بیزینس از داخل زندان؟​​​​​​​

تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار، مجادله مجلس و دولت، ورود ابر بدهکاران بانکی به حوزه کالاهای فلزی و تولید واکسن ایرانی کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ششم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان انحصار؟» به بررسی تأثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار پرداخت و نوشت: ریس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: با تصویب کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، موضوع آزادسازی واردات خودرو دوباره به یکی از داغ‌ترین خبرها تبدیل شده است.

بر سر زبان افتادن دوباره این موضوع با واکنش‌های متفاوتی از سوی کارشناسان و تحلیلگران همراه شد. برخی‌ها معتقدند آزادسازی واردات خودرو تبعات منفی برای صنعت خودروسازی، تولید و همچنین اقتصاد خواهد داشت و از سوی دیگر هستند کارشناسانی که آزادسازی واردات خودرو را بهترین راه برای رونق صنعت خودرو و شکستن انحصار می‌دانند.

موضوع واردات خودرو این روزها با چراغ سبز وزیر صمت نقل محافل شده است. اخیراً بار دیگر صحبت از آزادسازی واردات خودرو به میان آمده است و آنطور که گفته می‌شود وزیر جدید صمت نیز با آزادسازی واردات خودرو موافق است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به مساله آزادسازی واردات خودرو و نوع نگاه وزیر جدید صمت به این مساله، گفته است: «نگاه وزیر جدید صمت این است که واردات خودرو انحصاری بوده و قصد دارد آن را آزاد کند که نگاه کاملاً منطقی دارد. چنانچه با نرخ ارز فعلی واردات خودرو خارجی آزاد شود، قیمت خودروهای سه میلیارد تومانی، به کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.»

مطرح شدن لغو ممنوعیت واردات خودرو نظرات متفاوت کارشناسان و تحلیلگران را برانگیخته است. مخالفان این طرح معتقدند آزادسازی واردات خودرو برای خودروسازان تبعات خواهد داشت و سنگی در برابر تولید است. به گفته آنها لغو ممنوعیت واردات تبعاتی همچون افزایش نرخ ارز دارد.

میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت: «در آزادسازی واردات خودرو نکته‌ای وجود دارد که در شرایط فعلی کشور بحث ارز بسیار پررنگ است، یعنی با شرایطی مواجه هستیم که فروش نفت کم شده است و فشار و تقاضا برای ارز بالا رفته و از این ناحیه افزایش قیمت ارز داریم. وقتی تقاضا برای خودرو وارداتی افزایش یابد، در واقع ارز بیشتری از کشور خارج شد و نیاز به ارز بیشتری داریم و این موضوع موجب می‌شود قیمت ارز افزایش یابد و به دنبال این افزایش، قیمت تمام محصولات افزایش خواهد یافت.»

مخالفت‌ها با لغو ممنوعیت واردات خودرو در حالی است که برخی‌ها معتقدند یکی از راه‌های نجات بازار خودرو، آزادسازی واردات است. به گفته موافقان، ممنوعیت واردات ضرباتی به بازار خودرو وارد کرده و صنعت خودرو را بیش از گذشته در موقعیت انحصاری قرار داده است. البته این کارشناسان تاکید دارند که دولت باید با راهکاری مناسب برای آزادسازی واردات خودرو قدم بردارد تا اقتصاد کشور تحت فشار تقاضای ارز برای واردات خودرو قرار نگیرد.‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خبر واکسن ایرانی کرونا» به بررسی تولید واکسن ایرانی کرونا پرداخت و نوشت: «از هفته آینده (چهارشنبه) آزمایش واکسن ایرانی کرونا بر روی انسان آغاز می‌شود.»

این تازه‌ترین اظهار نظر وزیر بهداشت درباره ساخت واکسن ایرانی کرونا است که می‌تواند برای ۸۵ میلیون ایرانی خبر بسیار امیدوار کننده و نوید بخش بازگشت به زندگی عادی باشد. در شرایطی که از ماه‌های گذشته ۱۲ شرکت دانش بنیان ایرانی کار روی واکسن کرونا را آغاز کرده بودند، از میان آنها چهار شرکت توانستند مراحل ساخت واکسن را با موفقیت طی کنند، حالا به گفته سعید نمکی یکی از آن شرکت‌های ایرانی مجوز تست واکسن کرونا روی انسان را از سازمانی جهانی بهداشت (who) دریافت کرده است.

البته وزیر بهداشت از خرید واکسن کرونا برای ۲۱ میلیون نفر در آینده نزدیک خبر داد. اما همانطور که کارشناسان به این موضوع اذعان دارند که تا پایان سال ۹۹ نباید روی این واکسن حسابی باز کرد. این روزها و با گذشت شش روز از اعمال محدودیت‌های صنفی در پایتخت و ۱۵۹ شهر دیگر مسئولان وزارت بهداشت از کاهش هجوم مردم بیمار پایتخت به بیمارستانها خبر می‌دهند و بر این باورند که این محدودیت‌ها تا حدودی مؤثر بوده، هر چند که کارشناسان و معاونان وزیر بهداشت اعلام کرده‌اند که باید ۱۴ روز بگذرد تا بتوان نتایج این محدودیت‌ها را مشاهده کرد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بهارستان ۲؛ پاستور صفر» به بررسی تقابل میان دولت و مجلس و شورای اسلامی پرداخت و نوشت: قوای انتخابی ایران این روزها سردترین روابط با یکدیگر را حداقل در چند سال اخیر پشت سر می‌گذارند؛ چنان‌که کمتر روزی است که یا نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی علیه دولتی‌ها موضع نگیرند یا دولتی‌ها با اظهارات و اقداماتی علیه پارلمان، صدای انتقادهای تند و تیز ساکنان ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان را درنیاورند؛ موضع‌گیری‌هایی که از سطح وزرا و نمایندگان عبور کرده و تاکنون دست‌کم ۳ مرتبه سبب شده حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به عنوان رؤسای قوای مجریه و مقننه علیه یکدیگر زبان بگشایند.

یکی از مشهورترین این موارد به اظهارات رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس درباره ویروس کرونا و البته رابطه با آمریکا برمی‌گردد که حداقل درباره موضوع نخست، اختلاف آنقدر گسترده شد و دایره زد و خوردها چنان افزایش یافت که قالیباف را بر آن داشت تا در قامت رئیس انتخابی‌ترین قوه ایران در نامه‌ای به عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، رسماً خواستار حضور نمایندگان مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان نهاد بالادستی در مدیریت کرونا و مقابله با این ویروس شود؛ درخواستی که ظاهراً از سوی رهبری رد نشده و روز گذشته رسماً خبر عضویت نایب‌رئیس اول مجلس در این ستاد از سوی رسانه‌های ارتباط‌جمعی اعلام شد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیزینس از داخل زندان؟» به بررسی این موضوع پرداخت که چرا نام ابر بدهکاران بانکی در لیست مشتریان کالاهای فلزی است و نوشت: گویا هر جا رانتی هست، باید نام افراد یا صنایعی خاص بدرخشد. امروز در کنار عرضه کالاها در تالار بورس، مکانیسمی از سوی تولیدکنندگان راه‌اندازی شده که کالاها را بدون شرکت‌ دادن در رقابت، به مشتریان خاص عرضه می‌کنند. نامش را سیستم مچینگ گذاشته‌اند، اما شباهتی به مچینگ واقعی ندارد. نکته درخور تأمل درباره این سیستم، فهرست نام‌آشنایی از مشتریان خاص است که در بین آنها نام بدهکاران بانکی در حبس نیز به چشم می‌خورد.

به گفته غزنوی، سخنگوی اتحادیه لوازم خانگی، این روزها یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود است، پای ثابت معاملات مچینگ فولادی شده است! مچینگ سازوکاری تکمیلی در بورس برای فروش مازاد کالای عرضه‌ شده در تالار است تا محصولاتی که از عرضه روزانه بورس باقی مانده، روی دست نماند و به مشتریان عرضه شود. اما در سیستم کنونی بدون آنکه محصولات در تالار عرضه شده و در رقابت شرکت کنند، یک‌راست به مچینگ می‌روند و به صورت عرضه خاص به فروش می‌رسند.

مچینگ یا خریداری کالای مازاد معاملات به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن، در صورتی که تمامی حجم عرضه‌شده کالای مدنظر در تالار معاملات بورس کالا مورد معامله قرار نگیرد، بخش باقی‌مانده و معامله‌نشده، با قیمت پایه در سیستم مازاد عرضه یا مچینگ قرار می‌گیرد. فرایندی که در تمام دنیا یک حلقه تکمیلی برای بورس کالا به شمار می‌‎رود اما در ایران به محل توزیع رانت تبدیل شده است؛ زیرا خرید ورق‌های فولادی در فرایند مچینگ در انحصار صنایع و افراد خاصی است که شرکت‌ها آنها را مشتری قدیمی خود تشخیص می‌دهند و تعیین می‌کنند که چه کسانی می‌توانند در فرایند مچینگ اقدام به خرید این کالای مهم برای تولید انواع لوازم خانگی، خودرو و… کنند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری التماس می‌کرد به آنها حمله نکنیم!» نوشت: «محمد محیی» به شبکه العالم گفت: ما در بسیاری از بیانیه‌های خود، مواضع گردان‌ها را به طور واضح اعلام کرده‌ایم، ما حامی مقاومت و خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستیم.

وی افزود: هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت نیز با برگزاری جلسه‌ای، به دولت عراق، ائتلاف و آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی، فرصتی مشروط داده است.

محیی با ذکر این نکته که فرصت رو به اتمام است، ادامه داد: طرف آمریکایی مطابق با تصمیم پارلمان عراق، باید برای عقب‌نشینی مصمم باشد و دولت عراق نیز باید در خصوص اجرای تصمیم پارلمان، جدی باشد.

وی گفت: متأسفانه، بسیاری از طرف‌های داخلی یا منطقه‌ای، آمریکا را تحریک می‌کنند که گروه‌های مقاومت و محور مقاومت را هدف قرار دهد. برخی طرف‌های بین‌المللی پیام‌هایی را منتقل کرده‌اند که گفته می‌شود پیام‌های التماس‌آمیز است. آمریکا برای متوقف کردن این حملات، حداقل در دوره انتخابات، التماس می‌کرد.

یک عضو «اتحادیه میهنی کردستان عراق» از تحرکات جدید نیروهای ترکیه در شمال عراق و تقویت حضور نظامی خود در این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی ورهان» دیروز از حضور شمار زیادی از نیروهای ترکیه در منطقه «حاج عمران» استان «اربیل» خبر داد.

ورهان افزود: نیروهای ترکیه در حال احداث پادگان‌های نظامی جدید در نوار مرزی و استقرار سامانه‌های نظارتی و پایشی هستند و همزمان با آن، نیروها و تجهیزات جدیدی به این مقرها وارد می‌شوند.

تمامی این تحرکات به تنهایی و به دور از هرگونه هماهنگی با دولت منطقه کردستان یا نیروهای گارد مرزی مستقر در منطقه، صورت می‌گیرد. از اواسط ژوئن ۲۰۲۰، نیروهای ارتش ترکیه طی دو عملیات گسترده به نام‌های «پنجه عقاب» و «پنجه ببر»، حملات گسترده‌ای را علیه عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک. ک) در شمال عراق انجام داده و این دو عملیات، تاکنون خسارات مالی و جانی فراوانی به بار آورده‌اند و باعث تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی منطقه کردستان عراق شده‌اند. این امر، اعتراض و محکومیت اربیل و دولت مرکزی عراق را به دنبال داشته است.

کد خبر 457755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.