۵ هزار تست سریع کرونا سهم استان اصفهان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سهم استان در قدم اول حدود پنج هزار تست سریع کرونا است که هنوز به ما تحویل داده نشده و قرار است طی چند روز آینده این تست‌ها در دسترس ما قرار گیرد که با الویت‌بندی در استان تقسیم می‌شوند، درصد خطای تست‌های سریع کرونا قابل قبول است.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا این نگرانی وجود داشت که همراهان بیمار یا افراد مشکوکی که بیمار نیستند با مراجعه به بیمارستان آلوده شوند که در ابتدا با نبود مراکز سرپایی و ۱۶ ساعته وقت کادر درمان در بیمارستان‌ها به جای ارائه خدمات به بیماران صرف پاسخگویی مراجعات سرپایی می‌شد.

وی با توضیح اینکه معمولاً جواب تست‌های کرونا بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت به افراد داده می‌شود، تصریح کرد: جواب تست‌های سریع کمتر از یک ساعت آماده می‌شود و سهم استان اصفهان در قدم اول حدود پنج هزار تست سریع کرونا است که هنوز به ما تحویل داده نشده و قرار است طی چند روز آینده این تست‌ها در دسترس ما قرار گیرد که با برنامه‌ریزی و اولویت بندی آن‌ها را در استان تقسیم خواهیم کرد، درصد خطای تست‌های سریع کرونا قابل قبول است و ارزش استفاده را دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: وزارت بهداشت مراکز منتخب بیماری‌های تنفسی با دسترسی مناسب را در همه شهرستان‌ها راه‌اندازی کرده است و در اصفهان شش مرکز با تیم‌های توانمند و با تجربه وجود دارد که پزشک، پرستار و نمونه گیر آزمایشگاه پاسخگوی مراجعان هستند.

تمام پروتکل‌های بهداشتی در مراکز ۱۶ ساعته اجرا می‌شود

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی راه‌اندازی مراکز منتخب سرپایی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی اولیه برای افراد علامت‌دار و مشکوک به کرونا، کاهش بار مراجعات بیمارستان‌ها و شناسایی بیماران مبتلا به کرونا ویروس است تا افراد دارای علائم خفیف و متوسط با مراجعه به این مراکز خدمات اولیه را بدون مراجعه به بیمارستان‌ها دریافت کنند.

حیدری با اشاره به اینکه در این مراکز تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری رعایت می‌شود، اضافه کرد: مراکز ۱۶ ساعته حداقل روزی دو بار به طور کامل ضدعفونی می‌شود و افراد می‌توانند بدون نگرانی و ترس از انتقال ویروس به این مراکز مراجعه کنند.

انجام روزانه حدود ۸۰۰ تست تشخیصی کرونا در مراکز ۱۶ ساعته

وی با اشاره به نحوه فعالیت مراکز خدمات جامع سلامت شهری ۱۶ ساعته در استان اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹ مرکز مراقبت بیماری‌های حاد تنفسی در استان از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعال است، شش مرکز خدمات جامع سلامت شهری در شهر اصفهان و دیگر مراکز در شهرستان‌های استان خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی مربوط به کرونا را به بیماران ارائه می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تست کرونا در این مراکز برای افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار انجام می‌شود، افزود: انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته استان اصفهان تنها برای گروه‌های یاد شده رایگان است و روزانه برای حدود ۸۰۰ نفر تست تشخیصی کرونا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز پیش‌بینی شده بر اساس میزان مراجعات مردمی است، تصریح کرد: این مراکز تاکنون پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان بوده است، شهروندان در صورت داشتن علائم کرونا، به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا معاینات، آزمایش‌ها و تست‌های مورد نیاز از آن‌ها گرفته شود و برای بستری در بیمارستان یا قرنطینه در منزل راهنمایی شوند و تا جایی که امکان دارد به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند تا به حجم مراجعات بیمارستانی در این روزها اضافه نشود.

کد خبر 457595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.