اقتصاد مدور و پایداری شهرها در کرونا

تجارت جهانی یک شاخص مهم در تغییرات آب و هوایی به شمار می‌رود که می‌تواند راه‌حل‌هایی نیز برای این بحران ارائه دهد. تاجران و کارآفرینان در فعالیت‌های خود باید پایداری را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند و در مسیر ایجاد اقتصاد مدور گام بردارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تجارت جهانی محرک اصلی تولید و مصرف دنیا به شمار می‌رود و به طور فزاینده‌ای در تنظیم استانداردهای زندگی مداخله دارد. اگرچه کمپانی‌ها، به منظور پیشگیری از بروز بحران‌های سلامت و زیست‌محیطی در ارائه راهکارهای مناسب نقش مهمی ایفا می‌کنند، با این حال "تجارت امروزی" جهان را به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تا ۱۰ سال آینده نزدیک نخواهد کرد. به همین دلیل استفاده از تکنولوژی در تجارت، امری ضروری است و در صورت اجرا، جهان را در مسیر پایدار شدن هدایت خواهد کرد. اما این کار چگونه امکان‌پذیر است؟

ارزیابی عملکردهای مربوط به پایداری

پاندمی کووید -۱۹ همگان را به تأمل در مورد اینکه چگونه بنگاه‌های اقتصادی عملکرد آن‌ها را ارزیابی می‌کنند ترغیب کرده است. تجارت درست از زمان‌های قدیم نیز مستلزم مدیریت مناسب و ارتقا بوده است با این حال بحران کرونا پایداری را نیز به عنصری ضروری در آن تبدیل کرده است. به عنوان مثال زنجیره‌های تأمین جهانی به مدت چند دهه بسیار کارآمد عمل کرده‌اند اما زمانی که ویروس کرونا باعث ایجاد محدودیت‌هایی در سراسر جهان شد، انعطاف و کارآمدی این زنجیره‌ها لطمه‌هایی نسبتاً جبران ناپذیر را تجربه کرد. به همین دلیل سازگاری با شرایط موجود و افزایش پایداری به یک اولویت بسیار مهم در تجارت جهانی تبدیل شد.

از سوی دیگر، اگرچه بحران سلامت منجر به کاهش سرعت انجام فعالیت‌های مربوط به محیط زیست شد، اما مقامات رسمی همچنان به تلاش‌های خود برای کاهش اثرات اقلیمی ادامه دادند. چنانچه کمپانی‌ها مایلند به بهترین شکل ممکن تجارت خود را اداره کنند، پس باید حفظ محیط زیست را در اولویت تصمیم‌گیری‌های خود برای کسب و کار قرار دهند. بحران‌های سال ۲۰۲۰ این واقعیت را برای صاحبان کار به خوبی آشکار کرد که علاوه بر اهداف پیشین خود، باید در مسیری سبز برای توسعه کسب و کار خود گام بردارند تا موفقیت و پایداری را برای تجارتشان به ارمغان آورند. پایداری می‌تواند به یک مؤلفه ضروری برای ارزیابی و هدایت کسب و کار امروز و آینده تبدیل شود. علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند موفقیت تجاری را به طور جامع‌تر و به روش‌هایی که اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را به هم ربط می‌دهد ارزیابی کنند.

مدیریت انتشار کربن

شرکت‌ها در عصر دیجیتال، برای مدیریت انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای در سراسر زنجیره ارزش خود، از تولید تا توزیع نهایی بر راهکاریی فنی تکیه می‌کنند. این کار نیازمند تامین‌کنندگان، عملکردها و حسابرسی‌ها خواهد بود تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به شرکت‌ها را تعیین کند. کمپانی‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای دست یافتن به ایده‌های بهتر برای تقویت، تجزیه و تحلیل و مدیریت اثرات کربن تولیدات و خدمات خود به طور موثرتری بهره گیرند.

ایجاد یک اقتصاد مدور و کاهش ضایعات

شاید در الگوی فعلی استفاده از سوخت فسیلی و رویکرد خطی تولید و مصرف، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد، اما هیچ‌گاه به صفر نخواهد رسید. هر ساله ۱۰۰ میلیارد تن مواد زائد به چرخه اقتصاد جهانی وارد می‌شود، در حالی که تنها ۱۰ درصد آن بازیافت می‌شود و دوباره استفاده می‌شود. این اتفاق هزینه هنگفتی برای کسب و کارها و جوامع دارد، چرا که این میزان بازیافت بسیار کم است و محیط زیست را فراتر از مرزهای کره خاکی تحت تأثیر قرار می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که جهان هر چه سریع‌تر باید به سمت ایجاد شبکه‌هایی از زنجیره‌های تأمین حرکت کند که فرآیندهای بازیافت را در بر می‌گیرد و استفاده دوباره از مواد زائد را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

تکنولوژی در مواجهه با اقتصاد مدور و افزایش ارزشمندی مواد می‌تواند منافع مدور برای کسب و کارها را افزایش دهد. کمپانی‌ها می‌توانند از بازیافت مواد زائد و استفاده درست از آن‌ها، سودهای هنگفتی را برای خود به ارمغان آورند. چنانچه اقتصاد از نوع احیاگر و سازنده باشد، می‌تواند به طور تقریبی، مبلغ چهار تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار رونق در پی داشته باشد و به کاهش ۴۵ درصدی انتشار دی اکسید کربن و ۹۰ درصدی مواد زائد منجر شود. در حال حاضر، تحول جهانی بر قابلیت ردیابی زنجیره‌های تأمین، شفافیت در مورد منابع پایدار و بهبود بازیافت مواد زائد در سراسر چرخه استفاده از محصول، تمرکز کرده است.

کد خبر 457719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.