اهمیت شناسایی نقاط استراتژیک در شهرها

یک دکترای شهرسازی گفت: بهتر است نقاط حساس یک مجموعه شهری شناسایی شود و تغییر در سطوح خرد اتفاق بیفتد تا به تدریج این تغییرات در سایر اجزای شهر نیز گسترش یابد.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌های جامع و تفصیلی خلاف طرح‌های موضعی، نگاهی همه جانبه به مسائل شهر دارد، اما نظام مدیریت شهری برای اجرای طرح‌ها در سطح گسترده و مقیاس کلان با چالش‌هایی روبرو است.

وی ادامه داد: بهتر است نقاط حساس یک مجموعه شهری شناسایی شود و تغییر در سطوح خرد اتفاق بیفتد تا به تدریج این تغییرات در سایر اجزای شهر نیز گسترش یابد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: اعمال چنین سیاستی در طرح‌ها و برنامه‌های شهری نیاز به شناخت نقاط حساس و استراتژیک از هر محدوده شهری دارد؛ به بیان بهتر تغییرات باید در محدوده‌ای از شهر اعمال شود که بیشترین تأثیر را داشته باشد.

شبانی تصریح کرد: طرح‌های موضعی نوعی برنامه ریزی فضایی _ مکانی است که هدف آن ایجاد تغییرات گسترده در همه اجزا و ارکان شهر است، این طرح با در نظر داشتن نقاط حساس و نیروهای محرکه، امکان تغییر در سایر مجموعه‌ها را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: برخی نقاط شهری نیازمند نسخه‌های زودبازده و سریع است و بسته به شرایط هر محدوده شهری می‌توان این گونه طرح‌ها را در آنها پیاده کرد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: اجرای این طرح‌ها نمی‌تواند موجب ایجاد تغییرات وسیع در بافت و محیط شهری شود، اما در صورتی که مداخلات کالبدی به درستی پیاده شود، می‌تواند کیفیت محیط‌های شهری را بالا ببرد.

کد خبر 458103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.