رونمایی از کتاب «نگین اصفهان» / بازآفرینی ۳۰ خانه قدیمی در سال جاری

مدیر منطقه سه شهردار اصفهان گفت: در سال جاری ۳۰ خانه قدیمی واجد ارزش توسط بخش خصوصی بازسازی و در قالب مراکز بوم‌گردی در اختیار شهروندان و مسافران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین کارگر شامگاه سه‌شنبه _چهارم آذرماه ۹۹ _ در ویژه برنامه تلویزیونی «هشت بهشت»، ضمن تبریک هفته نکوداشت اصفهان و هفته بسیج، اظهار کرد: این منطقه با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر دارای ۱۴ محله قدیمی از جمله محله نقش جهان به عنوان گنجینه‌ای از هنر، بازار، صنعت و خانه‌های تاریخی است.

وی افزود: گردشگران داخلی و خارجی هنگام سفر به اصفهان بازدیدی از مراکز تاریخی از جمله میدان امام، بازار، مسجد جامع و… نیز انجام می‌دهند.

مدیر منطقه سه شهردار اصفهان با قدردانی از همکاری شهروندان ساکن در این منطقه با شهرداری برای انجام اقدامات مختلف عمرانی، خدمات شهری و فرهنگی، تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌ها و محدودیت‌های منطقه سه به منظور حفظ میراث فرهنگی، انجام فعالیت‌ها در این منطقه با مشکلاتی مواجه است.

وی ادامه داد: محدودیت‌های ساخت و ساز، حفظ خانه‌های قدیمی و محور گردشگری شهر که از میدان امام علی (ع) آغاز و به میدان امام حسین (ع)، بازار اصفهان، چهارباغ عباسی و سی و سه پل منتهی می‌شود، از دیگر ویژگی‌های بارز در منطقه سه به شمار می‌آید که باید برای حفظ آنها اقدامات لازم انجام شود.

کارگر با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ خانه قدیمی واجد ارزش در منطقه سه وجود دارد که باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: در شهرداری منطقه سه بخشی با عنوان «بازآفرینی شهری» راه‌اندازی شده که با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و فعالیت بخش خصوصی اکثر خانه‌ها و حمام‌های قدیمی مرمت و بازسازی شده است، البته برای تعدادی از آنها به دلیل مشکلات مالکیتی اقدامی انجام نشده است.

وی گفت: در سال جاری ۳۰ خانه قدیمی واجد ارزش توسط بخش خصوصی بازسازی و در قالب مراکز بوم‌گردی در اختیار شهروندان و مسافران قرار گرفته است؛ هر چند امسال با توجه به شرایط سخت کرونایی انجام فعالیت در این راستا با مشکلاتی همراه شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اظهار کرد: در بخش فرهنگی با توجه به گنجینه‌ها و اماکن دارای قدمت زیاد از جمله مقبره خواجه نظام الملک، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، مسجد خواجه علم و محله‌های بومی و قدیمی از جمله محله دردشت نیاز بود گنجینه‌های این محله‌ها شناسایی، حفظ و به اطلاع شهروندان برسد.

وی ادامه داد: به پیشنهاد معاون فرهنگی شهردار اصفهان، اوایل سال‌جاری پس از دیدار با «محمدحسین ریاحی ریاحی» با گنجینه بزرگی از کتاب رو به رو شدیم و قرار شد در ارتباط با اماکن و قدمت ۱۴ محله قدیمی منطقه سه برداشت‌های لازم انجام و کتابی برای محله‌ها تهیه شود.

کارگر با بیان اینکه در گام نخست رونمایی از کتاب «نگین اصفهان» در باره محله نقش جهان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در ارتباط با ۱۳ محله دیگر نیز کتاب‌هایی به صورت جداگانه به رشته تحریر درمی‌آید و چاپ خواهد شد.

به گزارش ایمنا، در پایان این برنامه تلویزیونی رونمایی از کتاب «نگین اصفهان» در باره محله نقش جهان با حضور محمدحسین ریاحی نویسنده این کتاب انجام شد.

کد خبر 457492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.