امیرعبداللهیان: APA به دنبال توسعه مناسبات پارلمان‌ها در آسیا است

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با تاکید به نقش مجمع مجالس آسیایی (APA) برای تقویت و گسترش صلح در آسیا گفت: APA به دنبال تعامل و توسعه مناسبات میان پارلمان‌های این قاره پهناور است.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان با صدور پیامی به دبیرکل APA، سالروز تأسیس این نهاد سیاسی مهم را تبریک گفت و به نقش این نهاد برای تقویت و گسترش صلح در قاره آسیا اشاره و اظهار کرد: APA به دنبال تعامل و توسعه مناسبات میان پارلمان‌های قاره پهناور آسیا بوده و در نهایت گسترش عدالت، دموکراسی، عدم نفوذ خارجی در منطقه را پیگیری کرده است.

وی از تلاش‌های این مجمع که برای تقویت آزادی، عدالت اجتماعی، صلح، امنیت و دوستی، ایجاد همگرایی بین‌المللی در آسیا به منظور حداکثر بهره برداری از همه امکانات این قاره است، تقدیر کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل تصریح کرد: در شرایط حاضر این نهاد آسیایی دارای جایگاهی برجسته در قاره آسیا و همچنین در میان سایر نهادهای بین‌المللی است که این امر ضرورت استفاده مؤثر از این ظرفیت را در دیپلماسی پارلمانی ایجاب می‌کند.

قدردانی از اقدامات سازنده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه

همچنین گیر پترسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های سازمان ملل و اقداماتی که به حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و بازگشت امنیت پایدار به سوریه کمک نماید، استقبال می‌کند.

‏‎وی افزود: آنچه که حلقه مفقوده در شرایط امروز سوریه می‌باشد وجود بی‌اعتمادی است زیرا مثلاً فردی که تا چند وقت پیش رهبر جریانی تروریستی بوده، سلاح حمل می‌کرده و اقدامات تروریستی انجام می‌داده، اکنون اصرار دارد که با پوشیدن کت و شلوار و زدن کراوات به عنوان طرف مذاکره دعوت شود.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل یادآور شد: متأسفانه برخی گروه‌های خطرناک تروریستی تلاش می‌کنند با تغییر نام از لیست سیاه تروریستی سازمان ملل متحد خارج شوند لذا اتخاذ رویکرد بی‌طرفانه سازمان ملل متحد و عدم مشاهده استانداردهای دوگانه مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم در روند کار کمیته قانون اساسی همه طرف‌ها مسئول بوده و باید پاسخگو باشند و تکیه بر مقصر خواندن دولت سوریه در تعارض با سیاست بی طرفی است.

وی اعمال تحریم‌ها علیه سوریه به ویژه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را ظالمانه خواند و بر ضرورت اقدام برای رفع تحریم‌های انسانی تاکید کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: ایران همچنان با قدرت از سوریه و امنیت این کشور مهم در منطقه دفاع می‌کند. تهران همچنین از تلاش‌های سازنده سازمان ملل متحد در کمک به سوریه حمایت و بر قضاوت بی‌طرفانه در قبال سوریه تاکید می‌نماید.

پترسون نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ۱۰ سال گذشته به منظور استقرار صلح و امنیت در سوریه اظهار کرد: روند سیاسی در مسیر نسبتاً خوبی قرار گرفته است اما همچنان وجود جو بی اعتمادی میان گروه‌های مختلف در سوریه مانع پیشرفت روند سیاسی است.

وی به شرایط حساس سوریه و وجود برخی اختلاف دیدگاه‌ها در این کشور اشاره کرد و گفت: ما به کمک همه احزاب، طرف‌ها، کشورهای همسایه و سازمان‌های بین‌المللی برای خروج از این رکود و بن بست نیاز داریم.

‏‎نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه با اشاره به وضعیت انسانی گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی مردم سوریه هر روز بدتر می‌شود. بر همین اساس باید مذاکرات صورت گرفته در چند سال گذشته را ارزیابی کرده تا بدانیم که چه کارهایی صورت داده‌ایم و چه نقاط ضعفی در روند مذاکرات بوده است.

پترسون با قدردانی از اقدامات سازنده ایران در مبارزه با تروریسم و حمایت‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران از بازگشت مهاجرین و آوارگان سوری به خانه‌های خود خاطرنشان کرد: باید در موضوع سوریه، وضعیت حقوق بشر و آوارگان را بسیار جدی بگیریم و به تلاش‌های بی وقفه خود برای کمک به سوریه ادامه می‌دهیم.

کد خبر 457138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.