ارائه تسهیلات به کارآفرینان استان اصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان یا بیان اینکه توجه به زنجیره ارزش و مدل سازی برای ایجاد اشتغال ضروری است، گفت: دولت‌ها مکلف هستند که با ارائه تسهیلات و سیاست گذاری صحیح حرکت کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار را جهت داده و سرعت بخشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامران کلانی اظهار کرد: رشد و توسعه کشورهای دنیا امروزه به نوآوری و کارآفرینی وابسته است و کارآفرینی نیروی محرکه توسعه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اجتماعی بودن، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کارآفرینی است، اضافه کرد: اگر بپذیریم که کارآفرینی در توسعه جوامع تأثیر دارد باید به فعالیت‌های یک کارآفرین توجه کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اهمیت نقش سمن‌های جوانان در اکوسیستم کسب و کارهای نوین، گفت: درست است که یک کارآفرین و یا فعال حوزه کسب و کار منتظر سرمایه گذاری از سوی دولت و دولت‌ها نیست اما دولت‌ها مکلف هستند که با ارائه تسهیلات و سیاست گذاری صحیح حرکت کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار را جهت داده و سرعت بخشند.

کلانی ادامه داد: در همه نظریه‌های توسعه در حوزه درون زا و برون زا یا آن‌هایی که شرکت‌های کوچک و بزرگ را عامل توسعه می‌دانند، توسعه از طریق کارآفرینی را زودبازدهترین و پربازدهترین می‌شناسند.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا اینترنت و مدیریت هوشمند در فضای کسب و کار رونق ویژه یافته است، خاطرنشان کرد: باید بدانیم برخی کسب و کارها امروزه جای خود را به کسب و کارهای جدید می‌دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه جوامع پیشرفته امروزی استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قالب سازمان‌های مردم نهاد را آزموده‌اند و نتیجه گرفتند، اظهار کرد: سمن‌ها در دنیا به عنوان بازوی فکری دولت‌ها شناخته می‌شوند؛ در کشورمان نیز هرجایی که مردم در قالب سمن‌ها وارد شدند، توفیق حاصل کردیم؛ در اکوسیستم کسب و کارهای نوین نقش سازمان‌های مردم نهاد مهم است و دولت‌ها باید به این امر توجه کنند.

کلانی با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در سیاستگذاریها استفاده نکرده‌ایم، اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی کشور ما نبود توازن منطقه‌ای است به طوری که ۸۰ درصد جمعیت کشور در مناطق شمال و غرب و ۲۰ درصد جمعیت در شرق و جنوب کشور زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد که رویکرد ما در حوزه توسعه اقتصادی، علمی نبوده است.

وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته دنیا پس از جنگ جهانی که مسیر توسعه را آغاز کردند، ابتدا سیاست توسعه شهر محور را در پیش گرفتند اما زود با تغییر رویه، تکنولوژی را در سراسر کشورهای خود گسترش دادند که حاصل آن رشد و توسعه متوازن جمعیت است و امروز زنجیره ارزش فعالیت‌ها در جوامع روستایی آنها مانند شهرها شکل می‌گیرد، مردم مالیات می‌دهند و حتی بخش خصوصی امور رفاهی را ایجاد و مدیریت می‌کند در حالی که در کشور ما سیاست‌های توسعه، شهر محور بوده است به طوری که در ۵۰ سال گذشته جابهجایی‌ها معکوس شده است و هم اکنون با وجود انواع خدمات تنها ۲۶ درصد جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه توجه به زنجیره ارزش و مدل سازی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی ضروری است، گفت: درحال طراحی مدلی برای اشتغال گروه‌های مختلف هستیم که پایلوت آن نیز موضوع زنان سرپرست خانوار است و مدل سازی آن به سه بخش شناسایی، توانمندسازی و ایجاد شغل و تأمین مالی تقسیم می‌شود.

کلانی با بیان اینکه اگرچه میزان منابعی که دولت اختصاص می‌دهد مکفی نیست و از طرفی یکی از روش‌های تأمین مالی تسهیلات بانکی شناخته می‌شود، استفاده از ظرفیت‌های سرمایه گذاری و روش‌های مختلف برای تأمین منابع مالی را ضروری دانست و گفت: با هماهنگی کانون کارآفرینی استان و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، کارگروه تسهیل پذیرش ۱۰۰ شرکت کوچک و متوسط اصفهانی در بازار سرمایه ایجاد شد که وظیفه آن به طور ویژه رفع موانعی است که بر سر راه ورود و حضور شرکت‌های کارآفرین در بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های منطقه‌ای استان نادیده گرفته شده است، اظهار کرد: از فروردین تا ماه مهر آمار بیمه شدگان فصلی را در چادگان افزایش یافته است که به سبب گردشگری تابستانی منطقه است اما با سرد شدن هوا و کاهش گردشگر این آمار ریزش می‌کند در حالی که در چادگان ظرفیت برف و گردشگری و تفریح زمستانی مانند پیست اسکی فریدن وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان توجه به گردشگری ورزشی را یک ضرورت دانست و در زمینه توسعه کسب و کارهای نوین خاطرنشان کرد: استارتاپ‌ها و مشاغل نوپا با سرمایه گذاری کم، ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کنند که در شرایط کنونی می‌توانند بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها در اشتغال را به خود اختصاص دهد.

کلانی نبود نیروی ماهر کافی در بخش‌های مختلف اقتصادی را حلقه مفقوده توسعه اشتغال دانست و اظهار کرد: در زمینه مهارت آموزی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تلاش کردیم که دانشجویان رشته‌های فنی در قالب هشت واحد درسی، در کارخانه‌ها کار عملی انجام دهند تا همزمان با تحصیل مهارت بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته نسبت به سال ۹۷، ۱.۷ درصد کاهش یافته بود، اضافه کرد: این تحقیق نشان می‌دهد ۲۹ درصد افرادی که زمستان ۹۸ شغل خود را از دست داده‌اند به دلیل دلسردی از بازار کار خارج شدند و اگر این رقم به آمار اضافه می‌شد نرخ بیکاری شاید از ۱۲.۶ درصد به بالای ۱۳ درصد افزایش می‌یافت و این زنگ خطری است که توجه به آموزش‌های مهارتی در همه سطوح برای افراد را ضروری می‌سازد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پایان در زمینه حمایت این نهاد از سمن‌ها و تأمین تسهیلات برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی، اظهار کرد: سمن‌ها در حوزه‌های مختلف به طور ویژه حمایت خواهیم کرد؛ مرحله پنجم اشتغال روستایی در دستور کار است و ظرفیت صندوق کارآفرینی امید و سایر مؤسسات مالی خرد احصا و نیازها هم به تفکیک در شهرستان‌های مختلف بررسی خواهد شد و طرح‌هایی که قابلیت اجرا و اقتصادی شدن را دارد به هر طریقی حمایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در نشست مجازی شامگاه سه شنبه که به همت اداره کل ورزش و جوانان استان با موضوع نقش سازمان‌های مردم نهاد در اکوسیستم کسب و کارهای نوین برگزار شد، برخی از دبیران مؤسسات مردم نهاد نیز مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند که حمایت مالی و ارائه تسهیلات، توانمندسازی جوانان در کارآفرینی و کسب و کار، توجه به حوزه فرهنگ کار و برند سازی در حوزه ورزشی و حمایت از جوانان کارآفرین و فعالیت‌های آنان در کاهش مشکلات اجتماعی از مهمترین موضوعات و مسائل بود.

کد خبر 457494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.