آرامستان اراک به سرانجام می‌رسد؟

تأمین نیازمندی‌های آرامستان عمومی شهرها و مدیریت یکپارچه دفن اموات و اجرای احکام شرعی و از همه مهم‌تر ارائه خدمات عادلانه و یکسان به عموم شهروندان چه به لحاظ کمی و کیفی یکی از اساسی‌ترین وظایف مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در راستای تکمیل ظرفیت آرامستان اراک به وجود آمد به طوری که شهرداری در سال ۹۲ اقدام به خرید زمین برای توسعه آرامستان کرد، اما با وجود اینکه سازمان از همان سال‌ها برای تکمیل ظرفیت آرامستان شهر هشدار داده بود، دفن اموات همچنان ادامه یافت تا کار به جایی رسید که با ایجاد بحران کرونا در کشور و افزایش روزانه شمار مبتلایان و متوفیان بر اثر این بیماری، امروز معابر کم رفت و آمدتر آرامستان نیز برای دفن اموات استفاده می‌شود.

تا اینکه تنها راه حل برای رفع این معضل را مدیران شهری و سازمان آرامستان اراک تعیین تکلیف زمین ۳۲ هکتاری خریداری شده عنوان کردند؛ شهرداری با خرید این زمین برای توسعه آرامستان با اعتراض عده‌ای از کشاورزان این منطقه رو به رو شد و مشکلاتی در این سال‌ها به وجود آورده است.

توسعه آرامستان به کجا رسید؟

«محمد عسگری» معاون خدمات شهری شهردار اراک در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از اینکه شهرداری زمین ۳۲ هکتاری را برای توسعه زمین آرامستان در سال ۹۲ خریداری کرده و سند شش دانگ آن را تحویل گرفت، عده‌ای از کشاورزان معترض شده و مدعی بودند، زمین آرامستان با املاک این افراد همپوشانی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در تیرماه سال جاری شورای تأمین که متشکل از رئیس دادگستری اراک، اداره کل اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و فرماندار است برای رفع این مشکل ورود کرده و با پیشنهاد این شورا وضعیت زمین مذکور کارشناسی شد.

معاون خدمات شهری شهردار اراک می‌افزاید: تیم کارشناسی شامل یک کارشناس از طرف مدعیان و یک کارشناس از طرف شهرداری و یک کارشناس از طرف دادگستری بود که در نهایت این تیم کارشناسی سه نفر یک ماه پیش نظر خود مبنی بر تأیید مالکیت شهرداری در خصوص زمین را به شورای تأمین اعلام کرد که ادعای این افراد اثبات نشده است.

وی تصریح می‌کند: با این شرایط شهرداری در آینده‌ای نزدیک قطعه بندی این زمین را آغاز خواهد کرد و این اقدام زمان‌بر نخواهد بود و به محض آغاز کمتر از ۲۰ روز کار قطعه بندی زمین انجام خواهد شد و در صورت توسعه زمین آرامستان تا ۳۵ سال آینده این مکان جوابگوی دفن اموات شهر است.

در شرایط آرامی پروژه آغاز می‌شود

«سعید نادری» سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک نیز در این باره اظهار می‌کند: شورای شهر و شهرداری از سال ۹۶ پیگیر تحویل گرفتن زمین و آماده سازی آن برای دفن اموات بوده اند، از همان سال یک عده از کشاورزان معترض بوده و ادعایی را مطرح کردند مبنی بر اینکه زمین خریداری شده توسط شهرداری متعلق به آنهاست و مالکی که این زمین را به شهرداری فروخته، زمینش جای دیگری است.

وی ادامه می‌دهد: پیرو این ادعا توسعه زمین آرامستان وارد یک چالش شد که حدوداً دو سال طول کشید، پس از بررسی‌های انجام شده و با ورود شورای تأمین و اداره دادگستری شهرستان اراک و همچنین شخص رئیس دادگستری مقرر شد وضعیت زمین کارشناسی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: با توجه به اسناد ثبتی موجود و کارشناسی‌های شده، در نهایت مشخص شد این زمین همان ۳۲ هکتاری است که شهرداری خریداری کرده است و پشت آرامستان قرار دارد لذا ادعای معارضان باطل بوده و مالکیت زمینی که شهرداری خریداری کرده با همان فردی بوده که این زمین را به شهرداری فروخته است.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه مشکل قضائی زمین کامل برطرف شده، شهرداری موظف است زمین را برای دفن اموات آماده کند، اما با وجود ملاحظات و بحث‌های موجود، لازم دیدیم فعلاً اقدامی نشود تا به زودی در یک جو آرام کار آماده سازی زمین و قطعه بندی آن صورت گیرد.

ظرفیتی برای شرایط بحرانی نداریم

«ابوالفضل جلالوندی» رئیس سازمان آرامستان اراک با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گوید: طبق آمار منتشر شده توسط دانشگاه علوم پزشکی آمار فوت شدگان نسبت به گذشته افزایش یافته است، روزانه در کشور چند صد نفر اضافه بر آمارهای سنوات گذشته جان خود را از دست می‌دهند که این عدد در هر شهری یک ضریب دارد.

وی با اشاره به مشکل تکمیل ظرفیت آرامستان اراک اظهار می‌کند: از سال ۹۵ مصاحبه‌ها و مکاتباتی در خصوص اینکه آرامستان شهر برای دفن اموات ظرفیت ندارد انجام شد، این در حالی است که شهرداری به عنوان متولی دفن اموات زمینی را برای توسعه آرامستان در سال ۹۲ خریداری کرد و امروز این شائبه پیش آمده با اینکه آرامستان از سال ۹۷ اعلام کرده برای ظرفیت ندارد، چطور همچنان دفن انجام می‌شود؟

رئیس آرامستان شهر اراک ادامه می‌دهد: در پاسخ به این سوال می‌توان گفت اینکه دفن اموات در آرامستان با چه کیفیتی انجام می‌شود نکته بسیار مهمی است؛ در حال حاضر مجبوریم به سختی بین دو قبر بررسی کنیم اگر فضای خالی وجود دارد، دفن صورت بگیرد البته این مسئله موجب پایین آمدن سرعت کار می‌شود چراکه در تمام شهرها با وجود زمین خالی گودبرداری انجام شده و هزار قبر پیش ساخته آماده می‌کنند که در صورت به وجود آمدن بحران با مشکلی رو به رو نشوند.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر چون در شهر اراک چنین زمینی وجود ندارد و در نتیجه امکانات را نیز محدود می‌کند باید با نیروی انسانی و یک کلنگ ساده محل دفن را ایجاد کنیم، اما در صورت در اختیار داشتن زمین این کار با دستگاه‌های عمرانی انجام می‌شود، به طوری که با یک کار دو ماهه می‌توان ظرفیت دو سال قبر یک شهر را تأمین کرد.

جلالوندی با اشاره به زمین در نظر گرفته شده برای آرامستان می‌گوید: چشم بسته اقدامی نکرده‌ایم با بررسی‌های شده زمین‌های بایری را که در شرایط طبیعی هیچ گونه کاربری نداشته باشند در نظر گرفتیم.

وی می‌افزاید: مادامی که با روش سنتی قبر ایجاد می‌کنیم یعنی مشکل داریم با روش‌های جدید می‌توان از ظرفیت نیروی انسانی بیش از پیش در قسمت دیگری استفاده کرد و البته در صورت وقوع بحران و حادثه همچون بیماری واگیردار و زلزله مشکلی ایجاد نشود حال امیدواریم با گرفتن زمین ۳۲ هکتاری این دغدغه رفع شود.

رئیس آرامستان شهر اراک با اشاره به دفن فوتی‌های کرونا اظهار می‌کند: بسیاری از شهروندان سوال می‌کنند آیا در زمین جدید قطعه‌ای جدا برای فوتی‌های بیماری کرونا در نظر گرفته خواهد شد؟ سازمان طبق دستورالعمل‌های دانشگاه علوم پزشکی عمل می‌کند، متولی و متخصص در ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی برای دفن اموات دانشگاه علوم پزشکی بوده و در صورتی که این دانشگاه و ستاد کرونا ابلاغیه‌ای مبنی بر در نظر گرفتن قطعه‌ای مخصوص فوتی‌ها بر اثر بیماری کرونا صادر کند سازمان آرامستان شهر تمکین خواهد کرد.

کد خبر 458073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.