اروپایی‌ها زیر میز برجام زدند

روزنامه وال استریت ژورنال شامگاه چهارشنبه نوشت: قدرت های اروپایی بایدن را برای بازگشت سریع آمریکا به توافق هسته ای ایران تحت فشار قرار نمی دهند.

به گزارش ایمنا، وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های ارشد نوشت: قدرت های اروپایی به دنبال دولت بایدن هستند تا از تنش های هسته ای با تهران بکاهد اما واشنگتن را تحت فشار قرار نمی دهد تا سریعاً به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران بازگردد.

براساس این گزارش، در حالی که کشورهای اروپایی همچنان از توافق هسته ای ۲۰۱۵ حمایت می کنند، مقامات فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام می کنند که بازگشت کامل به توافق نامه ممکن است پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن (خرداد) قابل دستیابی یا حتی مطلوب نباشد.

در میان افزایش نگرانی های اروپا درباره تحقیقات هسته ای ایران دیپلمات ها می گویند که آنها خواستار توافق سریع در ماههای نخست دولت بایدن در بهار سال آینده خواهند بود تا در ازای گام های ایران برای توقف روند توسعه فعالیت های هسته ای، برخی از تحریم های گسترده ایالات متحده علیه تهران نیز کاهش یابد.

به نوشته وال استریت ژورنال، امید است که قبل از انتخابات در ماه ژوئن (انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری) برخی مزایای اقتصادی ملموس برای ایران فراهم شود و انگیزه ای برای دولت جدید ایران برای پیگیری دیپلماسی ایجاد شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با توصیف برجام به «بدترین توافق ممکن» و با هدف به راه انداختن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، در روز هشتم می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) از برجام خارج شد.

وی تلاش کرد تا سیاست فشار حداکثری را در قبال ایران اجرا کند اما این سیاست نتیجه‌بخش نبود و جو بایدن نامزد دموکرات ها توانست با پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ رهبری سیاست های امریکا را برعهده بگیرد.

گمان می رود دولت «جو بایدن» با پیروزی در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) احتمالا حرکت دیپلماتیک زودهنگامی را برای کاهش تنش‌ها با ایران در پیش خواهد گرفت. بایدن گفته است اگر ایران به صورت کامل به توافق هسته‌‍‌ای متعهد بماند وی هم مایل به بازگرداندن ایالات متحده به توافق است. در این صورت تهران خواستار کاهش قابل توجه تحریم‌ها و جبران خسارت اقتصادی ناشی از تحریم‌های ایالات متحده خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 457712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.