ناکامان پاستور

دیدار نتانیاهو با بن سلمان، احتمال حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری و بهره برداری جمهوری خواهان از حمله موشکی یمن به آرامکو از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه چهارم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توطئه مثلث سیاه در دیدارهای شبانه» به بررسی دیدار نتانیاهو با بن سلمان در خاک عربستان پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد تحرکات پمپئو در منطقه نشانی از نقشه‌ای جدید را در سر حکام فعلی آمریکا باشد. در حالی که ترامپ بازنده انتخابات شده است احتمال اینکه با ایجاد یک تنش و درگیری بخواهد جو داخلی آمریکا را با خود همراه کند کم نباشد. با این همه اما کارشناسان معتقدند هر گونه درگیری با ایران عواقب بدی برای کشورهای منطقه و آمریکا خواهد داشت. از سوی دیگر اما دیدارهای شبانه و نیمه مخفیانه نتانیاهو با بن سلمان در خاک عربستان می‌تواند در نوع خود قابل بررسی باشد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، روز یکشنبه در سفری مخفیانه به عربستان سعودی رفته است. این گزارش‌ها می‌گوید نتانیاهو در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده است.

گفته می‌شود یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل هم در این دیدار حضور داشته است، اما بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در جریان این سفر نبوده‌اند.

تا کنون هیچ مقامی به صورت رسمی این خبر را تأیید نکرده است، اما توپا لوک، یکی از مشاوران نتانیاهو در توییتی به صورت تلویحی گفت است که این سفر و دیدار انجام شده است. رادیو ارتش اسرائیل هم خبر این دیدار را اعلام کرده است.

گزارش شده که هواپیمای نتانیاهو ساعت هفت و نیم بعد از ظهر یکشنبه ۲۲ نوامبر به سمت شهر نیوم در عربستان پرواز کرده و بعد از نیمه‌شب به اسرائیل بازگشته است.

یک فعال و افشاگر اخبار مربوط به خاندان حاکم سعودی اعلام کرد که دیدار نتانیاهو، پامپئو و محمد بن سلمان برای بررسی عادی‌سازی روابط نبوده بلکه برای بررسی موضوع ایران بوده است.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تله ترامپ برای ایران کارساز نیست» به بررسی بهره برداری جمهوری خواهان از حمله موشکی یمن به آرامکو پرداخت و نوشت:

فروردین ۹۴ بود که عربستان سعودی در حمله هوایی به مواضع یمن، جنگ ناعادلانه‌ای را با عملیات «عاصِفه الحزم» یا طوفان قاطعیت آغاز کرد. پس از گذشت ۵ سال، روز گذشته انصارالله یمن در حمله موشکی به عربستان، تأسیسات نفتی آرامکو را مورد هدف قرار داد. این حمله در واکنش به حملات متعدد عربستان به شهروندان یمن در روزهای اخیر بوده است. حمله به آرامکو اهداف متفاوتی دارد که نتانیاهو و ترامپ از آن بیشتر سود می‌برند و در واقع برخی تحلیلگران معتقدند که ترامپ در این مدت باقیمانده سعی دارد از جهات مختلف فشار بر ایران را ادامه دهد. این رویداد، واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صفحه توئیتر خود نوشت: «یگان موشکی ارتش یمن موفق شد با موشک هدایت‌پذیر «قدس ۲» ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف بگیرد.

این موشک‌ها اخیراً پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های عملی موفق در عمق عربستان سعودی که هنوز اعلام نشده است، وارد فاز خدماتی شده‌اند. موشک قدس ۲ دیروز (دوشنبه) با موفقیت به هدف برخورد کرده و خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها به سوی مکان هدف گرفته‌شده شتافته‌اند.» این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیروهای مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان سعودی انجام شده است. سریع بار دیگر خطاب به شهروندان و شرکت‌های خارجی عامل در عربستان سعودی گفت، عملیات ارتش یمن ادامه دارد و توصیه می‌شود که از تأسیسات حیاتی در عربستان‌سعودی دور شوند زیرا جز بانک اهداف صنعا هستند.

در همین خصوص، سرتیپ قاسم الطویل تحلیلگر نظامی یمنی، در خصوص جنایات عربستان علیه ملت یمن گفت: «ما در چارچوب ثبات، امنیت، ارتباط و همسایگی بودیم اما دشمن متجاوز این پیوند و ارتباط را نادیده گرفت و این امر بیانگر کینه تاریخی و عمیق سعودی‌ها علیه یمن از سال ۱۹۲۰ است. شواهد و دلایل تاریخی متعددی بیانگر پافشاری رژیم سعودی بر شیوه خود در متزلزل کردن امنیت و ثبات یمن و تجاوز به حاکمیت آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. امری که هرگز یمنی‌ها برای آن مجاز شمرده نمی‌شوند هرچقدر که این تجاوز نظامی کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد. هدف قرار دادن ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو در جده با موشک قدس ۲، برای نخستین‌بار، تأکیدی بر تداوم قدرت بازدارندگی و دفاعمان از حق عادلانه ما در مقابل هر کسی که به ما تعدی می‌کند، است. ما به عربستان سعودی، امارات یا هر کشور دیگری حمله و تجاوزی نکردیم.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توطئه در ریاض» به بررسی ابعاد دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد عربستان پرداخت و نوشت: شهر جدید نیوم در شمال عربستان سعودی و کرانه دریای سرخ، قرار بود مظهری از چهره جدید این پادشاهی سنتی با ظاهری مدرن، روزآمد و تکنولوژیک باشد اما روز یکشنبه میزبان دیداری بود که چهره رژیم حاکم بر عربستان را برای همیشه متحول کرد. فرزند پادشاهی که خود را «خادم حرمین شریفین»، رهبر جهان عرب و عمود جهان اسلام می‌دانست، در دیداری پنهانی در خاک عربستان با اشغالگران ۷ دهه‌ای سرزمین‌های عربی از عادی‌سازی سخن گفت.

این دیدار، اندکی بعد از موفقیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ترغیب حکام دست‌نشانده کشورهای کوچک جنوب خلیج فارس و حاکمان نظامی موقت سودان بحران‌زده برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر با هدف رسمیت بخشیدن به حضور رژیم اشغالگر در سرزمین فلسطین، عادی نشان دادن اشغالگری و دائمی‌سازی آوارگی و بی‌سرزمینی مردم فلسطین انجام شد. هر چند رسانه‌ها از موانع بسیار زیاد در برابر تأمین هزینه‌ها و جذب سرمایه‌های خارجی برای ساخت این شهر خبر می‌دهند، اما یکشنبه شب این شهر دست‌کم زاویه‌ای تازه از چهره حکام سعودی را علنی کرد. در برابر موج وسیع خبرها در مورد دیدار میان ولیعهد سعودی و بنیامین نتانیاهو، رسانه‌های عربی حامی پادشاهی سعودی عمدتاً سکوت کردند و به بازنشر تکذیبیه ضعیف توییتری وزیر خارجه سعودی، بسنده کردند.

در برابر رسانه‌های اسرائیلی که راضی کردن سعودی‌ها به این دیدار را گامی بی‌سابقه و بلند در جهت رسمی کردن اشغال سرزمین‌های عربی می‌دیدند، با آب و تاب فراوان این خبر را پوشش دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در برابر خبرنگاران از پاسخ به سوالات در مورد دیدارش با بن سلمان طفره رفت و کیل براون، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم حاضر به تأیید یا تکذیب حضور نتانیاهو در دیدار وزیر خارجه آمریکا با ولیعهد سعودی نشد.

رسانه‌های عبری‌زبان از ایران به عنوان دستور کار اصلی گفت‌وگوهای بن‌سلمان و نتانیاهو یاد کرده‌اند. سیاست تبلیغاتی سال‌های اخیر دولت آمریکا و رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، تبلیغ ایران هراسی در منطقه و تبدیل دشمنی با ایران به عنوان دستاویز و بهانه‌ای برای دوستی میان اسرائیل و کشورهای عربی بوده است. در این مسیر، دو طرف یعنی اعراب حامی پادشاهی سعودی و اشغالگران سرزمین فلسطین با معرفی ایران به عنوان دشمن مشترک به دنبال نزدیکی با یکدیگر بوده‌اند.

صبح روز دوشنبه بود که کاربران اسرائیلی و خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی از یک پرواز بی‌سابقه از خاک فلسطین اشغالی به سمت عربستان سعودی دادند. بر اساس اطلاعات وب‌سایت‌های اطلاعات پرواز یک فروند جت خصوصی گلف‌استریم۴ یکشنبه عصر از فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو برخاست و ساعتی بعد در شهر جدید نیوم عربستان سعودی در کرانه دریای سرخ از صفحه رادار محو شد. این هواپیما بعد از حدود سه ساعت، دوباره از فرودگاه شهر نیوم بر روی رادار ظاهر شد و به تل‌آویو بازگشت.

رسانه‌های اسرائیلی بلافاصله تاکید کردند که این هواپیمای خاص هر چند متعلق به دولت رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین نیست، اما قبلاً هم توسط بنیامین نتانیاهو برای سفر استفاده شده است. وزارت خارجه عربستان سعودی هم با انتشار بیانیه‌ای از دیدار میان محمد بن سلمان و وزیر خارجه آمریکا در شهر جدید نیوم خبر داد. ساعاتی بعد از این گمانه‌زنی‌ها، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد که ساعتی پیش در شهر نیوم «دیداری سازنده» با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی داشته است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناکامان پاستور» به بررسی حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: گفت‌وگوی چند روز پیش سردار محمداسماعیل کوثری با خبرآنلاین و گفتن این جمله که: «مگر نظامی‌ها چه کار کرده‌اند که مردم را می‌ترسانیم؟» دوباره بازار اخبار انتخابات و حضور نظامیان در پاستور را داغ کرده است. البته سوال سردار که روزی لباس نظامی را درآورد و با رفتن به مجلس به جمع کت‌وشلوار پوشان وارد شده بود، بدون پاسخ نماند.

روز گذشته علی مطهری، نماینده سابق مجلس، با همین خبرگزاری گفت‌وگو کرد و گفت: «رئیس‌جمهور نظامی یعنی در مملکت قحط‌الرجال است». اسماعیل کوثری که از حضور نظامیان در قامت رئیس‌جمهور دفاع می‌کند، در دوران جنگ و بعد از آن فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را بر عهده داشت و در مجلس هشتم و نهم نماینده تهران در مجلس بود. از سال ۹۶ به جمع نظامیان بازگشت و جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله شد و چندی پیش جای خود را به سردار حسین نجات داد.

او درباره بحث حضور نظامیان در انتخابات ۱۴۰۰ این‌گونه گفته: «من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها می‌خواهند جنگ روانی راه بیندازند و بگویند نظامی! منظور آنها بچه‌های سپاه است. بچه‌های سپاه قبل از اینکه به سپاه بیایند، سیاسی بودند و مبارزه می‌کردند، برای همین براساس تکلیف الهی که حضرت امام فرمودند جنگ در اولویت است، خیلی از این بچه‌ها دانشگاه‌های خود را رها کردند و لباس سپاه بر تن کردند تا پای انقلاب و دشمنی که تجاوز کرده بود، بایستند. مگر آنها گناه کردند که در سخت‌ترین شرایط مسئولیت پذیرفتند؟».

علی مطهری در واکنش به این سخنان گفته که فکر نمی‌کند ریاست‌جمهوری نظامیان مورد اقبال مردم باشد و مردم هم از این موضوع استقبال نمی‌کنند. او درباره عدم اقبال مردم به نظامیان، گفته است: «دلیلش روشن است؛ یک نظامی کارش نظامی‌گری است، کارش ورود در عالم سیاست نیست. هرکسی باید کار خود را انجام دهد. تداخل مسئولیت‌ها در یکدیگر به صلاح کشور نیست. علاوه بر این تمرکز قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای در یک فرد به وجود می‌آید و تمرکز قدرت معمولاً موجب استبداد و فساد خواهد شد».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحریم‌های داخلی را بردارید عبور از تحریم‌های خارجی با ما» به بررسی مشکلات تولیدکنندگان پرداخت و نوشت: مدتی است فشار مشکلات معیشتی بر مردم فزونی گرفته است. افزایش قیمت‌ها در کنار کمبود عرضه برخی کالاها و همچنین نوسانات نرخ ارز و چشم‌انداز تورمی پیش‌رو، خاطر مردم را برای تأمین معیشت خود آشفته کرده است.

بسیاری از مسئولان دولتی و رسانه‌های همسو، عامل اصلی شرایط کنونی را به تحریم‌ها ربط داده و راهکار برون رفت از آن را در خارج از مرزها می‌جویند، اما بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان این حوزه، معتقدند اثر تحریم‌ها بسیار کمتر از سوءتدبیر مسئولان و به عبارتی تحریم داخلی است.

در این زمینه، دبیر انجمن سنگ با بیان اینکه «تحریم آمریکا را بی‌اثر کردیم ولی هنوز گرفتار تحریم دولت خودمان هستیم»، گفته است: اگر تحریم‌های خارجی ۲۰ درصد به ما فشار می‌آورد، ۸۰ درصد بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مدیران اجرایی کشور و خودتحریمی‌ها به ما لطمه می‌زند.»

احمد شریفی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، تأکید کرد: «اگرچه تحریم‌ها در حوزه بین‌الملل، صادرات را به‌شدت تحت فشار قرار داده است اما آنچه بیش از همه‌چیز کار را برای صادرکنندگان سخت کرده، ضعف مدیریت داخلی و بی‌تدبیری است.»

همچنین، جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است: «متأسفانه در زمان جنگ اقتصادی شرایط را برای بخش خصوصی بسیار نامناسب کردیم، فشارهایی که دخالت‌های نادرست دولت بر بخش خصوصی وارد کرد باعث شد این بخش نتواند از شرایط نهایت استفاده را ببرد. این شرایط می‌توانست به نفع تولید و توسعه صادرات تمام شود، اما متأسفانه تأثیر معکوس داشت.»

کد خبر 457293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.