ارتقای کیفیت عملکرد شهرداری با تولید سامانه‌های خدمات شهری

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: تولید سامانه‌های حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری و سازمان‌های وابسته باعث افزایش نظارت، کاهش هزینه‌ها و ارتقای کیفیت عملکرد شهرداری خواهد شد.

سیدحمیدرضا ابطحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تولید شش سامانه معاونت خدمات شهری شهرداری در این سازمان، اظهار کرد: یکی از مشکلات شهرداری در این حوزه نظارت دقیق و مکانیزه بر عملکرد پیمانکاران، ثبت جرایم و بازدیدهای میدانی توسط ناظران عالی و مقیم در مدیریت خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و مدیریت بهینه‌سازی و تعمیرات و نگهداری بود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه هوشمند و مکان‌مند معاونت خدمات شهری، این امکان مهیا شده است که برنامه بازدید ناظران مقیم و عالی به صورت خودکار و بر اساس یک الگوریتم منطقی و جامع به صورت روزانه تولید شود و ناظران بر اساس آن از محدوده تحت نظارت خود بازدید کرده و جرایم احتمالی مربوط به عملکرد پیمانکاران را ثبت کند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در خصوص عملکرد این سامانه، تصریح کرد: این جرایم به صورت خودکار به سامانه مربوط به صدور صورت وضعیت پیمانکاران ارسال می‌شود تا در محاسبات صورت وضعیت‌های موقت (ماهیانه) و قطعی (سالانه) لحاظ شود، از طرفی مدیران ارشد معاونت خدمات شهری نیز می‌توانند عملکرد ناظران و پیمانکاران را رصد کرده و امتیاز ماهانه ناظران را بر اساس عملکرد آنها در این سامانه محاسبه کنند.

وی با بیان اینکه این سیستم تا کنون در این ابعاد در کشور پیاده‌سازی نشده است، افزود: در فرآیند سنتی قبلی، این بررسی و رسیدگی به صورت دستی انجام می‌شد و ممکن بود در محاسبه آن مشکلات و کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما در این روش، ناظران مقیم موظف به رسیدگی به وضعیت و نظارت بر محدوده تعیین شده هستند و می‌توانند نتیجه بازدید خود را از طریق تبلت یا تلفن همراه در سامانه ثبت کنند و به این ترتیب با حداقل دخالت نیروی انسانی، نظارت در بالاترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه هوشمند و مکان‌مند معاونت خدمات شهری در مرحله تحویل موقت است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده این سامانه در کشورهای محدود اروپایی استفاده شده و در کشور نیز برای نخستین بار با همکاری بخش خصوصی در اصفهان راه‌اندازی شده است.

ابطحی با اشاره به سامانه مدیریت ناوگان خدمات شهری(AVL) افزود: این سامانه نیز در حال حاضر به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته و با راه اندازی آن امکان مدیریت و رصد خطوط و مسیر تمامی خودروها در معاونت خدمات شهری اعم از سازمان آتش نشانی، مدیریت پیشگیری از تخلفات شهری، سازمان خدمات موتوری، خودروهای استیجاری و ناوگان نظافت فراهم شده است.

وی با اشاره به کاربرد سامانه توزین پسماندهای خشک، تر و سبز، گفت: در شهرداری اصفهان به منظور تعیین میزان و حجم پسماندهای جمع آوری شده در سطح شهر توسط خودروهایی جمع آوری پسماندهای شهری و پیمانکاران، از سیستم توزین استفاده می‌شود که با استفاده از این سامانه به جای برآورد حجمی، میزان دقیق این پسماندها ثبت و مبنای تصمیم گیری آتی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان این که سامانه هم اکنون در سه باسکول چهار، شش و ۱۴ به صورت عملیاتی در حال بهره‌برداری است، ادامه داد: در فازهای بعدی توسعه آن، امکان دقیق‌سازی مبالغ قراردادهای پیمانکاران مربوطه بر اساس توزین‌های انجام شده فراهم خواهد شد.

کد خبر 458150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.