ماجراجویی ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان علیه برجام

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: گستاخی دولت ریاض در قبول انتشار اخبار مربوط به دیدار بن‌سلمان با نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس موساد در خاک عربستان اقدامی تحریک‌آمیز است که در نوع خود می‌تواند بسترساز هرگونه اقدام ماجراجویانه احتمالی باشد که مثلث ترامپ، نتانیاهو و سلمان در پی انجام آن هستند.

جلال خوشچره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد سفیر اخیر مایک پمپئو به کشورهای منطقه اظهار کرد: همه تلاش مثلث ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان مسدود کردن راه‌های بازگشت به برجام است. آنها در تلاشند تا آخرین ضربه خود را بر امکان بازگشت به برجام در صورت استقرار دولت «جو بایدن» بزنند که می‌تواند تا خطر بروز یک درگیری نظامی در منطقه پیش برود.

وی افزود: سفر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه دولت ترامپ و الیوث ابرامز، نماینده ویژه دولت‌آمریکا در امور ایران و ونزوئلا به رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای خلیج فارس، استقرار بمب‌افکن‌های بی ۵۲ در امارات عربی متحده و دیدار بنیامین نتانیاهو به همراه یوسی‌کوهن، رئیس سازمان موساد با بن سلمان، ولیعهد عربستان در ساحل خلیج نیوم در آخرین هفته‌های پایانی دولت ترامپ، نمی‌تواند تنها همان چیزی باشد که در اخبار رسمی گفته می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بالا بردن تنش در منطقه و تخریب همه احتمالات مربوط به توافق بر سر بازگشت به برجام از سوی دولت بایدن و نیز اقدام ایران به عقب نشستن از گام‌های پنج‌گانه اعتراضی خود در تعهداتش به برجام، اصلی‌ترین هدف راهبردی است که اکنون به شکل فعال در دستور کار مشترک واشنگتن، تل‌آویو و ریاض قرار دارد. در این ماجراجویی تیم ترامپ علاوه‌بر اهداف داخلی که مربوط به نتیجه‌گیری از انتخابات سوم نوامبر در ایالات متحده است، می‌کوشد به کمک متحدان منطقه‌ای خود وضعی برگشت ناپذیر را در منطقه خلیج فارس و به تبع آن خاورمیانه ایجاد کند.

خوشچهره تصریح کرد: رسانه‌های اسرائیلی در روزهای اخیر پر از گزارش‌های مربوط به گسترش هماهنگی دولت‌های نتانیاهو و ترامپ با حمایت برخی دولت‌های عرب جنوب خلیج فارس برای تشدید فشار و ایجاد واقعیات میدانی تازه علیه ایران در منطقه تا پیش از آغاز به کار دولت بایدن است. شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داده که تل‌آویو و واشنگتن برای یک‌رشته «عملیات پنهانی» علیه ایران در هفته‌های باقی‌مانده از دولت ترامپ برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بازتاب عجله رژیم صهیونیستی در به هم زدن برخی معادلات احتمالی از پیش تنظیم شده را می‌توان در اظهارات عاموس هوخشتاین دید. مشاور پیشین بایدن و مقام ارشد وزارت امور خارجه دولت باراک اوباما به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته بود که بازگشت آمریکا به برجام در اولویت‌های بایدن است و این امر «زمان کوتاهی» پس از استقرار تیم وی در کاخ سفید رخ می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی یادآور شد: رسانه‌های اسرائیل از تشکیل تیمی خبر داده‌اند که وظیفه آن طراحی راهبردی برای آگاه بودن مقام‌های این کشور از جزئیات برنامه‌های دولت بایدن درباره ایران است. این تیم به ابتکار ژنرال گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تشکیل شده است. اشکنازی همچنین در نشست کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس اسرائیل گفته‌است که این کشور نمی‌خواهد اشتباهات گذشته را در قبال دولت اوباما تکرار کند.

خوشچره تصریح کرد: گستاخی دولت ریاض در قبول انتشار اخبار مربوط به دیدار بن‌سلمان با نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس موساد در خاک عربستان اقدامی تحریک‌آمیز است که در نوع خود می‌تواند بسترساز هرگونه اقدام ماجراجویانه احتمالی باشد که مثلث ترامپ، نتانیاهو و سلمان در پی انجام آن در هفته‌های پیش‌رو هستند.

وی افزود: درست است که مخالفت با برجام نمادی از مخالفت با عادی شدن روابط ایران با جامعه جهانی است اما مهم‌تر آن است که پیامدهای ماجراجویی‌های احتمالی، منطقه را تا مدت‌های مدید دچار بی‌ثباتی خواهد کرد. کنترل دامنه بحران و محدود کردن بازیگران داوطلب احتمالی آینده در این معرکه از دیگر مشکلات پیچیده‌ای خواهد بود که نه تنها دامن ساکنان منطقه را می‌گیرد بلکه کنترل آن را از سوی هر قدرت دیگری در کوتاه مدت ناممکن می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: جامعه جهانی مسئولیت بزرگ بر عهده دارد تا مانع هر آن چیزی شود که مثلث ماجراجو در پی وقوع آن است.

کد خبر 457733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.