افت دلار موجب اصلاح بازار شد

مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان گفت: موضوع دیگری که باعث اصلاح بازار شد، شرایط افت قیمت دلار بود که قدری انتظارات تورمی را با توجه به تحولات سیاست خارجی آمریکا، فرو نشاند و از آنجا که دلار هم محرک بخش عمده‌ای از نرخ فروش شرکت‌هاست، شاخص شروع به اصلاح کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از سنا، محمد گرجی آرا اظهار کرد: در گروه پتروشیمی و صنایع شیمیایی که در واقع تولید کننده محصولات پایه هستند، وضعیت بسیار خوبی را شاهدیم. همچنین در گروه لاستیک و پلاستیک هم تعدادی از شرکت‌ها، فروش‌های مقداری خوبی داشته‌اند. در حوزه صنایع غذایی هم شرکت‌ها کارنامه موفقی ارائه دادند.

وی با اشاره به تأثیر نرخ ارز و کامودیتی ها بر بازار گفت: به لحاظ نرخ با توجه به اینکه وضعیت بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها رو به رشد بود، نرخ فروش شرکت‌ها هم خوب بود؛ به ویژه در گروه فولادسازها، مس و محصولات پتروشیمی، شرکت‌ها عملکرد خوبی را به نمایش گذاشتند.

مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان، در ادامه در خصوص اصلاح بازار هم گفت: لازم است که ابتدا دلایل این اصلاح را بدانیم، بعد از آن اگر این موانع برطرف شدند، به صعود مجدد امید داشته باشیم.

گرجی آرا، نرخ بهره و قیمت گذاری دستوری را از عمده نگرانی‌های بازار سرمایه دانست و اضافه کرد: دلیل عمده اصلاح بازار سرمایه در هفته‌های اخیر نااطمینانی از رفتار سیاست گذار در رابطه با قیمت گذاری کالاهاست؛ برای مثال ما تجربه قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو و فولاد را قبل از این داشتیم و عدم اطمینان ناشی از آن باعث شد که سهامداران نگران شوند از اینکه از جیب آنها سوبسیدی به ناحق در اقتصاد پرداخت شود.

وی افزود: این مهمترین دل نگرانی بازار بود که متأسفانه با مجموعه‌ای از اقدامات نهادهای قانونگذار و نظارتی تشدید شد.

مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان گفت: موضوع دیگری که باعث اصلاح بازار شد، شرایط افت قیمت دلار بود که قدری انتظارات تورمی را با توجه به تحولات سیاست خارجی آمریکا، فرو نشاند و از آنجا که دلار هم محرک بخش عمده‌ای از نرخ فروش شرکت‌هاست، شاخص شروع به اصلاح کرد.

گرجی آرا ادامه داد: مورد بعدی، احتمال افزایش نرخ بهره و فشار گروه‌های مختلف برای افزایش آن بود که با افزایش نرخ بهره بین بانکی و همین طور افزایش نرخ اوراق بدهی انتشار یافته دولت در بازارها همراه شد و در مجموع این سه دلیل عمده، باعث اصلاح بازار بوده است.

وی با بیان اینکه باید دید که رفتار سیاست گذار در ماه‌های آتی به ویژه سه ماه پایانی نسبت به بازار سرمایه چیست، گفت: البته بانک مرکزی ضمن شفاف سازی نسبت به آینده نرخ بهره، با قطعیت اعلام کرد که تمایلی به افزایش نرخ بهره ندارد؛ ولی در بازارهای موازی شاهدیم که نرخ بهره اوراق دولتی در حال افزایش است؛ از طرفی در شبکه بانکی نشانه‌هایی وجود دارد از اینکه به سپرده گذاران نرخ بهره‌های بالاتر از نرخ بهره مصوب شورای پول و اعتبار پیشنهاد می‌شود و اینها نشانه‌هایی است که نگرانی‌ها در خصوص بازار را ادامه دار می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اطمینان داد: اگر بازار سرمایه به این جمع بندی برسد که این تهدیدها از سر بازار گذشته است، پتانسیل خیلی خوبی در صنایع مختلف وجود دارد و باعث خواهد شد شاخص حتی عددهایی را که در گذشته دیده پس بگیرد و به سمت بالا حرکت کند.

کد خبر 457662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.