پساب کشتارگاه دماوند جهت تولید آب کشاورزی تصفیه می‌شود

شهردار دماوند گفت: کشتارگاه این شهر بعد از گذشت سال‌ها که به‌عنوان یک معضل بهداشتی محسوب می‌شد با اتمام فاز تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اکنون پساب آن تصفیه شده و آب کشاورزی تولید می‌شود.

به گزارش ایمنا، عباس صفری با اشاره به تکمیل پروژه تصفیه خانه کشتارگاه شهر دماوند به ایرنا اظهار کرد: کشتارگاه شهر دماوند یکی از مراکز خدماتی است که طی سالیان گذشته به دلیل نداشتن موقعیت و امکانات مناسب به عنوان یک معضل بهداشتی محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: گرچه در گذشته این مرکز خارج از محدوده شهری قرار داشت ولی به مرور زمان با توسعه شهر، افزایش جمعیت و همچنین احداث دانشگاه آزاد اسلامی در این محدوده، این مرکز در داخل شهر قرار گرفت و در سال‌های گذشته به دلیل داشتن بوی نامطبوع از پساب کشتارگاه، نارضایتی‌هایی را برای ساکنین اطراف این مرکز به ویژه دانشگاه آزاد و بیمارستان سوم شعبان دماوند ایجاد می‌کرد.

شهردار دماوند با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته درگذشته جهت ساماندهی این مرکز مؤثر نبود، خاطرنشان کرد: در گذشته پساب کشتارگاه در محل سپتیک این مرکز ذخیره و بعد از مدتی، تخلیه می‌شد که همین امر علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و آلودگی، موجب جاری شدن پساب به خیابان اصلی می‌گردید.

صفری تصریح کرد: با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست و همچنین پیگیری‌های اداره محیط زیست شهرستان، شهرداری دماوند همت خود را جهت رفع این مشکل بکار بست.

وی ادامه داد: در چندین قرارداد و مطالعات صورت گرفته توسط مشاورین متخصص، توانستیم پساب کشتارگاه را در یک فرآیند محیط زیستی و بهداشتی به مصارف کشاورزی تبدیل کنیم. این پروژه که با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است، جز معدود فعالیت‌هایی است که در سطح استان و حتی کشور می‌توان از آن نام برد.

شهردار دماوند افزود: این پروژه علاوه بر اینکه محیط زیست را آلوده نمی‌کند، مشکل آب‌های سطحی و پساب کشتارگاه که در گذشته هزینه قابل ملاحظه‌ای برای شهرداری بابت تخلیه سپتیک به همراه داشت و به دلیل بوی نامطبوع برای شهروندان ناراضی کننده بود، رفع شد و اکنون می‌توان از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و عملیات‌های عمرانی استفاده کرد.

صفری گفت: هم اکنون پساب کشتارگاه با مواد نانو در حال تصفیه است و روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار لیتر نسبت به فعالیت کشتارگاه، آب کشاورزی تولید می‌کند و محصول حاصل از آن کاملاً با معیارهای محیط زیست همخوانی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 457449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.