رکود ساخت و ساز؛ چالش بازآفرینی بافت‌های فرسوده زنجان

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: رکود ساخت و ساز و محدودیت در صدور مجوزها از چالش نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده است.

به گزارش ایمنا، سعید شاهین‌فر در این باره اظهار کرد: در حوزه بازآفرینی شهری از سال گذشته بیش از ۱۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث کتابخانه و ورزشگاه در محله‌های نجف‌آباد و اسلام‌آباد زنجان و احداث معابر و سرای محله در خرم‌دره و خدابنده اشاره کرد همچنین تاکنون ۳۰ میلیارد ریال به اجرای طرح سبزه‌میدان کمک شده است.

وی ادامه داد: به منظور بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری حدود ۶۰ پروژه در حوزه خدمات زیربنایی و روبنایی پیشنهاد شده، اما هنوز مواقفت‌نامه‌های سال ۹۹ صادر نشده است و در صورت تصویب طرح‌ها در حوزه‌های اصلاح معابر، ایجاد سرای محله، کمک به احداث مدرسه و مکان‌های ورزشی و سایر موارد اجرایی می‌شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: برای این منظور ۴۰ میلیون تومان وام با بهره ۹ درصد، ۳۰ میلیون دیگر با بهره ۱۴ درصد و ۳۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود و اگر انبوه‌ساز باشند و کار جمعی انجام دهند سقف وام افزایش می‌یابد.

وی رکود در ساخت مسکن، افزایش قیمت مصالح، کافی نبودن رقم تسهیلات بانکی با توجه به تورم اقتصادی، دشواری صدور مجوزها در بافت فرسوده و اعمال محدودیت‌های تراکم یا موضوعات مربوط با میراث فرهنگی، فروش یا پیش‌فروش واحدهای انبوه‌سازی و صدور مجوزهای حوزه شهری را از جمله چالش‌های موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد و گفت: همچنین هزینه‌های ساخت در این مناطق به دلیل برخی ملاحظات مانند استفاده از سازه‌های نگهبان بالاتر است.

شاهین‌فر با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی و جامع به‌روزرسانی می‌شود، تصریح کرد: در این طرح‌ها اصلاحاتی برای استقرار کاربری‌های مورد نیاز شهری، بهسازی و اصلاح معابر، بازنگری در تراکم‌های ساختمانی، ظرفیت و استعداد بارگذاری ساختمان‌ها در معابر، سیما و منظر شهری و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد تا هم ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده رونق گیرد و هم اصول شهرسازی رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی در سطح کلان وظیفه تهیه طرح در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را دارد و ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری موظف است فضاهای عمومی مثل فضای سبز و پارک را احیا کند یا آموزش و پرورش وظیفه تأمین مدرسه و نهاد کتابخانه‌های عمومی وظیفه تأمین کتابخانه را دارد و اداره راه و شهرسازی به احداث این بناها کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 457325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.