تراموا مشکلات حمل و نقل رشت را رفع می‌کند؟

با رشد جمعیت شهری و پیدایش کلانشهرها الگوهای سنتی مدیریت در حال افول و دستیابی به رفاه اجتماعی شهروندان در غالبی مدرن و جدید مورد توجه قرار گرفته است که تبعات مخرب محیط زیستی و کاهش کیفیت زندگی شهروندان را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند رو به رشد کلانشهرها که با رشد جمعیت توأم شده است مشکلات فزاینده‌ای را برای شهروندان و مدیران شهری ایجاد کرده است، یکی از مهم‌ترین آن‌ها ترافیک‌های شهری بوده که دارای بار روانی و اقتصادی فراوان است و البته این موضوع به دغدغه اصلی برنامه‌ریزان شهری برای نیل به پیشرفت و توسعه تبدیل شده است.

تراموا از سیستم‌های رایج حمل و نقل عمومی مدرن محسوب می‌شود که به علت کاهش آلودگی صوتی، ظرفیت بالای حمل و نقل و خطر پذیری کمتر نسبت به سایر شیوه‌های حمل و نقل عمومی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تراموا در بسیاری از شهرهای دنیا همچون لندن، پاریس، هیروشیما، شانگهای و در دیگر شهرهای بزرگ جهان به عنوان یک وسیله ارتباطی عمومی محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند صباحی است که در ایران ایده راه اندازی تراموا برای تسهیل حمل و نقل عمومی توسط شهرداران کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز، رشت و تبریز وجود دارد که هنوز در حد یک پیشنهاد و خبر باقی مانده است و در چند سال گذشته هیچ کدام از کلانشهرهای ایران این ایده را اجرا در نکرده‌اند.

رشت جزء ۱۰ شهر پرجمعیت ایران و به عنوان یک مادر شهر بزرگ در شمال کشور که روزانه جمعیت زیادی به دلایل اقتصادی و خدمات رسانی در آن حضور یافته و ناچار به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی  هستند. بالغ بر شش هزار تاکسی در سامانه حمل و نقل شهری رشت مشغول فعالیت هستند که فرسودگی ۵۰ درصدی ناوگان تاکسیرانی و کمبود اتوبوس‌های درون شهری نارضایتی گسترده‌ای در بین مسافران و رانندگان ایجاد کرده است.

با توجه به مزیت‌های ویژه‌ای که ایجاد تراموا در بافت جغرافیایی رشت دارد زمزمه‌های اجرای قطار شهری در رشت با محوریت تراموا توسط شهردار وقت و با حضور نمایندگان شرکت سرمایه گذاری نورینکو از کشور چین در سال ۹۶ مطرح شد که با محقق نشدن وعده کمک ۵۰ درصدی دولت در حد حرف باقی ماند.

پس از گذشت یک سال و آغاز فعالیت «مسعود نصرتی» شهردار کلانشهر رشت خبر از تحقق ردیف بودجه تراموا بار دیگر انتظار یک تحول در سیستم حمل و نقل عمومی رشت را بوجود آورد و رئیس شورای شهر رشت خبر از انجام فاز نخست مطالعات راه اندازی تراموا شهری در رشت را رسانه‌ای کرد.

در حالی که به نظر می‌رسد تغییرات پی در پی شهرداران در رشت و طولانی شدن فرایند انتخاب شهردار جدید پس از استعفای نصرتی روند تحقق رؤیای تراموا را به حاشیه رانده و بررسی اساسنامه تصویب تراموای شهری در وزارت کشور و صدور مجوز نهایی شورای عالی ترافیک کشور برای اجرای این پروژه دوباره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، شهردار و مجموعه شورای شهر آغاز کلنگ زنی پروژه تراموا را در بهمن ماه سال ۹۸ قطعی می‌دانستند که باز هم به بن بست رسید.

در شرایط کنونی تراموا برای توسعه حمل و نقل شهری رشت گزینه مناسبی نیست

«رضا حسن پور لسکولایه» کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه سیستم حمل و نقل عمومی در اکثر شهرهای جهان به مدل‌های مختلفی در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند، می‌گوید: در معابر شهری عموماً از وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها استفاده می شود.

وی می‌افزاید: در کلانشهرهایی که معضل ترافیک در معابر شهری وجود دارد و دارای بافت ارگانیک قدیمی است قطار شهری و تراموا پیشنهادی مدرن برای رفع اینگونه مشکلات شناخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت با تاکید بر اینکه تراموا از نظر برنامه ریزان شهری نوعی سیستم حمل و نقل تکمیلی و لوکس است، اظهار می‌کند: در شهرهای پیشرفته تعداد زیادی مسافر به این صورت جابه جا می‌شود که قابل مقایسه با قطار شهری و مترو نیست.

وی با اشاره به موانع راه اندازی تراموا در شهر رشت می‌گوید: با توجه به هزینه بالای اولیه برای احداث تراموا به نظر می‌رسد این طرح مناسب رشت نیست.

حسن پورمی‌گوید: برای توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل شهری در رشت باید عوامل گوناگونی مطالعه و بررسی شود و مورد توجه و کارشناسی بیشتر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم حمل و نقل شهری را باید به شکل دیگری توسعه بخشید تا معضلات موجود رفع شود، خاطرنشان می‌کند: باید توضیح سفر برای کاربری‌های گوناگون سازمان دهی و بررسی شود.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ ساله بخشی از کاربری‌های شهری جا به جا می‌شود و تغییر ماهیت اتفاق می‌افتد، تصریح می‌کند: از طریق همین تغییر کاربری‌ها می‌توان سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر رشت را ارتقا داد.

برخی مدیران برای اجرای پروژه تراموا کارشکنی می‌کنند

«احمد رمضانپور نرگسی» رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه تراموا یک مطالبه همگانی است که به رفع معضل ترافیک و حمل و نقل درون شهری کمک زیادی می‌کند، می‌گوید: اجرای پروژه تراموا از لحاظ فراهم سازی زیرساخت‌های توسعه شهری نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه با آغاز فعالیت شورای پنجم برای اجرای تراموا شهری بین اعضای آن توافق اولیه شد، اظهار می‌کند: در حوزه شهری و برون شهری استفاده از مترو، مونوریل و خط ریلی ال ار تی در رشت توجیه اقتصادی ندارد و مشکلات اقتصادی، فنی و محیط زیستی زیادی به بار خواهد آورد.

رئیس شورای شهر رشت می‌افزاید: ارزان‌ترین، سریع‌ترین و کم هزینه ترین خط ریلی که می‌تواند وضعیت حمل و نقل شهری رشت را سامان دهی کند، تراموا است.

وی با بیان اینکه رشت نخستین شهری است که پروژه تراموا را اجرایی می‌کند، می‌گوید: گیلان تنها استانی بوده که ردیف بودجه اعتبار ویژه برای احداث تراموا در سال جاری در نظر گرفته شده است.

رمضانپور با بیان اینکه تخصیص اعتبار ۲۱۰ میلیون یورویی در برآورد اولیه با ارزش سه هزار میلیارد تومانی برای این طرح پیش بینی شده بود، ادامه می‌دهد: متأسفانه با نوسانات ارزی میزان بودجه برای اجرای این طرح افزایش یافته و به ۲۱۰ میلیون یورو نزدیک به شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد کریدور اول شمال به جنوب در سه فاز اجرا می‌شود، خاطرنشان می‌کند: فاز اول از میدان شهید انصاری تا فرودگاه، فاز دوم میدان شهید انصاری گلسار تا میدان حشمت و فاز سوم از میدان حشمت تا میدان گیل و مسکن مهر در نظر گرفته شده است‌.

رئیس شورای شهر رشت می‌گوید: طول این پروژه ۱۶ کیلومتر در مسیر رفت و ۱۶ کیلومتر در مسیر برگشت در ۲۱ ایستگاه مناطق مختلف شناسایی شده که برای اجرای فاز اول طرح ۲۱ میلیون یورو اعتبار نیاز است‌.

وی با بیان اینکه توسعه پروژه تراموا در چندین نقطه ترافیکی دیگر شهر نیز در نظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: در فاز دوم اجرای تراموا گسترش حمل و نقل درون شهری و کاهش ترافیک ملموس‌تر خواهد بود.

رمضانپور در خصوص آخرین وضعیت اجرای پروژه تراموا در این شهر تصریح می‌کند: در جلسات متعددی که برگزار شد و با پیگیری‌های استاندار گیلان اجرای این پروژه در شورای ترافیک استان به تصویب رسید و برای تأیید در انتظار مصوبه شورای عالی ترافیک کشور هستیم.

وی با بیان اینکه کارشکنی‌های از گیلان برای تصویب طرح تراموا در شورای عالی ترافیک کشور به گوش می‌رسد، می‌گوید: برخی مسئولان و مدیران داخلی در استان گیلان مخالف اجرای این طرح هستند که جای تعجب دارد.

رئیس شورای شهر رشت از مخالفان اجرای طرح تراموا درخواست می‌کند: برای شهروندان شفاف سازی کنند که در صورت اجرا نشدن این طرح چگونه می‌توانند مشکلات ترافیکی و حمل نقل را رفع کنند و اگر طرح تراموا مشکل فنی و اجتماعی دارد شفاف سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور پیگیر نهایی شدن اجرای این طرح باشند، تصریح می‌کند: در تلاش هستیم با رفع موانع موجود به زودی شاهد اجرایی شدن پروژه تراموای شهری باشیم.
 

کد خبر 458110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.