تبریک مدیران شهری کشور به مناسبت زاده قوس آذر

به مناسبت نکوداشت روز اصفهان شهرداران شهرهای مختلف کشور پیام‌های تبریک تصویری و مکتوب جداگانه‌ای ارسال کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی جعفری، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با ارسال پیامی، یکم آذرماه، روز اصفهان را تبریک گفت و نوشت:

چشم می‌بندیم؛ نقش جهان را قدم می‌زنیم که فیروزه‌ای‌های طاق و گنبدش انگار رنگ به رخسار آسمان تابانده.

منارجنبان حالا استوارتر از همیشه، حظ و حیرت نه‌چندان دور گردشگرانش را به انتظار ایستاده و قیصریه دالان به دالان و تو به تو آب‌زده، مهیای رسیدن نگاران است.

مقرنس‌های پرنقش و نگار مسجد جامع گنجینه با ارزش چه رازها و آوازهاست که از دل برآمدند و در قلب این گوشه از وسعت تاریخ طنین انداختند.

و چهل‌ستون، متین و باوقار، پای در پایاب شکیبایی، فصل دیگر تاریخ را نظاره می‌کند که جهان صبورانه با درد و امید در جدال است.

اصفهان، دایره‌المعارف زیبایی است؛ خشت‌ها، ستون‌ها و کوچه پس‌کوچه‌هایش راویان بی‌کلام تاریخند که داستان فرهنگ، هنر، حکمت و فرهیختگی را به گوشمان نجوا می‌کنند از دل هزاره‌های جنگ و دوستی.

اصفهان؛ گزین گویه‌ای از جهان وسیع علم، هنر، تاریخ و تمدن؛ مهد مفاخر، عهدگاه مشاهیر و شهر مردمانی پرتلاش و به غایت خوب.

با افتخار، از دامان همیشه مهربان شعرِ شهرهای جهان؛ شیراز، روز اصفهان را به ساکنان این دیار تبریک و شادباش می‌گویم، صمیمانه اندیشه‌ روشن، نگاه عمیق و همت بلند تلاشگران سازمان فرهنگی اصفهان را که دلسوز و متعهد، برای برافراشته نگاه داشتن پرچم فرهنگ و هنر این شهر تلاش می‌کنند می‌ستایم و به امید روزهایی نزدیک که جهان ردای شادی، آرامش و عافیت بر تن بپوشد، از همین جا دستشان را به مهر و دوستی می‌فشارم.

نامتان بر نقشه‌ جهان پایدار و پرشکوه باد!

ابوالقاسم مقیمی عراقی، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با ابراز خرسندی از فرارسیدن روز نکوداشت اصفهان خطاب به مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت:

روز نکوداشت اصفهانِ عزیز را خدمت شما سرور ارجمند و تمام دست‌اندرکاران و تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر این دیار، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

بی‌تردید این بهشتِ زیبا، همواره پیشتاز در زنده‌ نگه‌داشتن فرهنگ و تمدن ایران‌زمین، نمونه‌ای بارز موفقیت در میدان‌های بزرگ و الگویی کم‌نظیر برای فعالان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی است.

همچنین بر خود وظیفه می‌دانیم که یاد و خاطره شهدای گرانقدر به‌ویژه شهدای خطه شهیدپرور اصفهان را گرامی بداریم و بار دیگر با روح مطهرشان تجدید پیمان کنیم و از خداوند متعال، توفیق خدمت و گام‌برداشتن در مسیر پر از نور آن عزیزان را مسألت داریم.

با آرزوی موفقیت و سرافرازی روزافزون برای شما و همه مجاهدان در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی.

در متن پیام تبریک محمد جهانشاهی، معاون شهردار کرمان و رئیس کمیته فرهنگی هنری مجمع کلان‌شهرهای کشور آمده است:

به نام خداوند وجد و سرور پدیدآور عشق و احساس و شور

اول آذرماه، فرصتی است مغتنم برای نکوداشت اصفهانِ زیبا، شهری که نصف جهان می‌خوانندش؛ شهری که تاریخ کهنسالش، بر خشت‌خشت امارت‌ها و بناهای زیبای آن و بر زنده‌رود همیشگی‌اش نقش بسته است.

روز نکوداشت اصفهان را که بهانه نام‌گذاری آن، به واسطه روز برپایی باروی بزرگ اصفهان بر بنیان زایچه این شهر در آذرماه (برج قوس) و نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از صورت فلکی بُرج قوس (آذرماه) و با محتوایی متعالی طراحی شده است، به تمام شهروندان گرانقدر اصفهانی شادباش می‌گویم.

حمید حسنی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در پیام خود خود آورده است:

در وصف اصفهان باید گفت نه نیمی از جهان بلکه زیبایی‌های تمام دنیا در نصف‌جهان تلالو یافته است، از آبی گنبدهای فیروزه‌ای تا نقش‌جهانی که در جهان مانند ندارد.

کیست که نام دلنواز اصفهان را یک بار شنیده باشد اما نام گز، ترمه، پارچه‌های قلمکار، صنایع دستی میناکاری و خاتمِ اصفهان از شنیده‌های وی جا مانده باشد و یا نقش جهانی که در دنیا میدانی همانند آن یافت نمی‌شود را نشاخته باشد؛ از بازارهای دلنواز صنایع دستی تا کاخ عالی‌قاپو و مساجد شیخ لطف‌الله و امام این باور را در ذهن زنده می‌کند که این میدان بی مانند تاریخی چه هوشمندانه امور معنوی و دنیوی را به یکدیگر ارتباط داده است و دروازه‌های چوگانی که ایرانیان بنیانگذار آن بوده‌اند که همه اینها در کنار یکدیگر جمع شده و تمدن، تاریخ و افتخاراتی بی‌بدیل را برای ایرانیان رقم زده است.

اینجانب فرا رسیدن یکم آذرماه روز اصفهان را خدمت مردم شریف اصفهان و همکارانم در مجموعه شهرداری اصفهان بخصوص معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان آرزوی توفیق روز افزون را دارم.

حمید لطف‌الهیان، شهردار اردبیل با ارسال پیامی گفت:

یقیناً شهر اصفهان بنا بر پیوند تاریخ در دل زیبایی‌هایش، شایسته نام‌گذاری یک روز از سال به اسم این گوهر ناب معماری ایران و جهان است، تا آوازه این شهر را برای همیشه در تقویم روزگار ثبت کند.

ریشه‌های پیوند تاریخی دو شهر اردبیل و اصفهان چنان در هم تنیده شده است که تشابه‌های شگفت آمیز آن را می‌توان در دل تاریخ و آغاز و اوج حکومت صفویه به وضوح مشاهده کرد. تشابه بناهایی هم‌عصر با اسلوب یکسان و رواج اندیشه حکومت اسلامی، گوشه‌ای از اشتراکات عیان و نهان بین این دو شهر است که بخش عمده تاریخ پرشکوه معاصر ایران اسلامی در آن رقم خورده است. قدم زدن در عالی قاپو ها و عبور از پل و بازار و کاروانسراهای تاریخی این شهر چنان می‌نماید که صفویان، این دو شهر را چون دیاری یکسان، به یک چشم و اهمیت نگریسته‌اند.

بیشترین اشتراکات این دو شهر را باید مدیون عصر صفویه دانست. اردبیل به عنوان خاستگاه صفویه و اصفهان به عنوان پایگاه قدرت تاریخی صفویان دو پایتخت جریان ساز جهان اسلام بوده‌اند که تاکنون قدرت ایران اسلامی در آن ریشه دارد.

برحسب وظیفه از طرف خویش و شهروندان اردبیل، روز اصفهان را بر جنابعالی و مردم شریف و با فرهنگ اصفهان تبریک گفته و خواستار افزایش تعاملات فرهنگی این دو شهر تاریخ ساز هستم.

پیام تبریک حسین صالحیان، شهردار بندر بوشهر به قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان و مردمان این شهر به مناسبت یکم آذر ماه روز نکوداشت اصفهان به این شرح است:

اصفهان شهری چشمنواز با تمدنی بزرگ و گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ ریشه در آب و خاک میهن عزیزمان دارد٬ شهری که معماری زیبای آن زبانزد همگان می‌باشد و دارای میراثی ارزشمند از پیشینیان بوده و دارای مردمانی مهربان به وسعت زاینده رود است.

این شهر که به داشتن معماری زیبای ایرانی، پل‌های سرپوشیده طاق دار، مساجد و مناره‌های تاریخی منحصربه‌فردش و همچنین زاینده رود زیبا نام‌آور است؛ در دوره‌های مختلف آوازه‌ای خاص داشته است.

وجود دوره‌های خاص تاریخی و معماری منحصر به فرد و بازار قدیم آن در کالبد شهر اصفهان نشان از جایگاه کهن اقتصادی، سیاسی، مذهبی، اجتماعی، علمی و فرهنگی در روح این شهر است.

اینجانب یکم آذر ماه را که به عنوان روز نکوداشت و پاسداشت شهر تاریخی اصفهان می‌باشد از طرف خود و مردم خونگرم بندر بوشهر به حضور جنابعالی و همکاران عزیزتان در شهرداری اصفهان و همچنین مردم مهربان اصفهان تبریک گفته و موفقیت و شادکامی را برایتان آرزومندم.

غلامرضا نظری، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در پیامی خطاب به معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع کلانشهرهای ایران ضمن تبریک روز اصفهان، گفت:

بی‌شک در میان شهرهای ایران، اصفهان همچون جواهری است که با وجود نوسانات تاریخی و گذر قرن‌ها هنوز درخشش و شکوه خود را حفظ کرده است.

اصفهان تجلی کاملی از فرهنگ ایرانی_اسلامی است و آنچنان اصیل که گویی همیشه وجود داشته است. فرهنگ غنی و طبیعت زیبای اصفهان چنان با یکدیگر سازگارند که به نظر می‌رسد هر یک بازتاب دیگری است.

بر خود وظیفه می‌دانم به نمایندگی از مردم شریف زنجان و با گرامیداشت یاد خاطر شهدای حماسه ساز و سلحشور اصفهان؛ فرارسیدن روز اصفهان را خدمت جنابعالی، همکاران‌ محترمتان و مردم مهمان‌نواز سرزمین فرهنگ و تمدن تبریک عرض کنم.

کد خبر 457097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.