پیاده‌رو تنها محل عبور نیست

فضاهای سنگفرش شده در کناره‌های خیابان‌ها، دارایی‌های ارزشمند شهری بشمار می‌رود که البته اهمیت آن‌ها در پایداری شهری از دید بسیاری از مردم و مقامات شهری پوشیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ارزش‌گذاری خیابان‌ها و جاده‌ها در چند سال اخیر به استراتژی رایجی در میان برنامه‌ریزان شهری تبدیل شده است تا از این طریق، مشکلات مربوط به جابجایی‌های شهری را به حداقل برسانند. توجه به ارزش فضاهای سنگفرش‌ شده در یک یا دو سمت خیابان‌ها، اغلب از دید شهروندان و حتی در بسیاری از موارد مقامات رسمی پوشیده مانده است.

میزان ارزش یک پیاده رو می‌تواند به مؤلفه‌های مختلفی نظیر میزان حضور کاربران پیاده و نوع کسب و کارهای موجود در منطقه بستگی داشته باشد و برای هر فرد با دیگری متفاوت باشد. با این حال ارزش‌گذاری چنین فضاهایی بدون شک از بروز هرج و مرج در آن‌ها خودداری می‌کند و بهینه‌سازی فضاهای سنگفرش‌ شده را در پی خواهد داشت.

بهبود پویایی و فضاسازی شهری از مهم‌ترین پیامدهای ارزش‌گذاری پیاده‌روهاست که می‌تواند کاهش تردد خودروها را در پی داشته باشد. در واقع فضاهای دو طرف خیابان‌ها می‌تواند منافع عمومی و خصوصی بیشتری، فراتر از پارک رایگان خودرو برای شهرنشینان به ارمغان آورد که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها پرداخته می‌شود:

ایستگاه‌های اتوبوس

حتی اگر فضاهای دو طرف خیابان‌ها از وسعت کافی برای اختصاص به مسیر تردد اتوبوس‌ها برخوردار نباشد، می‌توان در آن‌ها مینی ایستگاه‌هایی موقت برای اتوبوس‌های عمومی و خصوصی ایجاد کرد. بهترین ایستگاه‌های اتوبوس از نور زیاد، تابلوهایی با نقشه‌های راهنما، فضا و صندلی کافی برای نشستن تمام یا اغلب کاربران برخوردار است؛ گاهی عرض کم خیابان‌ها مانع احداث ایستگاه‌های اتوبوس ایمن می‌شود اما می‌توان آن‌ها را با یک طراحی زیرکانه، کوچک و در عین حال کاربردی ایجاد کرد. طراحی‌های منحصر به فرد ایستگاه‌های دوستدار محیط زیست از جمله ایده‌های زیبا در این زمینه است که علاوه بر اشغال نکردن فضای زیاد، بسیار خلاقانه به نظر می‌رسند.

مسیرهایی برای وسایل حمل و نقل کوچک

شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا مفهوم اقتصاد مشارکتی از طریق استفاده از دوچرخه‌ها، اسکوتر و سایر وسایل حمل و نقل غیرموتوری کوچک را به شهرها معرفی کرده‌اند اما در مرحله عمل با موفقیت چشمگیری مواجه نشده‌اند. شاید بخشی از این ناکامی، به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب شهری برای تردد این گونه وسایل حمل و نقل باشد که باعث ایجاد ترس بین مردم برای استفاده از آن‌ها و وقوع تصادف می‌شود. با این حال، طراحان شهری می‌توانند از فضاهای دو طرف خیابان‌ها به منظور ایجاد مسیرهای امن برای تردد وسایل حمل و نقل غیرموتوری کوچک نظیر دوچرخه‌ها و اسکوترها بهره گیرند چراکه اغلب این خطوط در کنار خیابان‌ها ساخته می‌شود و همین امر خطرات زیادی را برای دوچرخه سواران دارد. حتی برای نابینایان و توانخواهان نیز احداث مسیرهای مشخص در کناره‌های پیاده‌روها مانع برخورد آنها با جمعیت در حال عبور از روبروی ویترین مغازه‌ها می‌شود.

همچنین برای بهینه سازی جدول‌های پیاده‌روها و طراحی مجدد آن‌ها می‌توان به جای استفاده بلوک‌های کوچک بتنی، مناطق ایمن زیبایی طراحی کرد که علاوه بر حفظ کاربری جداسازی پیاده رو از خیابان، منظر جالبی برای عابران پیاده رقم می‌زند.

در کالیفرنیا، برنامه ریزان شهری با رنگ کردن جدول‌های کنار پیاده روها معانی تازه‌ای به آنها بخشیدند؛ برای مثال رنگ سبز یعنی در این منطقه عابران پیاده زیادی تردد دارند و بهتر است تردد خودروها تنها محدود به چند لحظه باشد. رنگ آبی به معنای نقاط ایمن برای توانخواهان و معلولان است و رنگ زرد نیز نشان دهنده منطقه پارک موقت برای موتورسواران و یا وسایل حمل و نقل بازرگانی نظیر ماشین‌های پخش موادغذایی است. نحوه نورپردازی این جدول‌ها نیز از خلاقیت‌هایی است که بر زیبایی شهر در شب می‌افزاید.

ساخت استراحتگاه‌

ایجاد مکان‌های استراحت موقت برای عابران پیاده در کنار خیابان یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیباسازی شهری به شمار می‌رود چرا که هزینه پایینی دارد و در عین حال پتانسیل بالایی برای تغییر چهره شهر دارد. تنها می‌توان با تعبیه چند مبلمان شهری و مینی پارک، محیط‌های یکدست پیاده‌روها را به مکانی پویا و سرزنده تبدیل کرد. تغییر چهره شهر به این روش بسیار در بین شهرداران خواهان دارد چرا که تأثیرات بالقوه آن در نشاط شهروندی و همچنین ریخت شناسی شهر اثبات شده است.

بازارهای موقت

اختصاص این مکان‌ها به کسب و کارهای کوچک نظیر خرده فروشی‌ها یا مشاغل غذامحور نیز یکی از راهکارهای رونق اقتصاد محلی به شمار می‌رود. بسیاری از شهرهای جهان کنار خیابان‌ها را به عنوان مکانی برای بهره‌برداری اقتصادی و در عین حال محکی برای پویایی ظاهری شهر قلمداد می‌کنند که با مدیریت صحیح به نفع مشاغل نوپا و نیازمند حمایت است و در عین باعث تحول ظاهر شهر می‌شود؛ هرچند هرگونه سهل‌انگاری در مدیریت پیاده‌روها می‌تواند باعث بروز هرج و مرج نظیر ترویج دست‌فروشی‌های غیرمجاز شود.

رنگ آمیزی شهری

کناره‌های پیاده‌روها اغلب مکان تعبیه سطل‌های زباله یا جعبه‌های برق شهری است که منظر مناسبی ندارند و عموماً با رنگ‌های کدر و خنثی رنگ آمیزی شده‌اند. خلاقیت در طراحی و رنگ آمیزی این مؤلفه‌های شهری می‌تواند به سادگی باعث تغییر ظاهر منطقه و چه بسا زیبایی هرچه بیشتر آن شود. برای کاهش هزینه در طراحی آن‌ها، شهرداری‌ها اغلب از جوانان علاقمند دیوارنویسی دعوت می‌کنند تا خلاقیت خود را به طور رایگان بر این جعبه‌ها اعمال کنند و از نمایش هنرشان در منظر عموم لذت ببرند.

کد خبر 458096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.