توجه به منظر شهری چه اهمیتی دارد؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: منظر شهری از ابعاد مختلف اهمیت دارد و با عنوان فرم و ظاهر شهر شناخته می‌شود. اولین دیدگاهی که مخاطب نسبت به شهر دارد بیان کننده منظر شهری است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نماها در شهر عوامل عینی است که در ذهن مخاطبان ابعاد مختلف فرهنگی، خاطره انگیزی، هویتی و تاریخی را به صورت عینی تثبیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه منظر شهری شاخصه‌ای از زیبایی شناختی شهر است، افزود: هر انسانی زیبایی را دوست دارد و این جزئی از نیازهای اساسی هرم سلسله مراتب نیازهای انسانی است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مواجه شدن شهروندان با محیط‌ها و مناظر زیبا بر آگاهی و کیفیت زندگی آنان اثرگذار است و می‌توانند زندگی با نشاط‌تری را تجربه کنند.

این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: شهروندی را تصور کنید که در ابتدای یک خیابان منتهی به منظرگاه کوهستانی قرار دارد، چنانچه دور روز بارانی و همراه با آلودگی را در نظر بگیریم، امکان دیدن کوه به عنوان یک نماد طبیعی در انتهای این کریدور بصری، تنها در یک روز بارانی با هوای پاک وجود دارد به همین دلیل است که شهرسازان عقیده دارند نبود منظر بصری مناسب بر کیفیت فعالیت شهروندان تأثیر می‌گذارد.

مؤمنی گفت: گاهی شهروندان به قوانین اهمیت نمی‌دهند، زیرا سرحال نیستند، اما زمانی که نمادهای طبیعی یا تاریخی در انتهای یک کریدور شهری و در هوایی پاکیزه نمایان باشد، قطعاً بر روحیه شهروندان و رفتار آنان نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت و آنان می‌توانند به عنوان یک شهروند خوب در جامعه شهری مؤثر باشند.

وی تاکید کرد: چشم‌پوشی از مناظر شهری که به صورت بالقوه و بالفعل در محیط شهری وجود دارد موجب کمرنگ شدن ظرفیت‌ها می‌شود.

کد خبر 457883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.