رویکردهایی برای ایجاد شهرهای کاربردی

شهرها پیش از ظهور ویروس کرونا در حال تحول بودند که کووید -۱۹ این فرآیند را تشدید کرد؛ برنامه‌ریزان برای ایجاد شهرهایی کاربردی، زیست‌پذیر و آینده‌نگر رویکردهایی جالب در پیش گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرها در سراسر جهان با سرعتی روزافزون در حال تغییر هستند و این فرآیند از دوران ماقبل شیوع بیماری کووید -۱۹ آغاز شده بود. طراحان از رویکردهایی خلاقانه برای ایجاد شهرهایی پایدار، کاربردی و زیست‌پذیر بهره می‌گیرند و اجرای یک پروژه را با اهدافی شفاف و دست‌یافتنی آغاز می‌کنند. اغلب آن‌ها، در مسیر اقدامات خود جنبه‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی را مورد تمرکز قرار می‌دهند و سرمایه‌گذاران و دیگر افراد خبره در زمینه‌های مختلف را برای تهیه منابع مورد نیاز خود و تکمیل پروژه‌ها سهیم می‌کنند.

معماری

سازه‌هایی نظیر موزه هنرهای مدرن گوگنهایم در کلانشهر بیلبائو در اسپانیا، موزه هنری کیاسما در هلسینکی هلند و تالار اپرا در سیدنی استرالیا همگی به عنوان ساختمان‌هایی برجسته و محبوب در شهرهای خود شناخته شده‌اند. این سازه‌ها بسیار ارزشمند به حساب می‌آیند چرا که کاربردی فراتر از عملکرد اصلی خود دارند و اغلب به عنوان دفاتر اداری، فضاهای هنری و کتابخانه استفاده می‌شوند. در واقع، عملکرد چنین سازه‌هایی فراتر از مرزهای فیزیکی آن پیش می‌رود و همچون یک جاذبه مرکزی، نقش مهمی در فرهنگ و هویت یک شهر ایفا می‌کند. به عنوان مثال موزه هنرهای مدرن گوگنهایم پدر "اثر بیلبائو" بشمار می‌رود که علاوه بر ویژگی معماری منحصر به فرد خود، رونق اقتصادی نیز برای شهر به ارمغان آورده است.

سیاست

افزایش گسترش اطلاعات و فرآیند دیجیتالی شدن از طریق شبکه‌های اجتماعی، به طور چشمگیری اعتماد مردم به سران کشور خود را کاهش داده است. در واقع، مردم هر کشور شناخت خود از مقامات رسمی کشور را به اطلاعاتی که در این زمینه از رسانه‌های اجتماعی کسب می‌کنند محدود کرده‌اند. این در حالی است که اعتماد یک ملت به نمایندگان و مقامات ارشد می‌تواند به طور قابل توجهی در بهبود وضعیت شهری و زیست‌پذیری آن کمک کند. مقامات محلی یک شهر می‌توانند از طریق سهیم‌سازی مردم در فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری اعتماد آنان را به خود جلب کنند و شهر را در مسیر پایداری پیش ببرند. گروه‌های مردمی با اعضایی که به طور تصادفی انتخاب شده‌اند می‌توانند سطح مشارکت شهروندان در فعالیت‌های سیاسی را افزایش دهند و به عنوان منبعی از نوآوری سیاسی عمل کنند. آلمان از این رویکرد به طور گسترده در شهرهای مختلف خود بهره گرفته و به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.

ساختارهای مالکیت

مدل‌های اشتراکی به عنوان بخشی از اقتصاد پلتفرمی، از مدل‌های تجاری قدیمی پیشی گرفته‌اند و هر ساله صنایع بیشتری را به خود جذب می‌کنند. این رویکرد در حال حاضر، صنایعی نظیر املاک و مستغلات و همچنین لوازم خانگی را در بر گرفته است اما پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده، صنایع بسیار بیشتری را در خود بگنجاند. مفاهیم جدید زندگی، آپارتمان‌هایی با وسایل و تجهیزات کامل برای زندگی موقت یا سکونت دائمی را در خود گنجانده که این امر مرز بین خانه‌های اجاره‌ای و هتل‌ها را از میان برده است. چنین خانه‌هایی اغلب میزبان کارآفرینان یا افرادی است که به دورکاری مشغول هستند و به مکانی خارج از منازل خود برای فعالیت نیاز دارند.

مفاهیم پویایی

در حال حاضر، راهکارهای گسترده پویایی به وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی محدود شده و این در حالی است که استارتاپ‌هایی نظیر لیلیوم و ولوکوپتر در مونیخ آلمان تلاش می‌کنند تحولی عظیم در پویایی هوایی شهری به وجود آورند، محدوده رفت و آمد شهروندان را گسترش دهند و گزینه‌های جدیدی برای حمل و نقل بهتر آنان فراهم آورند. تا کنون حمل و نقل شهری مونیخ به صورت زیرزمینی (قطارهای شهری) و زمینی بوده است، اما با ایجاد وسایل حمل و نقل هوایی، تحولی عظیم در پویایی شهر به وجود خواهد آمد و بر زیست‌پذیری آن خواهد افزود. همچنین ایجاد تله‌کابین‌های هوایی و ترامواهای برقی در مونیخ، پیوندهای عمیق‌تری بین مناطق مختلف شهری به وجود خواهد آورد.

کد خبر 458035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.