رقابت افزایش قیمت مواد غذایی با آمار صعودی مبتلایان به کرونا در هفته‌ای که گذشت!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به افزایش قیمت مرغ، روغن، لبنیات، پرتقال و تخم مرغ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صعود قیمت برخی مواد غذایی از جمله لبنیات و به ویژه مرغ، در هفته گذشته به گونه‌ای بود که علاوه بر اخبار افزایش شمار مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید ۱۹، افزایش قیمت این محصولات نیز بخش جدانشدنی اخبار روزانه بود.

قیمت شیر و محصولات لبنی در هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته، علاوه بر این بازار مرغ نیز با التهاب رو به رو بود که راهکارهایی از جمله توزیع مرغ منجمد و مرغ تنظیم بازار برای آن در نظر گرفته شد.

البته مرکبات نیز از این گرانی‌ها دور نماند و افزایش قیمت شامل پرتقال نیز شد.

روزهای پایانی هفته خبر افزایش قیمت تخم مرغ در برخی رسانه‌ها منتشر شد که در همین رابطه حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت تخم مرغ صحت نداشته و قیمت هر کیلو تخم مرغ بدون شانه در مرغداری ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و تخم مرغ با کارتن از ۱۳ هزار تومان در ابتدای ماه به ۱۳ هزار و ۵۰۰ رسیده است. این قیمت برای در مغازه به ۱۶ هزار و ۵۸۰ تومان رسیده است.

ایراندوست با بیان اینکه برای صادرات گوشت مرغ تصمیمی گرفته نشده است، تصریح کرد: برای تأمین و توزیع تخم مرغ نگرانی وجود ندارد و قیمت آن افزایش قابل توجهی نخواهد داشت.

راهکارهای دولتی برای بازار مرغ

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از چند روز گذشته شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ گرم را با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌کند که پایین‌تر از قیمت مصوب است.

اما در اصفهان، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان، گفت: برای مقابله و کنترل این شرایط از روز گذشته توزیع مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دامی در سطح قابل توجهی با قیمت ۱۵ هزار تومان در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی دیگر از خرده فروشان شروع شده که با استقبال خوبی از طرف مردم همراه بود. این کار تا زمانی که بازار به حالت عادی بازگردد ادامه خواهد یافت.

به گفته وی همچنین از روز چهارشنبه پنجم آذر ماه مرغ گرم تنظیم بازار به قیمت ۲۲ هزار تومان در فروشگاه‌های کوثر توزیع شده است.

وعده‌هایی برای کاهش قیمت مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: ر وند افزایشی قیمت مرغ ادامه دار نخواهد بود زیرا تولید جوجه پس از آن بازه زمانی از سر گرفته شد؛ از ابتدای آبان توزیع نهاده‌های دامی سیستمی شده و با افزایش نرخ جوجه‌ریزی امیدواریم تا هفته آینده قیمت دوباره متعادل شود؛ از دو روز گذشته نیز قیمت مرغ سیر کاهشی به خود گرفته است به طوری که از سوم آذر ماه که بالاترین قیمت مرغ زنده درب مغازه را تجربه کردیم تابه امروز این قیمت حدود سه هزار تومان در هر کیلو کاهش یافته است. انتظار داریم این روند همچنان ادامه یابد تا به شرایط پیش از ۲۳ آبان ماه بازگردیم.

دبیر صنف کشتارگاه‌های مرغ اصفهان نیز گفت: در چند روز آینده افزایش تولید مرغ باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز خواهد شد. قیمت مرغ درب کشتارگاه در شامگاه چهارشنبه که معمولاً کشتار دو برابر بوده به کمتر از ۲۹ هزار تومان رسید که نشان می‌دهد این قیمت در هفته آینده متعادل‌تر نیز خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت سفید اصفهان نیز گفته است: پیش‌بینی می‌شود نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم در روند معاملات بازار تا هفته آینده به روال قبلی خود بازگردد.

افزایش قیمت روغن

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت گفت: تصویب حداکثر افزایش قیمت مصرف کننده انواع روغن در بسته‌بندیهای مختلف در ستاد تنظیم بازار با توجه به افزایش قیمت روغن خام و سایر هزینه‌ها بوده است.

افزایش قیمت شیر

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت گفت: افزایش قیمت شیرخام به سبب نبود امکان تأمین نهاده‌ها با ارز رسمی به صورت کامل و چالش‌های موجود در این حوزه است و با توافق وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های دامداری انجام شده است.

سید داوود موسوی اظهار کرد: با توجه به مشکلات و چالش‌های موجود در تأمین نهاده‌های دامی قیمت شیرخام از ۳۱۰۰ تومان درب دامداری به ۴۵۰۰ تومان (۴۵ درصد) افزایش یافت که مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های دامداری نیز قرار گرفت.

افزایش قیمت پرتقال

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با اشاره به افزایش سه برابری قیمت پرتقال نسبت به سال گذشته، گفت: علت گرانی پرتقال صادرات بی رویه است.

محمدصادق ریاحی با اشاره به افزایش قیمت پرتقال نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال بسته به نوع و کیفیت محصول از هفت هزار تومان تا ۱۴ هزار تومان در میدان میوه و تره بار اصفهان به فروش می‌رسد؛ نرخ پرتقال آبگیری هر کیلو هفت هزار تومان، پرتقال تامسون شمال از کیلویی ۱۰ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان و پرتقال جنوب از کیلویی ۱۳ هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان در میادین میوه و تره بار متفاوت است.

وی با بیان اینکه پرتقال در میوه فروشی‌ها نیز با احتساب ۲۵ درصد سود به مصرف کننده فروخته می‌شود، علت افزایش سه برابری قیمت این محصول را در سال جاری، صادرات بی رویه دانست و افزود: امسال بنا بر تصمیم دولت، واردات پرتقال نیست و اگر از صادرات جلوگیری نشود برای تأمین مرکبات و از جمله پرتقال شب عید با مشکل رو به رو خواهیم شد.

تعطیلی اصناف و مشاغل آسیب دیده

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید و تعطیل الزامی برخی کسب و کارها در برخی شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز، از تصویب و اجرای بسته جدید مالیاتی در حمایت از مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا خبر داد.

به گفته رسول جهانگیری، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران حمایت مالی از واحدهای صنفی که با اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با شیوع ویروس کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند، در حیطه اختیارات اتاق اصناف نیست و بسیاری از مشاغل همچون صنف تالارها و قهوه‌خانه‌ها از دست رفته‌اند. علاوه بر این وام‌های کرونایی دولت برای حمایت از واحدهای صنفی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا به تعداد قابل توجهی از واحدهای صنفی تعلق نگرفت و در حال حاضر تعداد محدودی از واحدهای صنفی که موفق به دریافت این وام شده بودند نیز توانایی بازپرداخت اقساط آن را ندارد.

ارائه تسهیلات به کارآفرینان استان اصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان یا بیان اینکه توجه به زنجیره ارزش و مدل سازی برای ایجاد اشتغال ضروری است، گفت: دولت‌ها مکلف هستند که با ارائه تسهیلات و سیاست گذاری صحیح حرکت کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار را جهت داده و سرعت بخشند.

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: شورای خدمات بهداشتی بیمه شدگان با همکاری این اداره کل به عنوان مسئول دبیرخانه شورا و عضویت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان تشکیل شده که ارائه خدمات بهداشتی به کارگران را دنبال می‌کند.

پرنده با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹۰ خانه بهداشت کارگری در واحدهای ۵۰ تا ۵۰۰ نفر استان فعال هستند، اظهار کرد: کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در واقع نیروهای کارفرما در واحدهای اقتصادی هستند که در موضوع پیشگیری با جدیت در حال فعالیت هستند.

سند همکاری اقتصادی ایران و قطر به امضا رسید

هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر با حضور رضا اردکانیان و احمد الکواری رؤسای ایرانی و قطری کمیسیون مشترک دو کشور، سه‌شنبه در شهر تاریخی اصفهان با رعایت تمامی مقررات بهداشتی برگزار شد.

نمایندگان دستگاه‌های ایرانی و قطری برای برگزاری این دوره از اجلاس بالغ بر یک ماه جلسات کارشناسی متعدد به صورت مجازی برگزار کرده که نتیجه آن در سند این اجلاس مندرج شده است.

کد خبر 457910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.