پیش‌بینی رشد ۱۳۰ درصدی درآمد دهیاری‌ها در سال ۹۹

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در راستای تکالیف قانونی و به منظور کمک به دهیاری‌ها برای پیشبرد امور روستا، تحقق برنامه‌ها و انجام وظایف قانونی، ۷۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده به نهادهای مذکور تخصیص یافت و پرداخت شد.

به گزارش ایمنا، علی قربانی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: با احتساب این مرحله پرداخت، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون حدود ۹ هزار میلیارد ریال از محل قانونی مذکور به دهیاری‌ها پرداخت شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پرداخت این مبلغ که حدوداً نزدیک به کل مبالغ واریزی از این محل در سال ۱۳۹۸ می‌باشد در این مقطع زمانی با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و هزینه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا می‌تواند زمینه‌ساز اجرای طرح‌ها و پروژه‌های دارای اولویت در روستاها و خدمت‌رسانی بیشتر به روستاییان می‌باشد.

قربانی همچنین گفت: به نظر می‌رسد مقایسه میزان اعتبار پرداخت شده از این محل در سال گذشته با مجموع مبالغ واریز شده طی ۸ ماه سال جاری، رشد حدود ۱۳۰ درصدی سهم دهیاری‌ها از محل تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۹ را داشته باشد.

وی افزود: سهم سرانه روستاییان از اعتبارات واریز شده به دهیاری‌ها در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ حدود ۴ برابر رشد داشته است، به طوری که این سرانه در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۷۵ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومان بوده است و این سرانه در سال ۱۳۹۹ نیز افزایش خواهد داشت.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه سهم دهیاری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین منابع و درآمدهای این نهاد است، اضافه کرد: از مجموع ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار واریزی به حساب دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۲ تا پایان سال ۱۳۹۸، در مجموع ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۵ درصد آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

قربانی همچنین گفت: منابع دهیاری‌ها از محل قوانین و مقررات موضوعه و درآمدهای محلی در چهارچوب طرح‌ها و برنامه‌های دارای اولویت روستاها با رویکرد توسعه‌ای هزینه می‌شود و به استناد ماده واحده قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا، تأسیس نهادهای مذکور در روستاها مانع کمک‌ها و اقدامات توسعه‌ای دولت نیست و رافع مسئولیت سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در زمینه توسعه روستایی نخواهد بود. هر چند تاکنون نیز دهیاری‌ها در راستای عمران و آبادانی روستاها همکاری‌های مشترکی را با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط برای انجام وظایف قانونی آن‌ها داشته‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: تدقیق و به‌روزرسانی اطلاعات حساب دهیاری‌ها در سال جاری با همکاری مشترک استانداری‌ها، حوزه معاونت دهیاری‌ها و دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صورت گرفت و ضمن راستی‌آزمایی و حصول اطمینان، مشخصات حساب دهیاری‌های تازه تأسیس نیز به بانک اطلاعاتی حساب دهیاری‌ها برای پرداخت سهم آن‌ها از محل‌های قانونی ثبت شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین با اشاره به اینکه رویکرد اساسی این حوزه معاونت، رسیدن به خودکفایی و ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها بوده، توضیح داد: در این راستا اقدامات خوبی برای اجرای طرح‌های اقتصادی و درآمدزایی برای افزایش منابع دهیاری‌ها در کشور صورت پذیرفته است. از سوی دیگر دهیاران می‌بایست با شناخت وضعیت موجود و برنامه‌ریزی اصولی و منطقی نسبت به افزایش درآمدهای محلی و اثربخشی منابع مالی و همچنین هزینه‌کرد اعتبارات در چارچوب بودجه مصوب و قوانین و مقررات ذی‌ربط اقدام کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، قربانی در خاتمه تاکید کرد: تحقق اهداف مورد نظر در زمینه توسعه روستاها، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، تأمین منابع مالی مورد نیاز و شناخت مسائل و اولویت‌های توسعه‌ای روستا میسر خواهد بود و دهیاران می‌بایست با نگاه عالمانه به مسائل، منابع در اختیار را مدیریت کرده و با نگاه آینده‌نگری، اقدامات وظیفه‌ای و توسعه‌ای را در سطح روستاها دنبال کنند.

کد خبر 457227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.