توجه به استانداردهای کیفی شهر دوستدار کودک در طرح‌های جامع و تفصیلی

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد گفت: در اجرای استانداردهای کیفی شهر دوستدار کودک در طرح‌های جامع و تفصیلی و طراحی شهری مشهد به صورت بومی‌سازی شده، اهتمام لازم صورت گرفته است.

فاطمه باقری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مشهد برخی اسناد فرادستی بومی وجود دارد که به طور ویژه روی موضوع شهر انسان محور و توجه ویژه به مباحث شهروندی و حقوق شهروندی تنظیم، تدوین و تصویب شده است.

وی با بیان اینکه یکی از این موارد مصوبه شهر دوستدار کودک است که سوم دی ماه سال ۹۷ به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید، افزود: در این مصوبه شهرداری مشهد موظف شده در راستای تحقق ایده شهر دوستدار کودک به منظور آگاه‌سازی، ایجاد و گسترش فضاهای مطلوب، مناسب‌سازی محیط و فضاهای موجود و سیاست‌گذاری در این زمینه، رأساً یا با جلب همکاری و همیاری شهروندان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط شهری اقدام کند.

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد ادامه داد: این ماده واحده سه بند اصلی دارد که یکی از آنها آگاه‌سازی در راستای آموزش‌های فرهنگی، شهروندی، مشاوره‌های بهداشتی، روان‌پزشکی، حقوقی و تغذیه با محوریت در حوزه کودک است.

وی با تاکید بر اینکه برای فعالیت در حوزه گروه‌های خاص شهروندی باید در دو حوزه به طور متوازن و قوی عمل کرد، افزود: یک حوزه «نرم‌افزاری» و مربوط به مباحث فرهنگی و آگاهی بخشی و ترویج و فرهنگ‌سازی است و حوزه دیگر سخت افزاری از جمله مباحث فیزیکی، مناسب سازی ها و مباحث کالبدی است.

باقری با بیان اینکه بند دو مصوبه شهر دوستدار کودک، ایجاد و گسترش فضاهای مطلوب را مطرح می‌کند، اظهار کرد: مشهد نسبت به فضاهای مرتبط با بحث کودکان فضای بسیار مطلوب است و جزء معدود شهرهایی است که دارای کتابخانه مخصوص کودکان، رستوران ویژه کودکان و فضاهای مطلوب همچنین فرهنگسرای «کودک و آینده» است که از سال‌ها قبل در مرکز یکی از پارک‌های شهری فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: در این بند مصوبه، ارائه خدمات ویژه به کودکان در معرض آسیب اجتماعی و خانواده آنها و خدمات ویژه به کودکان معلول یا کودکان با نیازهای ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست اداره شهر همگان با بیان اینکه بند سوم مصوبه شهر دوستدار کودک مربوط به مناسب سازی فضاهای موجود شهری تدوین شده است، اظهار کرد: در این بند اصلی‌ترین بحث ایمن‌سازی در چهار حوزه محیط زیست، معابر شهری، مناطق مسکونی و محلات، حمل و نقل و اماکن تفریحی، فرهنگی و آموزشی است.

وی گفت: بند چهارم موضوع سیاست گذاری است تا بتوانیم یک طراحی فراگیر در سطح شهر داشته باشیم به این معنا که طراحی و برنامه‌ریزی برای مشارکت حداکثری کودکان در امور شهری داشته باشیم که بتواند تعلق کودکان به شهر را تقویت کند.

باقری تاکید کرد: از سال ۹۷ تاکنون در خصوص اجرای استانداردهای کیفی شهر دوستدار کودک در طرح‌های جامع و تفصیلی و طراحی شهری به صورت بومی‌سازی شده، اهتمام لازم صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شده در شهرداری مشهد دبیرخانه دائمی شهر دوستدار کودک دایر شود و نمایندگانی از معاونت‌ها و مسئولان ذی‌ربط شهرداری، صاحب نظران و همه بزرگان در سطح شهر مشهد که در حوزه کودک فعالیت داشته‌اند و اطلاعات و تخصصی دارند حضور یابند.

کد خبر 457182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.