بیماران کرونایی در نقاهتگاه‌های از پیش تعیین شده قرنطینه می‌شوند

رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: در طرح بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا موسوم به شهید حاج قاسم سلیمانی، افراد بیمار شناسایی، ردیابی و رهگیری می‌شوند و بسته به شرایط افراد در نقاهتگاه‌های از پیش تعیین شده ایزوله و یا قرنطینه خواهند شد.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان اورژانس کشور، این مطلب را پیرحسین کولیوند در نخستین جلسه مربوط به مدیریت فضاهای نقاهتگاهی به منظور ایزولاسیون بیماران و قرنطینه افراد مواجهه یافته با آنان در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی (مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور) برگزار شد، عنوان و با بیان اینکه یکی از علت‌های افزایش بیماران مبتلا به کرونا نبود توان رعایت قرنطینه در خانواده‌ها است، افزود: این طرح بر مبنای شناسایی محیط‌هایی برای ایجاد نقاهتگاه شروع شده و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ خواهد شد که از آن محیط‌ها برای قرنطینه افراد مبتلا به کرونا استفاده کنند.

وی افزود: برای اجرای این طرح دستورالعمل‌هایی طراحی و تجهیزات و امکانات مناسب جهت استفاده در آن نقاهتگاه‌ها پیش بینی خواهد شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن اشاره به همکاری با سازمان‌های دیگر در اجرای این طرح گفت: از ظرفیت نیروهای مسلح، سازمان حج و زیارت، آموزش و پرورش، گردشگری و همچنین خیرین استفاده و از تجربیات دستگاه‌هایی که از قبل در بحث قرنطینه سوابقی داشتند بهره مند خواهیم کرد.

کولیوند گفت: در راستای اجرای این طرح قبل و بعد از بیمارستان استانداردهایی تنظیم خواهد شد که افرادی که داوطلب قرنطینه در نقاهتگاه هستند و توان مالی ندارند از این طرح استفاده کنند.

مسئول امور پشتیبانی طرح حاج قاسم سلیمانی با اشاره به استقبال وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اجرای این طرح گفت: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به وزیر بهداشت آمادگی آن وزارت خانه در راستای اجرای هرچه بهتر طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با استفاده از ظرفیت هتل‌ها و مهمانسراها، هتل‌های ایران گردی و جهان گردی در سراسر کشور را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: پس از بازدید نمایندگان سازمان گردشگری و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از محل‌های مورد نظر برای ایجاد نقاهتگاه، لیستی از هتل‌ها و مهمانسراها که ظرفیت ایجاد محل مناسبی برای قرنطینه دارند، آماده و برای استفاده هموطنان به رؤسای دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

کولیوند با اشاره به استفاده از ظرفیت مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی در اجرای این طرح افزود: ابعاد مختلف استفاده از این محل‌ها بررسی خواهد شد و حتی از مساجد و حسینیه‌ها و ظرفیت نیروهای مسلح نیز بر اساس استانداردهای تعریف شده می‌توان استفاده کرد.

وی توضیح داد: پس از تنظیم سند این طرح و تأیید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مکلف به اجرای این طرح خواهند شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر این که اجرای این طرح باید در قالب الزامات قانون باشد گفت: در تنظیم سند این طرح به چگونگی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، انتقال افراد به نقاهتگاه، تأمین دارو و خدمات پرستاری از شناسایی تا بهبودی کامل پرداخته خواهد شد. هدف از اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی، هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از کمک نیروهای بسیجی و داوطلب مردمی است.

در این طرح با ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی، شناسایی زود هنگام کووید ۱۹ در افراد در معرض تماس نزدیک در خانوار و محل کار مبتلایان، قرنطینه خانگی و غیر خانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض خطر، توسعه درمان سرپایی و ارتقا کیفیت مراقبت‌های بستری سیاست گذاری شده است و به راهبردهایی از جمله قطع زنجیره انتقال با افزایش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، انجام تست گسترده هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند، آموزش و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت‌ها و تقویت فرآیند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری توجه شده است.

در طرح شهید سلیمانی افراد بیمار و مواجهه یافته با آنان شناسایی، ردیابی و رهگیری می‌شوند و بسته به شرایط افراد در نقاهتگاه‌های از پیش تعیین شده ایزوله و یا قرنطینه خواهند شد. ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیر عمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.

کد خبر 457324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.