انتخابات ۱۴۰۰ در دو روز برگزار می‌شود؟

معاون سیاسی وزیر کشور در گفت‌گویی در مورد تاریخ و نحوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ و همینطور امکان برگزاری آن در دو روز توصیحاتی را ارائه داده است.

به گزارش ایمنا، قسمت‌هایی از گفت‌گوی جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور در مورد انتخابات ۱۴۰۰ را در زیر می‌خوانید:

در خرداد ماه سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم را پیش رو خواهیم داشت، به‌هرحال در آستانه انتخابات‌های مختلف در کشور، موضوعی که همواره برای کاندیداها و طرفدارانشان و یا حتی بخشی از کارشناسان سیاسی مطرح می‌شود، این است که به‌دلیل اینکه مدیران دولتی اعم از استاندار و فرماندار همسو با دولت هستند، ممکن است با جریان رقیب دولت و یا منتقد دولت، نوعی ائتلاف داشته باشند، یعنی در روند برگزاری انتخابات دخالتی به‌نفع یا علیه جریانی داشته باشند، بفرمائید دولت و وزارت کشور و شخص شما چقدر روی این موضوع حساس هستید و این تضمین را می‌دهید که در انتخابات آتی چنین اتفاقی رخ ندهد؟

ببینید واقعاً این گونه نیست و بنده در ادامه صحبت‌هایم مصداقی هم ثابت خواهم کرد که این فرضیه در دولت دوازدهم منتفی است. از یک جهت این دولت، دولتِ دوم است و تمام خواهد شد و برای خودش بحثی ندارد؛ آقای وزیر و بنده، هم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و هم در این انتخابات اعلام کرده‌ایم که دو اصل برای ما مهم است؛ یکی اصلی بی‌طرفی و دیگری قانون‌مداری، در انتخابات مجلس نیز به‌شکل کامل به این مسئله عمل شد.

برای شما یک شاخص عنوان می‌کنم؛ این انتخابات جز معدود موارد انتخابات مجلس بود که حتی یک حوزه هم ابطال نشد؛ در حالی که در دوره‌های قبل، تعدادی از حوزه‌ها توسط شورای نگهبان به‌علت تخلفات و مباحثی از این نوع، ابطال شده است.

در انتخابات اخیر، اعتراضاتی که از سوی برخی چهره‌ها بیان شد، به‌شکل دقیق و کامل مورد رسیدگی قرار گرفت و نتایج برخی حوزه‌ها هم به‌علت همین بررسی‌ها با تأخیر اعلام شد؛ اما در انتخابات دوم اسفند ۹۸، پس از بررسی‌های مختلف، بدون استثنا، تمام ۲۰۸ حوزه این انتخابات تأیید شد. درست است که در برخی مناطق، چند صندوق به‌خاطر تخلفات ابطال شد ولی صندوق‌هایی بود که در نتایج تأثیری نداشت اما حوزه‌ای ابطال نشد.

این را به‌عنوان یک شاخص در نظر بگیرید، یعنی این شاخص عملکرد مجری یعنی وزارت کشور نسبت به انتخابات مجلس است و نشان داد که به‌دلیل رعایت قانون و بی‌طرفی، ناظر ما یعنی شورای محترم نگهبان عملکرد را در ۲۰۸ حوزه تأیید کرد؛ علت نیز این بود که آقای وزیر و بنده با احدی تعارف نداشتیم.

بنده عضو هیچ حزب و جناحی نیستم و خودم را فردی ملی می‌دانم و نظام جمهوری اسلامی ایران برایم معیار است؛ لذا تلاش خواهم کرد که هر آنچه را برای کشور مبنا باشد در دستورکار قرار دهم، به همین علت هم با هیچ‌کسی در این کشور به‌تعبیر خودمانی «عقد اخوت» نبسته‌ایم.

اعتقاد من این است که یکی از مزیت‌های ما صندوق رأی است. هر نظام سیاسی یک مکانیزم برای حل منازعات می‌خواهد و یکی از مکانیزم‌هایی که با آن منازعات حل می‌شود، صندوق رأی است. ما با هم دعوا داریم ولی می‌گوئیم هرچه را از صندوق بیرون آمد می‌پذیریم؛ اگر خدای ناکرده روزی این صندوق بی‌اعتبار شود، با چه می‌خواهیم منازعات را حل کنیم؟

شما همین الان انتخابات آمریکا را ببینید، کاری که ترامپ با انتخابات آمریکا می‌کند صرف‌نظر از نتیجه انتخابات، فاجعه بزرگی است؛ البته سیاست جمهوری اسلامی ایران است که هریک از این دو نفر بیاید ما سیاست اصولی خود را داریم. وقتی رئیس‌جمهور مستقر مدام بگوید تقلب، تقلب، تقلب…، چیزی برای آن نظام نمی‌ماند و یعنی نظام سیاسی و انتخاباتی آمریکا در این دوره به‌کلی بی‌اعتبار شد.

این برای ما خیلی مهم است؛ چون همه ما با درصدهای مختلف خود را ولایی می‌دانیم و چیزی که برای ما مهم است، عبارتی است که حضرت آقا فرمودند که «این حق‌الناس است» و ما قطعاً برای این‌که این حق‌الناس که امانتی به‌دست من و امثال من است، به‌درستی انجام شود، دنیا و آخرتم را با احدی، جریانی، گروهی و حزبی معاوضه نخواهیم کرد.

قاعدتاً وقتی این موضع و تفکر در ستاد انتخابات برای وزیر کشور و بنده به‌عنوان معاون سیاسی وجود دارد و برای استانداران و فرمانداران نیز هست و ما نظارت خواهیم کرد، مطمئن باشید که مانند مجلس شورای اسلامی، انتخابات سالم و امنی را برگزار خواهیم کرد.

با توجه به حساسیت‌هایی که انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، کارگروهی مستقل برای نظارت بر عملکرد استانداران و فرمانداران برای عدم دخالت در فرایند انتخابات از سوی وزارت کشور تشکیل می‌شود یا خیر؟

نظارت‌ها برای مقاطع خاصی نیست و همواره بوده است و برای این دور از انتخابات نیز نظارت‌های قانونی برقرار خواهد بود.

شما معاون سیاسی وزیر کشور هستید و مسئول مستقیم امر انتخابات، نکته‌ای که بی‌شک الان برای شما دغدغه و شاید بیشترین وقت کاری شما و همکاران شما را می‌گیرد نوع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است، چرا که کشورمان به‌مانند خیلی از کشورها درگیر بیماری کرونا است و این بیماری تمام مناسبت‌ها و رویدادها را در کشور تحت تأثیر قرار داده است. کارشناسان وزارت بهداشت نیز اعلام کردند که در این شرایط در خوشبینانه‌ترین حالت اگر واکسن کرونا همین امروز هم کشف و تأیید شود، تا ۶ ماه آینده مثمر ثمر نخواهد بود، بفرمائید تاکنون چه مذاکراتی با شورای نگهبان و یا درون وزارت کشور برای این موضوع داشته‌اید و برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده‌اید.

آن چیزی که برای ما اصل است این است که ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات را برگزار کنیم و این کار هم باید بر اساس قانون انجام شود، یعنی ما و همکاران ما و کارشناسان در این زمینه تلاش کردند و تدبیر کردند و به پیشنهادهایی هم دست یافتند که البته باید این پیشنهادهای خود را با شورای نگهبان در میان بگذاریم و نظر عزیزان شورا را نیز بگیریم. الان چند گزینه در حال بررسی است؛ لکن به‌نظر دو پیشنهاد از قابلیت اجرایی بیشتر برخوردار باشند.

در این‌جا از همه نخبگان در حوزه‌های علوم اجتماعی، بهداشت، رسانه و حوزه‌های مختلف دعوت می‌کنیم که هرکسی طرح، برنامه و یا پیشنهادی دارد، وزارت کشور آماده است آن را دریافت کند و خوب است که در قالب یک فراخوان هم اعلام شود که اساتید دانشگاه، نخبگان، عناصر رسانه‌ای و سیاسی و هرکس که تفکری در این زمینه دارد، ایده خود را بگوید و در این زمانی که تا پایان پاییز طی می‌کنیم، در این فرصت یک‌ماهه از این ایده‌ها استفاده می‌کنیم و اگر هم از پروتکل و ایده کسی استفاده کنیم، نام او را هم اعلام می‌کنیم.

دو پیشنهادی که به آن دست یافته‌اید چه بوده است؟

یکی از پیشنهادهای ما این است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد شعب را افزایش دهیم، یعنی در این انتخابات می‌توانیم شاهد تکثّر شعب باشیم؛ مثلاً می‌توانیم ۶۰ هزار شعبه‌ای را که داریم، به ۸۰ هزار افزایش دهیم تا مردم برای رأی دادن معطل نشوند، این یک پیشنهاد است.

پیشنهاد دیگر این است که زمان برگزاری انتخابات را افزایش دهیم، در این مسئله باید با شورای نگهبان و ستاد ملی مقابله با کرونا توافق داشته باشیم، چون در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده که انتخابات باید در یک روز برگزار شود ولی با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و موافقت شورای نگهبان، می‌توانیم بگوییم انتخابات مثلاً در دو روز برگزار شود یا حتی می‌توانیم انتخابات شوراهای اسلامی را در یک روز و انتخابات ریاست جمهوری را در روز دیگر برای عدم تراکم جمعیت برگزار کنیم.

ضمناً با یکی از مؤسساتِ باسابقه و معتبر پژوهشی، سناریوهای مختلفی را برای انتخابات ۱۴۰۰ بررسی می‌کنیم پیش‌بینی ما این است تا پایان پاییز به سرانجام برسد. یک اصلِ این سناریوها، مسئله بیماری کرونا است که مفروض ما این است که این بیماری هست و می‌خواهیم با وجود این بیماری انتخابات را برگزار کنیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 457245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.