ضمانت وام‌های اشتغال مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانوار

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی سقف پرداخت اعتبارات صندوق امداد ولایت ۳۰ میلیون تومان بود که اکنون با توجه به شرایط موجود، درخواست افزایش این اعتبارات تا سقف ۷۰ میلیون تومان را به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم.

به گزارش ایمنا، علی عاشوری در نشست خبری گزارش عملکرد هشت ماهه صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گفت: مطابق با بودجه سال ۹۹ کمیته امداد، این صندوق موظف به پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان وام به اقشار آسیب پذیر است، همچنین در سرفصل ایجاد فرصت‌های شغلی وظیفه اختصاص ۶۱۰ میلیارد تومان اعتبار داریم.

وی ادامه داد: همچنین این صندوق در سرفصل وام کارگشایی ۱۵۷۶ میلیارد تومان، وام کمک به تأمین مسکن نیازمندان ۵۶۴ میلیارد تومان و وام ودیعه مسکن نیازمندان ۲۵۰ میلیارد تومان تعهد پرداخت دارد.

به گفته عاشوری در هشت ماهه سال جاری حدود دو هزار میلیارد تومان به صورت ۱۰۰ درصد به استان‌ها تخصیص و پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت ادامه داد: در حوزه تسهیلات کارگشایی نیازمندان ۹۰۲ میلیارد تومان به تعداد ۱۱۳ هزار فقره وام، در حوزه تسهیلات ودیعه مسکن نیازمندان ۳۴۹ میلیارد تومان به تعداد ۲۶۷۸۶ فقره توسط این صندوق پرداخت شده است. همچنین لازم به ذکر است که علیرغم وظیفه پرداخت اعتبار این صندوق در سرفصل مسکن به رقم ۲۵۰ میلیارد تومان اما بنا بر شرایط سخت فعلی مسکن اعتبار ویژه‌ای تخصیص داده شد.

به گفته عاشوری، در حوزه مسکن، ۲۴۱ میلیارد تومان تسهیلات به تعداد ۲۲۷۴۷ فقره وام تا کنون انجام شده است، همچنین در حوزه فرهنگی برای نخستین بار پرداخت وام شهریه دانشجویان با اعتبار ویژه ۸۰ میلیارد تومان در سال جاری تخصیص داده شد. همچنین رقم این وام‌ها بسته به مقطع تحصیلی از ۵ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است و تا کنون ۸ میلیارد آن پرداخت شده است.

وی افزود: در مجموع ۱,۹۲۶ میلیارد تومان به تعداد ۲۵۶ هزار و ۱۷۸ فقره وام توسط صندوق امداد ولایت در هشت ماه گذشته برای مددجویان کمیته امداد و سایر اقشار نیازمند پرداخت شده است.

به گفته وی، به علت شرایط سخت فعلی پاندمی کووید ۱۹ و تحت تأثیر بودن اقشار نیازمند، این صندوق در جهت حمایت ویژه از آسیب دیدگان کرونا اعتباراتی را برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و سازمان زندان‌ها در نظر گرفته است و مددجویان سازمان زندان‌ها و بهزیستی نیز همانند مددجویان کمیته امداد می‌توانند از اعتبارات استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت ادامه داد: در این راستا ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به خانواده زندانیان نیازمند، ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کارگشایی به خانواده مددجویان بهزیستی، ۲۹ میلیارد تومان به مددجویان کمیته امداد پرداخت شده است. همچنین در جهت ودیعه مسکن کمیته امداد ۱۸۰ میلیارد تومان نیز پرداخت شده است.

عاشوری گفت: همچنین در تفاهم نامه جدید با بهزیستی قرار بر این شد تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مددجویان بهزیستی پرداخت شود. همچنین رقم جدید سپرده‌های مردمی ۱,۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم تا این لحظه به ۲,۹۰۰ میلیارد تومان تغییر کرده است که تمامی آن در جهت وام اقشار نیازمند جامعه صرف می‌شود. همچنین تا کنون حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صندوق امداد ولایت حساب دارند.

وی با اشاره به نظارت سه دستگاه نظارتی دفتر حسابرسی مقام معظم رهبری، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی بر عملکرد این صندوق، گفت: امسال این صندوق از سوی دفتر حسابرسی رهبری توانست گزارش مقبولی دریافت کند که این نشان دهنده مورد تأیید بودن عملکرد این صندوق است.

به گفته وی، مطابق با تفاهم نامه کمیته امداد در جهت تأمین ۱۰ هزار واحد مسکونی مددجویان و اقشار آسیب پذیر مردم و افزایش نرخ بخشی از این مسکن توانایی تکمیل آن توسط مددجویان کاهش یافت از این رو ۸۳ میلیارد تومان اعتبار خاص به مددجویان استان‌های کرمان، سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه در جهت وام خیرین و نیکوکاران اختصاص یافت تا در صورت دریافت وام توسط مددجویان این خیرین اقساط آن را پرداخت کنند. از سوی دیگر در صدد جذب سپرده‌های خرد مردمی در سطح کلان هستیم تا بتوانیم ماحصل خوبی برای مددجویان داشته باشیم. همچنین هدف گذاری این صندوق شرکت در مراکز نیکوکاری است.

وی در خصوص نحوه ساعات کار صندوق امداد ولایت در ایام کرونا گفت: به علت نیاز به امور جاری مددجویان صندوق امداد ولایت در این ایام تعطیل نشد اما با برنامه ریزی‌های انجام شده این مراجعات مدیریت شده‌اند.

به گفته مدیر عامل صندوق امداد ولایت، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در خصوص ودیعه مسکن بنیاد مستضعفان توسط کمیته امداد اختصاص داده شده است. همچنین ۸۵ میلیارد تومان نیز از سوی صندوق امداد ولایت پرداخت شده است.

بنابه گزارش ایسنا، عاشوری گفت: صندوق ضمانت وام‌های اشتغال مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانوار ایجاد شده است که سرمایه آن به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین مطابق با آخرین آمار برای ۱۵۰۰ مددجوی کمیته امداد ضمانت اشتغال صادر شده است و حدود ۸ میلیارد تومان نیز جذب شده است.

کد خبر 457111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.