دوچرخه‌سواری در مسیرهای ممنوعه

اجرای طرح‌های مختلف در شهرها بدون در نظر گرفتن ملزومات و زیرساخت‌های لازم محکوم به شکست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل و نقل پاک از مهم‌ترین مولفه‌ها مدیریت نوین شهری است که بر اساس آن مدیران شهری می‌کوشند با بهره‌گیری از یافته‌های علمی زیرساخت‌های آن را افزایش دهند. اما نکته جالب توجه این است که ایجاد هر یک از عرصه‌های حمل و نقل پاک در محیط شهری به ایجاد زیرساخت‌هایی نیاز دارد که بدون آن‌ها طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسد و سرمایه‌گذاری شده نیز به هدر می‌رود.

مبارکه از شهرهای صنعتی استان اصفهان است که به لحاظ وجود صنایع مختلف در پیرامون آن و جمعیت شهرنشین زیاد نیازمند ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک است. دورنمای توسعه این شهر نیز نشان می‌دهد اگر مدیران آن از هم‌اکنون در این زمینه اقدام نکنند، شهر و شهروندان در آینده نزدیک با چالش‌های زیست محیطی نظیر آلودگی هوا مواجه خواهند شد.

یک گام رو به جلو

سیدمحسن هاشمی، شهردار مبارکه با اشاره به اقدامات شده برای توسعه حمل و نقل پاک در این شهر، می‌گوید: با اختصاص اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال ایستگاه‌های دوچرخه این شهر با هدف ترویج ورزش همگانی و تسهیل استفاده همگان از امکانات عمومی و ورزشی ایجاد شد.

او با بیان اینکه شهروندان می‌توانند فقط با ارائه کارت شناسایی دوچرخه تحویل بگیرند، یادآور می‌شود: این ایستگاه‌ها در میدان انقلاب و پارکینگ شهدای ایرانپور مستقر شده است و در صورت استقبال شهروندان، شهرداری تعداد ایستگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

شهردار مبارکه با بیان اینکه اجرای این طرح گامی مؤثر در توسعه و ترویج فرهنگ ورزش و ارتقای سطح سلامت شهروندان است، عنوان می‌کند: کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ترافیک در نقاط پر تردد شهر از دیگر اهداف اجرای این طرح بوده است.

هاشمی تاکید می‌کند: از شهروندان می‌خواهیم که ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، هنگام استفاده از دوچرخه در حفظ و نگهداری آن‌کوشا باشند.

اما به نظر می‌رسد نخستین گام شهرداری مبارکه در زمینه ترویج حمل و نقل پاک به درستی برداشته نشده است، شاهد این مدعا هم گلایه شهروندان از اجرای ناقص طرح ایستگاه‌های دوچرخه است که اتفاقاً با استقبال اندک آنها هم مواجه شده تا آنجا که بسیاری دوچرخه‌های این ایستگاه‌ها در یک سال و نیم گذشته بدون استفاده مانده است.

شهروندان ناراضی

علی عسگری از شهروندان مبارکه دلیل استقبال اندک شهروندان از ایستگاه‌های دوچرخه را نبود زیرساخت‌های لازم می‌داند و می‌گوید: مسیرهای ناایمن شهری اجازه دوچرخه‌سواری را نمی‌دهد.

رسول شهریاری شهروند دیگری است که چند بار از ایستگاه‌ها دوچرخه کرایه کرده است؛ او هم از نبود مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواری گله دارد و می‌گوید: اصولاً دیدگاه شهروندان مبارکه‌ای به دوچرخه‌سواری مثبت نیست.

به عقیده این شهروندان مردم دوچرخه‌سواران را از طبقه ضعیف اجتماعی که توان مالی برای خرید خودرو ندارند می‌دانند و همین مسئله باعث شده تا سایرین برای حفظ شأن اجتماعی خود از دوچرخه استقبال نکنند.

محمدعلی الهیان دیگر شهروندی است که نظر خود را اینگونه مطرح می‌کند: معمولاً وقتی در شهر رانندگی می‌کنم، دوچرخه‌سوارها مانع بزرگی هستند، باید مسیر جداگانه‌ای برای آن‌ها طراحی شود در غیر این صورت دوچرخه‌سواری به افزایش ترافیک و تصادفات منجر می‌شود.

باید ایمنی دوچرخه‌سواران را تأمین کنیم

انتقادات شهروندان مبارکه در حالی مطرح می‌شود که سجاد خالوزاده، رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه با بیان اینکه ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیازمند برنامه‌ریزی مدون است، عنوان می‌کند: در مرحله نخست و پیش از اجرای این طرح باید فرهنگ استفاده صحیح از دوچرخه نهادینه شود تا بتوان به این وسیله استفاده از وسایل نقلیه پاک را ترویج کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: البته باید با بسترسازی مناسب از جمله تأمین امنیت و ایمنی شهروندان، امکان استفاده شهروندان از دوچرخه در سفرهای درون‌شهری را افزایش دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه می‌افزاید: استفاده از خودروهای تک سرنشین هزینه‌های مرتب بر مصرف سوخت و آلودگی‌های زیست محیطی را افزایش می‌دهد، اما با استفاده از دوچرخه تا حدود زیادی این هزینه‌ها کاهش می‌دهد، علاوه بر این استفاده از این وسیله نقلیه موجب افزایش تحرک، نشاط و در نتیجه حفظ سلامت شهروندان خواهد شد.

خالوزاده ادامه می‌دهد: این روزها دوچرخه‌سواری به عنوان یکی از شبکه‌های حمل و نقل پاک در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا شناخته می‌شود و دولت‌ها سعی می‌کنند برای کاهش هزینه‌ها از جمله سوخت، تأسیس زیر ساخت‌های بزرگراهی، تصادفات و آلودگی‌های زیست محیطی از این سیستم پاک که فواید بی‌شماری دارد بهره بگیرند.

کد خبر 458013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.