پرچمداران هواوی با لنز مایع عرضه می‌شوند/امکان شستن لباس در فضا فراهم شد

شرکت چینی هواوی تصمیم دارد از سال آینده میلادی فناوری لنزهای مایع را در گجت‌های پرچمدار خود استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولید موبایلی که از سه قسمت تا می‌شود، عرضه پرچمدارهای هواوی با لنز مایع، ساخت پوست مصنوعی که خود را پنج هزار بار ترمیم می‌کند، امکان شستن لباس فضانوردان در فضا و چاپ کلیه آزمایشگاهی در ابعاد کوچک را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

تولید موبایلی که از سه قسمت تا می‌شود

سامسونگ الکترونیکز یکی از نخستین شرکت‌هایی است که موبایل‌های تاشو را به طور گسترده عرضه کرد. از آن زمان تاکنون این شرکت چند موبایل تاشوی دیگر عرضه کرده است. این امر نشان می‌دهد احتمالاً در آینده اشکال دیگری از چنین دستگاهی مانند نمایشگری که سه بار تا یا لوله می‌شود، ساخته خواهد شد.

این شرکت کره‌ای در حال حاضر فقط طرح‌های چنین دستگاهی را رونمایی کرده است، اما مشخص نیست واقعاً این دستگاه ساخته می‌شود. البته سامسونگ قبلاً حق امتیاز اختراع یک موبایل تاشو گلکسی با نمایشگری به شکل Z را ثبت کرده است، طرح موبایلی که سه بار تا می‌شود، تا حدی شبیه حق امتیاز اختراعی است که سه ماه قبل ثبت شد و طبق گزارش‌ها به «گلکسی زد فولد ۳» تعلق دارد.

به نظر می‌رسد این شرکت یک دستگاه با نمایشگر تاشو نیز بسازد. این محصول یک بدنه سیلندری شکل دارد که یک نمایشگر انعطاف پذیر داخل آن لوله می‌شود.

پرچمداران هواوی با لنز مایع عرضه می‌شوند

شرکت چینی هواوی تصمیم دارد از سال آینده میلادی فناوری لنزهای مایع را در گجت‌های پرچمدار خود استفاده کند. گزارش جدید حاکی است که هواوی در مراحل پایانی تست لنزهای مایع است، این نوع لنز روی ثبات تصویر و مدت زمان فوکوس تاکید می‌کند. بنابراین تجربه بصری جالب و بهبود یافته‌ای برای کاربران فراهم می‌کند. بر این اساس مدت زمان فوکوس به چند میلیونم ثانیه کاهش می‌یابد تا با چشم انسان رقابت کند.

پیش بینی می‌شود فناوری لنز مایع نخست در دوربین تله فوتو به کار گرفته شود تا به جای حرکت دادن لنزها از طریق ولتاژ متغییر، شکل مایع را تغییر دهد و در نتیجه فوکوس نور را دگرگون کند. علاوه بر آن لنز مایع در مقایسه با لنزهای استاندارد دوام بالاتری دارد و در مقابل شوک، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

احتمالاً لنز جدید هواوی با حسگر IMX۷۸۲ سونی جفت می‌شود تا کیفیت بصری بالاتری ارائه کند. البته این حسگر هنوز از سوی شرکت سونی معرفی نشده است. هواوی در آوریل ۲۰۲۰ میلادی حق امتیاز اختراع لنز مایع را برای ماژول دوربین هوشمند ثبت کرد. ماژول لنز مایع شامل یک موتور متحرک، نگهدارنده دوربین و یک سخت افزار الکترونیکی است تا لنز مایع را حرکت دهد.

پوست مصنوعی که خود را ۵ هزار بار ترمیم می‌کند

محققان در عربستان سعودی ادعا می‌کنند یک پوست مصنوعی قدرتمند با خاصیت ارتجاعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند خود را پنج هزار بار ترمیم کند. این ابداع «پوست الکترونیکی» یا «ای -اسکین» نام گرفته که می‌توان از آن برای رصد سلامت فرد استفاده کرد. البته این نخستین باری نیست که محققان یک پوست الکترونیکی برای شبیه‌سازی پوست انسان ابداع کرده‌اند، اما تلاش‌های پیشین شباهت زیادی به نمونه واقعی نداشت.

نمونه اولیه پوست الکترونیکی جدید می‌تواند اشیا را از فاصله هشت اینچی حس کند و در کمتر از یک دهم ثانیه واکنش نشان دهد. همچنین این پوست مصنوعی قادر است خود را تا پنج هزار بار ترمیم کند.

"ییچن کای"، مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید: پوست الکترونیک ایده آل باید بسیاری از قابلیت‌های طبیعی نمونه واقعی را تقلید کند که شامل حس کردن دما و لمس است. ساخت چنین گجت‌های الکترونیکی که بتوانند فعالیت‌های ظریف انجام دهند و همزمان با نسبت به ضربات و فعالیت‌های روزانه مقاوم باشند، چالش برانگیز است.

امکان شستن لباس در فضا فراهم شد

سازمان ناسا توافقنامه‌ای با شرکت پروکتر گمبل امضا کرده تا نخستین ماده شوینده را برای شستن لباس‌ها در فضا توسعه دهد. طبق گزارش ناسا در سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون هیچ ماشین لباسشویی برای فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی ساخته نشده و آن‌ها مجبور هستند تا زمانی که بوی لباس فضانوردی در محیط ایستگاه فضایی بین المللی قابل تحمل باشد، آن را بپوشند.

به این ترتیب آن‌ها به طور معمول هر دو روز یک بار باید لباس‌های خود را تعویض کنند. لباس‌ها باید پس از تعویض برای معدوم شدن به زمین بازگردانده شوند یا در فضا رها شوند تا هنگام عبور از اتمسفر بسوزند.

طبق توافقنامه ناسا با پروکتر که در ماه آگوست امضا شده است، این شرکت باید سیستم‌هایی برای تمیز کردن لباس‌ها در ایستگاه فضایی بین المللی بسازد که با آب کم یا بدون آب کار کنند و همچنین با خلأ فضا نیز سازگاری داشته باشد.

چاپ کلیه آزمایشگاهی در ابعاد کوچک

تولید این کلیه آزمایشگاهی راه را برای پیوند کلیه و درمان بسیاری از بیماری‌های کلیوی هموار می‌کند. این کلیه کوچک به صورت سه بعدی چاپ شده و می‌تواند جایگزین کلیه‌هایی شود که به علت آلودگی‌های دارویی یا مسمومیت شدید افراد به طور جدی آسیب دیده‌اند.

کلیه آزمایشگاهی جدید با استفاده از سلول‌های بنیادی جداشده از بافت‌های کلیه انسان تهیه شده و برای طراحی صحیح بافت‌های مصنوعی تکمیل کننده آن از یک برنامه رایانه‌ای استفاده شده است، علاوه بر این یک روش جدید چاپ سه بعدی برای تکمیل این کلیه مصنوعی به کار گرفته شده که سریع‌تر، ارزان‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

محققان می‌گویند در آینده می‌توان با استفاده از این روش ۲۰۰ کلیه در عرض ۱۰ دقیقه تولید کرد، بدون آنکه کیفیت کلیه‌های تولیدی افت کرده یا کاهش یابد، ابعاد کلیه‌های تولیدشده بدین شیوه از دانه برنج تا ناخن انگشت در نوسان است.

این کلیه‌ها دارای رگ‌های خونی و تمامی جزئیات موجود در کلیه‌های انسان‌ها بوده و امید می‌رود در آینده نه چندان دور نمونه‌هایی از آن‌ها در ابعاد بزرگ‌تر تولید شود.

کد خبر 458257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.