صداوسیما با زنان مشکل دارد؟​​​​​​​

پذیرفتن شکست توسط ترامپ و اتهام نامتعارف جنسی علیه زنان در رسانه ملی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه پنجم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترامپ رسماً دستور آغاز روند انتقال قدرت به دولت بایدن را صادر کرد» به بررسی پذیرفتن شکست توسط ترامپ پرداخت و نوشت: رئیس اداره کل خدمات عمومی آمریکا (جی‌اس‌ای)، در نامه‌ای رسماً جو بایدن را به عنوان پیروز انتخابات شناخته و خبر داده که آماده آغاز روند رسمی انتقال قدرت است. ترامپ هم در رشته توئیتی با تأیید این مطلب گفت که دستور داده تا مقدمات مرسوم و لازم آغاز شود.

عصر دوشنبه به وقت آمریکا، شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد اداره کل خدمات عمومی آمریکا، به تیم انتقالی جو بایدن خبر داده است که آماده آغاز رسمی روند انتقال قدرت به دولت جدید است.

ساعتی بعد، دونالد ترامپ که هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته است، در رشته توییتی با تأیید این موضوع گفت که دستور داده مراحل اولیه برای انتقال قدرت به بایدن آغاز شود. این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است که طی دو هفته گذشته جنجال‌آمیز شده بود چرا که دولت ترامپ با وجود گذشت دو هفته از مشخص شدن پیروزی جو بایدن در رأی‌گیری سوم نوامبر، از ارسال چنین نامه‌ای از سوی اداره کل خدمات جلوگیری کرده بود.

این اختلاف به آنجا رسیده بود که روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در هشداری به رئیس این اداره، از او خواستند از فوت وقت اجتناب کرده و برای ارائه دلایل خود فوراً برابر نمایندگان کنگره حاضر شود.

رسانه‌های آمریکا از این موضوع به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کردند. هر چند برخلاف رسم معمول در آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون به جو بایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علناً بر زبان نیاورده است. ترامپ در رشته توئیتی با تشکر از امیلی مورفی، رئیس سازمان خدمات عمومی که از منصوبان ترامپ است گفت که مورفی مورد آزار و تهدید قرار گرفته است و او نمی‌خواسته اتفاقات ناخوشایند برای مورفی یا خانواده‌اش و یا دیگر کارکنان سازمان خدمات عمومی بیفتد.

ترامپ با بیان مجدد اینکه در انتخابات پیروز شده، گفت در راستای منافع کشور دستور آغاز روند قانونی را داده است. او در عین حال گفت: پرونده ما با قدرت جریان دارد و ما این مبارزه را ادامه می‌دهیم و معتقدم که پیروز می‌شویم. در همین راستا رئیس تیم انتقال قدرت جو بایدن از تصمیم ترامپ برای انتقال قدرت استقبال کرد.

بنا بر اعلام بی‌بی‌سی، نامه جی‌اس‌ای به تیم انتقالی جو بایدن اجازه خواهد داد که علاوه بر دسترسی به بودجه‌های دولتی موجود برای تشکیل دولت جدید، با مراجعه و گفتگو با همتایان خود در نهادهای دولتی، خود را آماده تحویل گرفتن دولت کنند.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صداوسیما با زنان مشکل دارد؟» به بررسی اتهام نامتعارف جنسی علیه زنان در رسانه ملی پرداخت و نوشت: موضوع حقوق زنان از روزهای ابتدایی پس از انقلاب تاکنون مطرح بوده است. این موضوع در بعضی بازه‌های تاریخی گوناگون محل مناقشات سیاسی، دینی، مدنی و حتی امنیتی تبدیل شده است. در حال حاضر جامعه ایران درگیر بعضی ادعاهای غیر اخلاقی جریان‌های تندرو در قبال زنان نیز شده است. حال آنکه هیچ جریانی با تابوشکنی اخلاقی به کامیابی سیاسی نخواهد رسید.

اخیراً در یکی از برنامه‌های شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی، شخصی که خود را کارشناس مسائل سیاسی معرفی می‌کند به کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اتهام جنسی وارد کرده و عامل پیشرفت این خانم را داشتن روابط متعدد با مردان دانسته است. این اتهام جدا از کذب یا صدق بودن، نسبتی با عرف اخلاقی جامعه ایران و حتی معتقدات دینی آنان ندارد.

به دلیل فشارهای سیاسی، تحریم‌های اقتصادی و رویکرد ضد ایرانی ایالات‌ متحده، آمریکاستیزی موضوعی پذیرفته‌شده به حساب می‌آید اما افول از ارزش‌های اخلاقی به دلیل مقابله با جنایات آمریکا، خود عملی ناپسند محسوب می‌شود.

اتهام جنسی در صداوسیما، تحت شرایطی انجام می‌شود که علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، بر اساس نظرسنجی‌هایی مدعی شد که این رسانه در رأس اعتماد مردم قرار دارد، هیچ اطلاعاتی نیز از نحوه این نظرسنجی در دسترس قرار ندارد. این ادعا با واکنش سید محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب مواجه شد. ابطحی در توئیتی نوشت: «اینکه آقای علی‌عسکری گفته‌اند صداوسیما در رأس اعتماد مردم است، مهم نیست. نگران این هستم ایشان باور کرده باشد حرف خودش را.»

علی‌عسگری در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وی، با تاکید بر اینکه فضای مجازی یکی دیگر از راه‌های دشمن برای هجمه فرهنگی است، تصریح کرد: «فضای مجازی امروز برای ما هم فرصت و هم تهدید است و باید با قانون‌مند کردن آن مانند همه‌جای دنیا، از فرصت‌های آن بیشتر و بهتر استفاده کنیم و نقش مجلس دراین‌باره و در رأس آن، کمیسیون فرهنگی بسیار مهم است.»

با وجود حواشی اخیر شبکه سه در توهین جنسی به مقام آمریکایی، به‌نظر می‌رسد که مشکلات رعایت نکردن اصول اخلاقی در صدا و سیما نیز دست‌کمی از فضای مجازی ندارد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «درخواست راهپیمایی استیضاح رئیس‌جمهوری در قم‌» به بررسی راهپیمایی علیه رئیس جمهوری در قم پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد که ماجرای استیضاح رئیس‌جمهوری در راهروها و صحن مجلس پایان یافته است. این راه اما برای تندروهایی که به هر قیمت خواهان پایان کار دولت پیش از موعد مقرر هستند، باز است. پیامی از قم شنیده می‌شود که روحانیون عالی‌رتبه این شهر یا روحانیون مخالف دولت و مدعی تبعیت از رهبری در قبال آن سکوت کرده‌اند.

روز دوشنبه فرید مدرسی، روزنامه‌نگار اصولگرا و نزدیک به مراجع قم، در حساب کاربری‌اش در توئیتر، پوستری منتشر کرد که نشان می‌داد گروهی در قم قصد دارند بار دیگر مساله «استیضاح رئیس‌جمهوری» را به فضای سیاسی بازگردانند. در این پوستر تبلیغاتی که به نوشته این چهره رسانه‌ای نزدیک به برخی چهره‌های مذهبی و روحانیون، «اطراف حرم و کنار مسجد سلماسی» نصب شده‌ است، جمله‌ای از بنیانگذار انقلاب نقل به این مضمون که «ملت اگر دولتی را دید که خلاف می‌کند، باید تودهنی به او بزند»، نوشته شده و پایین‌تر هم نقل‌قولی از رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است با این مضمون که «با کسانی که مبانی انقلاب را قبول نمی‌کنند، ایجاد تردید و دشمن را تزئین می‌کنند، مماشات نکنید»؛ پوستری که درخواست «استیضاح رئیس‌جمهوری» را مطالبه‌ای مردمی مطرح کرده و خبر از برگزاری «پیاده‌روی اعتراضی» از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه (س) می‌دهد که مخالفان سرسخت قم‌نشین دولت برای پنجشنبه ۶ آذر از ساعت ۹ صبح ترتیب داده‌اند.

آن هم در حالی که برگزاری چنین راهپیمایی، فارغ از اینکه خلاف شیوه‌نامه‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا بود، خلاف آن توصیه‌هایی نیز هست که رهبری برای دومین مرتبه ظرف چند ماه نخست کار مجلس یازدهم، خطاب به نمایندگان مطرح کرده بودند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رونمایی از نخستین نامزد ۱۴۰۰‌» به بررسی اعلام کاندیداتوری حسین دهقان پرداخت و نوشت: شاید از قضای روزگار باشد در روزهایی که سردار کوثری گفته «مگر نظامی‌ها چکار کرده‌اند که مردم را می‌ترسانیم؟»، اولین فردی که رسماً کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ اعلام می‌کند، یک نظامی باشد؛ سردار پاسدار حسین دهقان.

دهقان در گفت‌وگویی از نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داده و خود را یک عنصر کاملاً ملی و انقلابی دانسته است و آنچه تا امروز برای او مهم بوده است، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی‌اش برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است. دهقان همچنین گفته که تا امروز به دنبال توان مند کردن جامعه، تقویت زیرساخت‌های قدرت و بالا بردن شأن و منزلت ملت و کشور در صحنه جهانی بوده است.

حالا حسین دهقان رسماً اعلام کرده که لباس نظامی را از تن درآورده و می‌خواهد وارد کارزار سیاست شود. او اکنون مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی است؛ اما با سه دولت با رویکردهای مختلف کار کرده و شاید همین باعث شده تا خود را در قامت یک رئیس دولت نیز ببیند. حسین دهقان ۶۴ سال دارد. سال ۵۸ وارد سپاه شد و دکترای مدیریت خود را از دانشگاه تهران گرفته است. از فرماندهان جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود که سابقه فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را نیز در کارنامه دارد.

او در دولت سیدمحمد خاتمی قائم‌مقام وزیر دفاع بود و در دولت اول احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشت، در دولت اول روحانی نیز به‌عنوان وزیر دفاع انتخاب شد؛ اما در دولت دوم او حضور نداشت و به‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری انتخاب شد.

البته زمزمه‌های حضور سردار دهقان برای حضور در انتخابات سال بعد، پیش‌تر هم شنیده شده بود و حتی او را از رقبای حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ می‌دانستند. او البته در گفت‌وگو با سالنامه سال ۹۷ مجله مثلث این‌گونه گفته بود: «در ۹۶ هیچ وقت اراده‌ای برای این کار نداشتم. برای ۱۴۰۰ بسته به زنده‌بودن دارد».

دهقان در مهر امسال نیز در گفت‌وگو با تسنیم صریح‌تر حرف زده بود: «با قدرت خواهم آمد و معتقدم باید مردم را از وضعیت فعلی نجات داد».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبرت‌هایی که نمی‌گیرند!» به بررسی امیدها به کابینه و دولت بایدن پرداخت و نوشت: هیچ چیز نمی‌تواند از طنز این ماجرا بکاهد که چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز باید برای برخی مسئولان، دشمنی یکسان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی با ایران را تبیین کنیم.

این‌بار اما سراغ روزهای دور نمی‌رویم. اشاره‌ای به اعمال اولین تحریم‌ها در دولت دموکرات «جیمی کارتر» نمی‌کنیم یا از اعمال اولین تحریم نفتی ایران پس از انقلاب اسلامی توسط «بیل کلینتون» دیگر رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده چیزی نمی‌گوییم. این‌بار حداکثر ۵ سال به عقب برمی‌گردیم و روزهای ماه عسل برجام را بررسی می‌کنیم.

از روز توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمتر از ۵ ماه می‌گذشت و هنوز روز اجرای برجام فرا نرسیده بود که «باراک اوباما» طی سخنانی در ۶ دسامبر ۲۰۱۵ گفت به وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی این کشور دستور داده است تا «برنامه معافیت ویزا» (قانونی که به موجب آن شهروندان برخی کشورها برای اقامت ۹۰ روزه در آمریکا احتیاج به ویزا نداشتند) را بازنگری کنند.

یک روز پس از سخنرانی اوباما لایحه اصلاحی این قانون به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شد و مجلس نمایندگان در ۸ دسامبر ۲۰۱۵ با ۴۰۷ رأی موافق آن را تصویب کرد. به موجب این اصلاحیه ایران به فهرست کشورهای در منطقه نگرانی آمریکا اضافه شد و اتباع ۳۸ کشور عمدتاً اروپایی که برای سفر به آمریکا از اخذ روادید معاف بودند، در صورت سفر به ایران و چند کشور دیگر، معافیت‌شان لغو شده و باید برای ورود به آمریکا روادید می‌گرفتند.

۱۶۵ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به این قانون رأی موافق دادند و دست آخر با امضای رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده یعنی «باراک اوباما» در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ رسمیت یافت. قانونی که تبادلات تجاری، صنعتی و علمی میان ایران و کشورهای اروپایی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌داد و اعمال محدودیتی جدید بر ایران و در نتیجه نقض برجام محسوب می‌شد.

«محمدجواد ظریف» همان روز این قانون را «نامعقول» خواند و به روزنامه اینترنتی «المانیتور» گفت: «این مصوبه از نظر ما با تعهدات ایالات متحده ذیل برجام هم‌راستا نیست.»

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز دو روز بعد به خبرنگار صدا و سیما گفت: «این قانون با برجام تناقض دارد.» اگرچه «جان کری»

کد خبر 457525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.