محدودیت‌های کرونایی کلاهبرداری‌های اینترنتی را افزایش داد

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: مردم نسبت به صحت‌سنجی سایت‌های تبلیغاتی توجه ویژه‌ای داشته باشند، به ویژه آنکه در روزهای اعمال محدودیت‌های کرونایی بیشتر خریدها از طریق درگاه‌های مجازی انجام می‌شود. در زمینه خریدهای اینترنتی با افزایش پرونده‌های کلاهبرداری روبه‌رو بوده‌ایم.

سرهنگ مصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مدت شیوع کرونا و به ویژه در روزهای اجرای محدودیت‌ها به دلیل افزایش خریدهای اینترنتی پرونده‌های کلاهبرداری اینترنتی نسبت به گذشته افزایش داشته است و دلیل این امر هم این است که سایت‌های تبلیغاتی مورد سوءاستفاده کلاهبرداران قرار گرفته و در شبکه‌های اجتماعی نیز تبلیغات فروش کالا انجام می‌گیرد که می‌تواند راهی برای سودجویی باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند جای خوبی برای فروش و عرضه کالا باشد، به این دلیل که تلگرام و اینستاگرام در خارج کشور مدیریت می‌شود و در واقع سرورهای آن در ایران نیست، شناسایی هویت افراد و صحت رفتار آن‌ها توسط مردم کار دشواری است و همین امر باعث ایجاد کلاهبرداری‌های بزرگ و سوءاستفاده‌های مالی می‌شود.

دارا بودن نماد اعتبار الکترونیک ضرورت یک سایت معتبر است

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: سایت‌های تبلیغاتی نیز همانند شبکه‌های اجتماعی است، خرید کالا باید همراه با رؤیت آن و بررسی صحت و سقم مورد تبلیغ باشد، اطمینان از اصالت کالا نیز یکی دیگر از موارد مهم است که باید از سوی خریداران مورد توجه قرار گیرد، اگر نکات مذکور رعایت نشوند، سایت مورد نظر مرتکب کلاهبرداری شده یا جنس ارائه شده از کیفیت وعده داده شده برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه خرید و فروش کالا در فضای اینترنت دارای استاندارهایی است، تصریح کرد: داشتن نماد اعتبار الکترونیک از سازمان تجارت الکترونیک موضوع مهمی است که هر سایت معتبر باید دارای آن باشد، برای فروش محصولات سایت تبلیغاتی نباید از هرگونه شماره حساب بانکی و شیوه کارت به کارت استفاده کنند و در اصل از درگاه پرداخت معتبر محصولاتش را به فروش برساند و دارای پروتکل‌های امن باشد، از نکات ضروری دیگر این است که در صفحه فروش کالا شماره تلفن و آدرس معتبر دفتر موردنظر وجود داشته باشد و همه موارد مذکور با یکدیگر همخوانی داشته باشد.

از ورود به صفحه لینک‌های آلوده پرهیز کنید

مرتضوی ادامه داد: شاخص اطمینان بخش در سایت‌های فروشگاهی، نماد اعتبار الکترونیک است و همانطور که اشاره شد این شاخص از سوی سازمان تجارت الکترونیک که وابسته به وزارت صمت است به سایت‌های مجاز اعطا می‌شود، در واقع وظیفه اصلی نماد اعتبار الکترونیک احراز هویت فروشنده است تا سوءاستفاده‌ها به حداقل برسد.

وی گفت: مردم نسبت به خرید از سایت‌های تبلیغاتی توجه ویژه‌ای داشته باشند، به ویژه آنکه در روزهای اجرای محدودیت‌های کرونایی مردم بیشتر خریدهایشان را از طریق درگاه‌های مجازی انجام می‌دهند، موضوع مهم دیگر هشدار به افرادی است که به سایت‌های تبلیغاتی مانند دیوار مراجعه می‌کنند،برخی سودجویان پس از درج تبلیغ از سوی هر کاربر، پیامک‌هایی را همراه با لینک مشخصی به تلفن همراه آنان ارسال می‌کنند، این لینک‌ها آلوده هستند و جز کلاهبرداری ماهیت دیگری ندارند. اگر شهروندان با این پیام‌ها مواجه شدند از ورود به صفحه لینک موردنظر خودداری کنند و این موضوع را به پلیس فتا گزارش دهند.

کد خبر 457535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.