تعدیل انتظارات تورمی در بازار مسکن به سرعت اتفاق نمی‌افتد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت:انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا سبب می‌شود تا افراد انتظارات خود را به روز کنند؛ گروهی از فعالان بازار مسکن ممکن است در مواجهه با این اتفاق، سناریوهای بدبینانه را حذف یا دست کم کمرنگ کنند و هم‌راستا با آن انتظارات تورمی خود را اندکی تعدیل کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از هیبنا، فخرالدین زاوه کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به منحصر بودن شرایط بازار مسکن ایران نسبت به سایر کشورها، گفت: بخش مسکن از جمله بخش‌های اقتصادی است که در عموم کشورها با نوسان و دوره‌های رونق و رکود مواجه است. ولی در ایران به دلایل مختلف از جمله بالا بودن نرخ تورم عمومی، بروز شوک‌های ناگهانی در متغیرهای کلان اقتصادی، نامناسب بودن فضای کسب‌وکار و وجود فضای سوداگرانه و…، بازار مسکن با ادوار تجاری و نوسانات شدیدتری همراه است و قیمت مسکن، سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز و میزان تقاضای مؤثر مسکن با تغییرات قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند.

وی همچنین از زاویه دیگر بازار مسکن را دارای ویژگی منحصر به فرد نسبت به سایر بازارهای دارایی دانست و اظهار کرد: بازار مسکن دارای چند ویژگی منحصر به فرد نسبت به سایر بازارهای دارایی است. این بازار محلی، ناهمگن و دارای بخش بندی‌های مختلف است.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: در عین حال بازیگران هر دو طرف این بازار شامل تقاضا و عرضه عمدتاً فعالان غیرحرفه‌ای (برخلاف بازار مسکن شهرهای توسعه یافته دنیا) هستند که متأثر از شرایط اقتصادی کلان کشور، در طول زندگی خود به دفعات محدودی به این بازار وارد می‌شوند.

زاوه با در نظر گرفتن چنین ویژگی‌هایی معتقد است روند بازار مسکن در دوره جهش اخیر قیمت مسکن نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت بوده است.

وی ریشه این تفاوت را مربوط به واکنش متقاضیان نسبت به جهش قیمت در بازار عنوان کرد و توضیح داد: بررسی روند دوره‌های گذشته حاکی از آن است که طی دهه‌های همزمان با جهش قیمت‌ها، حجم معاملات در مناطق مختلف شهری با افزایش همراه می‌شد. این در حالی است که در دوره اخیر، چنین رفتاری از سوی متقاضیان در بازار مسکن مشاهده نشده است.

به گفته وی ریشه نمایان نشدن این رفتار از سوی خریداران مسکن در این دوره، شکاف شدید میان قدرت خرید خانوارها و میانگین قیمت‌ها در بازار است.

این کارشناس بازار مسکن در پایان انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده را به نوعی بر تغییر و به روزرسانی انتظارات در بازارهای مختلف از جمله مسکن مؤثر دانست و گفت: انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا سبب می‌شود تا افراد انتظارات خود را به روز کنند. گروهی از فعالان بازار مسکن ممکن است در مواجهه با این اتفاق، سناریوهای بدبینانه را حذف یا دست کم کمرنگ کنند و هم‌راستا با آن انتظارات تورمی خود را اندکی تعدیل کنند. تعدیل انتظارات تورمی اگرچه ممکن است در سایر بازارها همچون بازار ارز به سرعت نمایان شود اما در بازار مسکن به سرعت بروز پیدا نخواهد کرد.

کد خبر 458134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.