دستاوردهای علمی ارنست ماخ چه بود؟

ارنست ماخ دانشمند بزرگ و معروف اتریشی بود که در زمینه‌های فیزیک، روان‌شناسی و فلسفه در قرن‌های نوزدهم و بیستم، دستاوردهای بزرگی از خود بر جای گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ارنست ماخ با مطالعه و بررسی تاریخ علم، مفاهیم مدرنی در فلسفه مطرح کرد. نظریه‌هایی که او در قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم مطرح کرد، هنوز هم به عنوان موضوعات مهم مورد مطالعه فیلسوفان شناخته می‌شود. روان‌شناسان امروزی ماخ را بنیانگذار مکتب گشتالت می‌دانند.

تولد و تحصیل

ارنست ماخ در سال ۱۸۳۸ در اتریش متولد شد. ماخ در دوران نوجوانی علاقه بسیاری به علم فلسفه و مطالعه کردن کتاب‌هایی در این زمینه داشت. او در سن ۱۷ سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد و برای مطالعه در رشته ریاضی و فیزیک به دانشگاه وین در اتریش رفت و پس از اتمام تحصیل خود در وین ماندگار شد و آن شهر را برای زندگی انتخاب کرد. او به عنوان معلم خصوصی فعالیت می‌کرد و مقالاتی در مورد فیزیک و روان‌شناسی نوشت.

نظریه پردازی ماخ

ارنست ماخ پس از انتشار چندین مقاله در مورد ارتباط بین فیزیک و روان‌شناسی، مطالعه در مورد نظریه دوپلر را به عنوان حوزه اصلی خود انتخاب کرد. کریستین دوپلر در سال ۱۸۴۱ در نظریه‌ای اعلام کرد که فرکانس صدا با تغییر فاصله بین منبع و ناظر تغییر می‌کند. ماخ تمرکز خود را بر اثبات نظریه‌های دوپلر قرار داد و دستگاه آزمایشی او تا حد زیادی نظریه دولپر را برای امواج صوتی تایید می‌کرد.

ارنست ماخ در سال ۱۸۶۴ شروع به تدریس در دانشگاه گراتس کرد. او در این دوره زمانی آزادی عمل بیشتری برای بررسی موضوع‌های دیگر داشت. از رخدادهای مهم دوران تدریس در گراتس می‌توان به آشنایی ماخ با نظریه‌های اولد هرینگ، به ویژه در زمینه فیزیولوژی و تکامل اشاره کرد. ارنست ماخ در سال ۱۸۶۷ شروع به تدریس در دانشگاه پراگ کرد. نظریه‌ها و دستاوردهای علمی او در این دوران تدریس شکل گرفت.

دستاوردهای علمی ماخ

ارنست ماخ در علوم طبیعی به ویژه در حیطه روان‌شناسی فعالیت‌های جدی داشت. همچنین نظریه پردازی‌های ماخ در حوزه‌های زیست شناسی و روان‌شناسی تا حد زیادی در چهارچوب نظریه تکامل شکل گرفت. با وجود اینکه او نظریه‌های مستقیمی درباره تکامل مطرح نمی‌کرد، در نظریه‌های جانبی به وضوح می‌توان توجه او را به ایده‌های داروین کشف کرد. نظریه‌های ماخ تا حد زیادی وابسته به نظریه‌های داروین بود. او همچنین در متافیزیک هم نظریه‌پردازی‌هایی انجام می‌داد. مونیسم (نگاره انگاری) از حوزه‌های اصلی دیگر فعالیت‌های فلسفی ماخ بود.

فعالیت ماخ در علم فیزیک

ماخ در مطالعاتی که در حوزه فیزیک و فلسفه انجام می‌داد، فضا را به عنوان مفهومی با دو تعریف در هر دو علم عنوان‌ کرد. مطالعات اولیه ماخ در فیزیک تجربی، بر حوزه‌هایی همچون تداخل، پراش، قطبش و شکست نور انجام شد. مطالعات ماخ در حوزه اپتیک، او را به مرور به حوزه امواج و خصوصاً امواج مافوق صوت علاقه مند کرد. در حال حاضر ارنست ماخ بیش از همه، با دستاوردهایش در زمینه امواج مافوق صوت شناخته می‌شود.

همچنین عدد ماخ که به عنوان مهمترین دستاورد بر جای مانده از ارنست ماخ شناخته می‌شود، نسبت سرعت شیء را در سیال نسبت به سرعت صوت در آن سیال بررسی می‌کند. این عدد امروزه به عنوان یکی از عوامل مهم طراحی آیرودینامیکی و هیدرودینامیکی کاربرد دارد. دیسک ماخ و بازتاب ماخ از جمله مفاهیم دیگری است که به نام این دانشمند اتریشی شناخته می‌شود. ارنست ماخ در سال ۱۹۱۶، یک روز پس از تولد ۷۸ سالگی جان خود را از دست داد.

کد خبر 457654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.