خاوری و شیخ الاسلامی‌ها را رها کردید

شرایط شروع مجدد مذاکره با آمریکا، بررسی طرح ممانعت خروج مدیران از کشور، حمله رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به رئیس‌جمهور، نامزدهای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰، دلایل افزایش قیمت مرغ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه سوم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت به برجام؛ خیلی دور، خیلی نزدیک» به بررسی شرایط شروع مجدد مذاکره با آمریکا پرداخت و نوشت: با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گمانه‌زنی‌ها درباره احیای برجام و حتی برقراری کانال مذاکرات محرمانه میان تهران و واشنگتن شدت گرفته است. تحلیلگران، رسانه‌ها، محافل آکادمیک، اندیشکده‌ها همگی با دقت فراوان تحولات ایران و آمریکا را رصد می‌کنند و در انتظار بروز نشانه‌هایی درباره آب شدن یخ روابط ایران و آمریکا هستند. در ادامه همین گمانه‌زنی‌ها، برخی رسانه‌های آمریکا ادعاهایی درباره رد و بدل شدن پیام‌های محرمانه میان مقامات ایران و آمریکا مطرح کرده‌اند و حتی درباره چگونگی اجرای برجام سناریو پردازی کرده‌اند.

این سناریو پردازی تا حدود زیادی برگرفته از مواضع قبلی و فعلی دولت روحانی و تیم بایدن است. هر دو نسبت به جبران ضررهایی که در دوره ترامپ به برجام وارد شده بود ابراز تمایل کردند، از یک سو بایدن در آستانه انتخابات آمریکا در مقاله‌ای در وبسایت سی‌ان‌ان به صراحت از بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا سخن گفته است. اگرچه بایدن پس از انتخابات آمریکا، درباره سیاست دولت آینده این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران اظهار نظری نکرده است، اما تمایل آشکار دولت روحانی برای بهره‌برداری از پیروزی بایدن در جهت احیای برجام با موجی از تحلیل و گمانه‌زنی درباره برقراری کانال‌های پشت پرده مذاکرات و یا حداقل تبادل پیام به راه انداخت.

دیوید سنگر در نیویورک تایمز نوشت: چند روز پس از آنکه فاش شد رئیس جمهوری ترامپ خواستار گزینه‌هایی برای اقدام نظامی علیه سایت اصلی هسته‌ای ایران شده است، تهران به ارسال سیگنال‌هایی ضد و نقیض روی آورد. ایران از یک طرف گام بزرگی را برای سرعت بخشیدن به تولید سوخت هسته‌ای خود برداشته و از طرف دیگر آمادگی خود برای گفتگو با جو بایدن رئیس جمهوری منتخب اعلام کرده است.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خاوری و شیخ الاسلامی‌ها را رها کردید؛ اما…» به بررسی طرح ممانعت خروج مدیران از کشور پرداخت و نوشت: در شرایطی که دغدغه اصلی جامعه پایان کرونا و سامان یافتن وضعیت کشور است برخی طرح‌ها از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که قابل تأمل است. شاید این طرح‌ها نیاز به بررسی و تصویب داشته باشد اما در شرایطی که موضوعات مهم‌تری برای قرار دادن روی میز نمایندگان وجود دارد، صرف وقت برای بررسی طرح‌هایی که هدف از تهیه آنها هنوز به اطلاع جامعه نرسیده است؛ کمی قابل تأمل است. یکی از این طرح‌ها که روز گذشته مطرح شد ممنوع‌الخروجی مسئولان کشور بود.

روز گذشته یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از تهیه طرح یک فوریتی ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام پس از اتمام مسئولیت از کشور تا طی شدن مراحل قانونی در مجلس خبر داد. جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس در توئیتی نوشت: «طرح ‎ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مسئولیت از کشور را تا طی شدن مراحل قانونی، تنظیم کردم و با قید یک فوریت به هیأت‌رئیسه ارسال شد. این طرح به دنبال صیانت و حفاظت از بیت‌المال مسلمین و مسئولان و مدیران ارشد نظام است.»

آنچه این نماینده مجلس بدان اشاره کرد و آن را علت تهیه این طرح دانست مرتبط با حفظ بیت‌المال است و همین جمله نام محمود خاوری و خاوری‌ها را در اذهان زنده کرد. محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران است که هزاران میلیارد از جیب ملت خارج کرد و اکنون در یکی از شهرهای کانادا در خانه‌های لوکس سکونت دارد. قاضی منصوری که البته در خارج کشور درگذشت نمونه دیگری از این مسئولان است. ۲۴ خرداد سخنگوی قوه قضائیه درباره نحوه دستگیری قاضی غلامرضا منصوری متهم اقتصادی فراری به خارج از کشور گفت: «وی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور رومانی مراجعه‌ای داشت اما طوری رفتار کرده بود که استنباط مسئولان سفارتخانه این بود که برای آمدن به ایران عزم و اراده جدی ندارد.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رؤیای تصاحب پاستور» به بررسی حمله رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به رئیس‌جمهوری پرداخت و نوشت: یک روز از تصمیم دونالد ترامپ در قامت رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا گذشته بود، دقیقاً یک روز. نوزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ بود و جلسه علنی مجلس رو به پایان بود. مجتبی ذوالنوری و یاران تندروی‌اش در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اقلیتی قدرتمند را تشکیل داده بودند، به جایگاه ناطقان مجلس رفته و در شرایطی متن توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام را به آتش کشیدند که اقدام دولت آمریکا در خروج یک‌جانبه از این توافق برخلاف قوانین و حقوق بین‌المللی بود و با مخالفت روسیه و چین و کشورهای تروئیکا روبه‌رو شد.

قابل‌ کتمان نیست که خواسته قلبی رئیس فعلی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم آن روزها خروج ایران از برجام و نابودی همیشگی این توافق بود اما با تصمیم سران جمهوری اسلامی این اتفاق رخ نداد و ایران در شرایطی تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده آمریکا را تحمل کرد که مخالفان داخلی حسن روحانی و دولت تدبیر و امید بارها و بارها از مرگ برجام سخن به میان آوردند. برجامی که حالا و با تغییر دولت در واشنگتن و احتمال بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای، جانی تازه گرفته و در آستانه احیا قرار دارد و این یعنی ذوالنوری و دلواپسان دوباره فعال خواهند شد و از تریبون مجلس انتقاداتی تند و تیز را متوجه دولتمردان خواهند کرد؛ انتقاداتی که مطابق معمول کلیدواژه «عزت» جزئی جدانشدنی از آنهاست.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فتاح به دلیل تماس با خاتمی از لیست اصولگرایان خط خورد؟» به بررسی نامزدهای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، با اشاره به اینکه امروز ضرورت کشور حل مشکلات اقتصادی است، گفت: مدیریت اقتصادی در کشور ما بدون برخورداری از یک تیم باتجربه و قوی که شرایط، توانمندی و ظرفیت‌های کشور را به خوبی شناخته و باور داشته باشد، ممکن نیست. او ادامه داد: فردی باید روی کار بیاید که اعتقاد اصلی او بر لزوم تحقق عدالت اسلامی و دوری از سیاست‌های اقتصاد لیبرالیستی، سرمایه‌داری و سوسیالیستی باشد و بخواهد با تمسک به این روش‌ها بر مشکلات و چالش‌های کشور غلبه کند. باید از اقتصاد خودساخته و متکی بر ظرفیت‌های عظیم داخلی و اقتدار اقتصادی متکی بر ظرفیت‌های داخلی استفاده کرده و فرصت ارتباط با سایر کشورهای اسلامی و آسیایی را که می‌تواند سیاست برد- برد داشته باشد از دست ندهد؛ قطعاً چنین دولتی می‌تواند اقتصاد ما را از بحران رهایی بخشیده و به سمت یک اقتدار و توان اقتصادی نخستین در منطقه سوق دهد.

او با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر احتمال تشکیل یک انتخابات درون‌حزبی بیان کرد: آنچه از آرایش سیاسی امروز کشور به دست می‌آید این نکته است که رقابت در بین جریان انقلابی اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود داشته و این‌گونه نیست که ما صرفاً به رقابت درون‌گروهی بپردازیم؛ کما اینکه این تصور که ما رقیبی نداریم، خوش‌بینانه و غیرواقعی است؛ بنابراین باید با اتحاد و انسجام و ائتلاف فراگیر روی یک نامزد متمرکز شده و در انتخابات موفقیت‌های لازم را به دست آوریم. این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با تکذیب برخی اظهارات نسبت به پرویز فتاح مبنی بر اینکه به سبب تماس با رئیس دولت اصلاحات نام او از فهرست نامزدهای احتمالی جریان اصولگرایی خط خورده است، گفت: مدیریت جریان اصولگرایی اینگونه نیست که فردی را داخل این جریان کرده یا از آن حذف کند؛ علاوه بر این افرادی که از جانب مقام معظم رهبری برای مسئولیت‌های مختلف انتخاب شده و مسئولیت‌های چندساله به آنها داده شده است، به‌طور طبیعی خودشان هم رغبتی به حضور در میدان ندارند. او اضافه کرد: ناگفته نماند که تماس پرویز فتاح با رئیس دولت اصلاحات هم صرفاً جنبه کاری و اجرایی داشته و حاوی جنبه سیاسی نیست؛ بنابراین چنین انتقادی به پرویز فتاح درست نبوده و خود فتاح هم احتمال حضورش در انتخابات را نفی کرده است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرواز مرغ و لبنیات از سفره ملت چگونه، چرا، راه‌حل» به بررسی دلایل افزایش قیمت مرغ پرداخت و نوشت: طی روزهای اخیر موج جدیدی از گرانی‌ها در اقلام پرمصرف و اساسی کشور آغاز شده است؛ شیر، روغن، مرغ و میوه جز اقلامی هستند که یکباره با جهش قیمتی روبه‌رو شدند. آمارهای مرکز آمار نیز نشان می‌دهد تورم ماهانه آبان (یعنی تغییر قیمت‌ها نسبت به مهر ماه) حدود ۸.۱ درصد و تورم نقطه به نقطه آبان (یعنی تغییر قیمت‌ها نسبت به آبان ۹۸) نیز بیش از ۴۶ درصد بوده است! به‌عبارتی، خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۶ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

این در حالی است که مشکل کمبود برخی کالاها طبق اعلام مسئولین دولتی، باید طی هفته‌های پیش حل و فصل می‌شد. مثلاً دبیر ستاد تنظیم بازار وعده داده بود تا ۲۰ آبان‌ماه دیگر در حوزه روغن خوراکی مشکلی نخواهیم داشت، اما حالا- سوم آذرماه- می‌بینیم در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم روغن خام سویا و پالم در مبادی ورودی ۵۵ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم روغن خام آفتاب و کلزا در مبادی ورودی نیز ۶۰ هزار ریال تعیین شده که به‌معنای اجازه افزایش قیمت انواع روغن از ۱۰ تا ۱۳ درصد است!

البته در بین اقلام گران شده، مرغ جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا طی حدود هفت ماهه امسال هر کیلو مرغ از ۱۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید اما در چند روز اخیر، قیمت مرغ مجدداً از ۲۵ هزار تومان به ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان ترقی کرد تا حدود ۴۲ درصد طی تنها یک هفته گران شده باشد! این در حالی است که قیمت گوشت نیز به‌دلیل افزایش محسوسی که پیدا کرده بود، مقداری از تقاضای کالاهای پروتئینی را به سمت بازار مرغ روانه کرده بود، اما حالا به نظر می‌رسد مصرف مرغ هم تحت‌الشعاع این گرانی‌ها قرار بگیرد.

کد خبر 457049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.