انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق؛ به نام معترضان به کام دولت

وعده برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی از سوی نخست وزیر عراق در حالی مطرح می‌شود که با مخالفت بسیاری از چهره‌های سیاسی و احزاب این کشور روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی الکاظمی پس از گذشت حدود شش ماه و نیم از زمان تکیه زدن بر کرسی نخست وزیری عراق برای تحقق مهم‌ترین وعده‌اش پیرو خواسته اصلی معترضان این کشور، در صدد برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی است. الکاظمی سال گذشته در سایه اعتراضات گسترده مردمی به فساد مقامات دولتی، بعد از استعفای عادل المهدی با حمایت برخی احزاب سیاسی به نخست وزیری رسید.

وی در اولین سخنرانی خود مهمترین اولویت را برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان عنوان کرد. امروز نیز با توجه به تحولات عراق، وعده الکاظمی تا تحقق یافتن تنها نیازمند توافق فراکسیون‌های سیاسی پارلمان عراق است. علیرغم اینکه این وعده آتش خشم معترضین را کاهش داد اما باعث ایجاد یک اختلاف تازه سیاسی بین احزاب سیاسی عراق شد و نمایندگان پارلمان را هم با تصمیم‌گیری برای انحلال دوره خود روبه‌رو کرد.

پس از اعتراضات نمایندگان پارلمان به این اتفاق نخست وزیر برگزاری آن را به تعویق انداخت و در بیانیه اخیر خود اعلام کرد که دولت کنونی یک دولت انتقالی است و هدفش برگزاری انتخابات زودهنگام است.

در ادامه این بیانه آمده است: با وجود برخی از مانع تراشی‌ها، دولت مصمم به برگزاری انتخاباتی شفاف و عادلانه است که انتظارات شهروندان را برآورده کرده و کشور را به سمت آینده‌ای بهتر رهنمون کند. همچنین الکاظمی روز یکشنبه در جریان دیدار اعضای کمیسیون عالی انتخابات مستقل عراق تاکید کرده بود که دولت عراق به وعده برقراری انتخابات در ششم ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی متعهد است.

آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق نیز انتخابات زودهنگام را "بسیار با اهمیت" خوانده و تاکید کرد که این انتخابات باید در شرایط عادلانه و شفاف برگزار شود تا اعتبار آن افزایش یابد. وی انتخابات زودهنگام را راهی "درست و مسالمت‌آمیز" برای برون‌رفت از مشکلات متعدد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و بهداشتی دانسته که عراق به شدت درگیر آنهاست.

ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق هم در بیانیه‌ای دولت، پارلمان، کمیسیون انتخابات و هیئت سازمان ملل در عراق را مسئول کامل تأمین استانداردهای سلامت، عدالت و اعتبار انتخابات آینده دانست و هشدار داد که اگر این امر صورت نگیرد، انتخابات شاهد تحریم مردم و جریان‌های سیاسی مهم خواهد بود که باعث بروز بحران بزرگی برای کل نظام سیاسی خواهد شد.

برخی کارشناسان هم معتقدند که با توجه به اختلاف احزاب سیاسی عراق با نخست وزیر در جهت برگزاری انتخابات زودهنگام، الکاظمی، ناچار به انحلال پارلمان خواهد شد. طبق قانون اساسی عراق انحلال پارلمان به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام بر اساس ماده ۶۴ قانون به دو صورت انجام می‌شود یک روش با موافقت اکثریت مطلق نمایندگان و در خواست یک سوم اعضا پارلمان است و روش دیگر در خواست رسمی نخست وزیر و موافقت رئیس جمهور است.

با توجه به چالش‌های پیش روی عراق و الکاظمی، نمی‌توان با قطعیت از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور در ۱۵ خرداد سخن گفت و باید دید در فرصت باقی مانده این کشور به کدام سو می‌رود و الکاظمی در نهایت برای کاهش خشم معترضان چه تصمیمی می‌گیرد و چگونه در راه تحقق مطالبات آنها قدم خواهد گذاشت.

الکاظمی دنبال فراهم کردن شرایط برای حضور سکولارها در پارلمان است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید که به دلیل اختلاف نظر احزاب سیاسی و دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی عراق امکان برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی وجود ندارد.

به گفته وی، الکاظمی سعی دارد با برگزاری انتخابات زود هنگام در عراق از حضور حداکثری فراکسیون‌های شیعه در پارلمان جلوگیری کند و شرایط را برای حضور سکولارها و حامیان حزب بعث فراهم کند و نهایتاً با تغییر ترکیب سیاسی، کابینه یکدست سکولار خود را فراهم کند تا بتواند نفوذ سیاسی ایران در کشورش را کاهش دهد.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه، برخی فراکسیون‌های سیاسی پارلمان عراق با برگزاری انتخابات زودهنگام پیش از خروج نیروهای آمریکایی مخالف هستند؛ زیرا ایالات متحده سعی دارد با فشار الکاظمی را مجبور به برگزاری انتخابات زود هنگام کند تا مصوبه سال گذشته پارلمان مبنی خروج نیروهای خارجی از عراق را لغو کند.

هانی زاده خاطرنشان می‌کند: به نظر نمی‌رسد انتخابات زودهنگام در عراق برگزار شود؛ زیرا نیروهای آمریکایی درصدد برهم زدن امنیت این کشور هستند. در پی مخالفت احزاب شیعه با برگزاری انتخابات، عوامل داعش به کمک به استان‌های شمالی عراق منتقل شدند که این نوعی تهدید امنیتی برای این کشور تلقی می‌شود.

الکاظمی به تنهایی توانایی برگزاری انتخابات زودهنگام را ندارد

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل عراق به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مبحث برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق مورد تأیید جریان‌های سیاسی در این کشور نیست؛ زیرا معتقدند دلیلی مبنی بر برگزاری انتخابات وجود ندارد.

به گفته وی، تلاش‌های اخیر الکاظمی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام با هدف یکدست کردن پارلمان و افزایش قدرت خود انجام می‌شود؛ بنابراین جریان‌های سیاسی عراق با این خواسته الکاظمی مخالفت کردند.

به گفته این کارشناس مسائل عراق، انتخابات زود هنگام در عراق نیازمند اجماع نظر احزاب و گروه‌های سیاسی است و نخست وزیر به تنهایی توانایی برگزاری آن را ندارد.

برخی احزاب در ظاهر با برگزاری انتخابات موافق هستند

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه هم معتقد است که انتخابات زود هنگام در عراق خواسته اصلی معترضان در سال گذشته بود، اما برای تحقق آن باید تمامی احزاب سیاسی در رابطه با آن به توافق نظر برسند. برخی از احزاب تنها در ظاهر با برگزاری انتخابات زود هنگام موافق هستند، اما در باطن مایل نیستند تا دوران حضورشان در پارلمان به اتمام رسد.

به گفته وی، روند برگزاری انتخابات در عراق نیازمند بودجه زیادی است و در حال نیز دولت با کسری بودجه برای پرداخت حقوق کارکنان خود روبه‌رو است. الکاظمی با آگاهی از مشکلات فعلی دولت خبر از برگزاری انتخابات زود هنگام می‌دهد که عجیب است. در حال حاضر دولت با چالش‌های مهم‌تری مانند شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی روبه‌رو است.

کد خبر 457042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.