بهره‌برداری از پروژه ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب زرین‌شهر

به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده مجدد از پساب‌های شهری و همچنین پیشگیری از سرریز پساب‌های شهری که آلودگی‌های زیست‌محیطی و رودخانه زاینده‌رود را در پی داشت، پروژه احداث شبکه جمع‌آوری و انتقال پساب شهرستان زرین‌شهر پس از اتمام عملیات احداث و آماده‌سازی، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه با اعلام این خبر گفت: با توجه به مشکلات خشکسالی و کم‌آبی رودخانه زاینده‌رود و همچنین در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه، انجام مطالعات مربوط به تعیین منابع پایدار آب و برطرف کردن مشکلات آب شرکت به لحاظ کمّی و کیفی در دستور کار ناحیه انرژی و سیالات و این واحد قرار گرفت.

علیرضا استکی اظهار کرد: به همین منظور قراردادی میان فولاد مبارکه و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با موضوع خرید پساب‌های شهرستان‌های مبارکه و لنجان منعقد و طبق آن در طی حدود ۳۰ سال حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب به فولاد مبارکه تحویل می‌گردد. این اقدام علاوه بر تأمین بخشی از آب مورد نیاز فولاد مبارکه، کمک شایانی به رفع آلودگی‌های محیط زیستی شهرهای اطراف خواهد کرد.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه ضمن اشاره به اینکه این پساب‌ها پس از جمع‌آوری، در چهار تصفیه خانه شهرهای زرین‌شهر، مبارکه، صفائیه و ورنامخواست تصفیه اولیه شده و سپس به تصفیه‌خانه آب فولاد مبارکه (PU۱۳) انتقال داده می‌شود، ادامه داد: انتقال پساب‌های شهرهای مبارکه، صفائیه و ورنامخواست از سال ۹۷ شروع شد و در حال حاضر نیز احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب زرین‌شهر به پایان رسیده و انتقال پساب‌های این شهر به فولاد مبارکه نیز میسر شده است.

استکی اضافه کرد: جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب‌های شهری و استفاده از آن‌ها در چرخه صنعت، کمک شایانی به بهینه‌سازی محیط‌زیست و تأمین آب مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه و در نهایت کاهش برداشت آب خام از رودخانه خواهد کرد.

وی در خصوص مشخصات فنی این پمپاژخانه گفت: این پروژه در مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال احداث شده است. در ساخت این ایستگاه پمپاژ از حداکثر توان شرکت‌های داخلی به‌عنوان سازندگان تجهیزات از جمله پمپ، کابل، تابلو برق، جرثقیل و … استفاده شده است.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات در خاتمه خاطرنشان کرد: این پروژه در حال حاضر تمامی مراحل پیش راه‌اندازی و تست‌های مربوط به خط را طی کرده و در حال بهره‌برداری و انتقال پساب‌های این شهر به فولاد مبارکه است؛ ضمن اینکه با راه‌اندازی این پروژه امکان ارسال کامل پساب‌های شهرستان‌های مبارکه و لنجان نیز میسر شده است.

کد خبر 457619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.