شکاف بین نسلی به مسئله اعتیاد دامن زده است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خانواده با تاکید بر اینکه شکاف بین نسلی در مسئله اعتیاد مورد توجه است، گفت: از دلایل ایجاد این شکاف، نبود گفت وگو بین اعضای خانواده است که باعث شده خانواده کارکرد پیشگیری و الگوپروری خود را از دست بدهد.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرایی «یاریگران زنان با رویکرد کاهش تقاضا موادمخدر» میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه نقش زنان و محوریت خانواده با طرح یاریگران زندگی بسیار مهم است، افزود: تفاهم نامه مشترکی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا کردیم کاملاً هدفمند بوده و عملیاتی شده است؛ امیدواریم بتوانیم نتایج این تفاهم نامه‌ها را نمایش دهیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه محوریت خانواده در بحث پیشگیری و اصلاح سبک زندگی در رأس کار ما قرار گرفته است، توضیح داد: چرا که شکل گیری رفتارها در خانواده آغاز می‌شود و اگر خانواده مهارت‌های لازم را بلد باشد از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: زنان و مادران تأثیرگذاری بیشتر در این فرایند می‌توانند داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه طرح گفت وگوی ملی خانواده که سه سال است در ۶۴ شهر کشور اجرایی شده است، افزود: در این طرح به موضوع خانواده و زاویه دید خانواده بیشتر پرداخته شده است و برای اینکه خانواده مستحکمی داشته باشیم باید ارتباط خوبی بین اعضا باشد.

ابتکار یادآور شد: خانواده نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا با چالش نبود گفتگو بین اعضای خانواده روبه رو است، موضوعی که باعث شده خانواده کارکرد پیشگیری و … را از دست بدهد و به دنبال آن آسیب‌های زیادی پیش روی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد یکی از رویکردهایی که به انسجام خانواده در شرایط بحرانی فعلی می‌تواند کمک کند مساله تقویت مهارت‌های ارتباطی و خانواده است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: شکاف‌های نسلی در مسئله اعتیاد مورد توجه است، معاونت زنان در این زمینه تجربه‌های خوبی دارد از جمله تاب آوری اجتماعی که از هدف‌های اجتماعی است. همچنین توجه دولت با موضوع پیشگیری از آسیب‌ها به خصوص بحث اعتیاد توجه درخوری بوده است و نیازمند تغییر شرایط کلان اجتماعی است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم، خاطرنشان کرد: اخبار نادرست و اطلاعات غلط در جهت ناامیدی مردم اطلاع رسانی می‌شود و شرایط کرونا هم در کنار این‌ها قرار گرفته است که این شرایط زمینه بروز معضلات خواهد بود. اگر برنامه‌ای برای توان افزایی و ارتقای سطح فردی و خانوادگی نداشته باشیم شرایط نامساعدی ایجاد می‌شود.

۵ درصد معتادان کشور زنان هستند

اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در مراسم امضای تفاهم نامه اجرایی یاریگران زنان با رویکرد کاهش تقاضا مواد مخدر، گفت: رهبر معظم انقلاب به موضوع اعتیاد تاکید داشتند همچنین رئیس جمهوری بر موضوع طرح یاریگران زندگی و ساماندهی معتادان متجاهر به ویژه زنان تاکید داشته‌اند.

مؤمنی با بیان اینکه ۵.۴ درصد معتادان کشور بانوان هستند، تصریح کرد: عدد کمی است هرچند اعتیاد یک نفر هم در بین بانوان زیاد است.

وی با اشاره به اینکه تجارت سیاه مواد مخدر یکی از تجارت‌های بزرگ دنیاست، گفت: هر از چندگاهی شگردهای جدیدی توسط قاچاقچیان برای افزایش مخاطبان استفاده می‌شود به عنوان نمونه با شیوع کرونا به تبلیغ تأثیر مواد مخدر برای پیشگیری از کرونا پرداختند در حالی که تمام این حرف‌ها کذب محض است.

مؤمنی ادامه داد: از دیگر اقدامات قاچاقچیان این است که، اقشاری از جمعیت را مورد هدف قرار می‌دهند تا مشتریان بیشتری جذب کنند، یکی از این اقشار زنان است و در دو دهه اخیر بر روی افزایش آمار ابتلای زنان به اعتیاد کار کردند و این جامعه را مورد هدف قرار دادند هرچند که تا حدی هم موفق شدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس آخرین شیوع شناسی در حوزه اعتیاد، گفت: در کل دنیا ۳۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر زنان هستند؛ آمریکای لاتین ۳۰ درصد، برخی کشورهای اروپایی ۴۰ درصد و در آسیا ۱۵ درصد زنان معتاد هستند.

وی با تاکید بر اینکه در مکزیک بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، ۱۵۷ درصد رشد ابتلای زنان به اعتیاد بوده است، گفت: از جمعیت ۱۴ میلیونی زنان در افغانستان، یک میلیون نفر معتاد هستند که در دهه اخیر هم ۳ برابر شده است و بخش وسیعی از جامعه زنان را مورد هدف قاچاقچیان قرار گرفته‌اند.

بنابه گزارش ایرنا، مؤمنی تصریح کرد: فریب‌های فرهنگی و ترویج باورهای غلط مبنی بر مصرف مواد برای کاهش وزن، آرامش، مقابله با مشکلات روحی و… دلایل ابتلاء و گرایش زنان به اعتیاد است. پشت این تبلیغات قاچاقچیان مواد مخدر است. جمهوری اسلامی در این حوزه اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.

کد خبر 457368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.