از الزام تأسیس موزه کودک تهران تا لغو مصوبه نامگذاری خیابان سبزوار

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران شهرداری تهران را ملزوم به تأسیس موزه کودکان شهر تهران کردند همچنین با یک فوریت طرح ایجاد اداره کل سلامت و ایمنی شهرداری تهران هم موافقت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را بررسی و تصویب کردند.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره فوریت این طرح اظهار کرد: ایمنی یکی از موضوعات خیلی جدی همه کلانشهرها، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی هست که ضریب ریسک بالایی دارند. قانون به دستگاه‌های مختلف تکلیف می‌کند که موظف هستند واحدهای HSE را برای نظارت بر حسن اجرای اقدامات و برای اینکه سلامت کارکنان و پیمانکاران در محیط کار فراهم شود ایجاد کنند.

صدراعظم نوری گفت: در تبصره یک ماده ۱۶ قانون هوای پاک این الزام آمده است که واحدهای بالای ۵۰ نفر موظفند واحد سلامت، ایمنی و محیط زیست را فراهم کنند.

او ادامه داد: در شهر تهران واحدهای HSE در تونل‌های در دست ساخت مترو که ضریب ریسک بالایی دارند وجود دارد اما در سایر بخش‌ها به خصوص در حوزه معاونت عمران، جاهایی که کار عمرانی انجام می‌شود و یا حوزه‌های دارای پیمانکار به مسئله پیمانکاری، محیط کار، کارگر و خدمات آنها پرداخته نمی‌شود و ساز و کار لازم هم وجود ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بررسی حوادث شغلی در شهرداری عنوان کرد: ۲۹۷ حادثه مربوط به شهرداری از سال ۹۵ تاکنون، ۳۳ نفر فوتی بر جای گذاشته است. این آمار قابل توجه و دردناک است. در پیگیری‌هایی که کردیم به این ضرورت رسیدیم که واحد HSE در شهرداری راه‌اندازی شود اما واحدی که زیر نظر بالاترین فرد سازمان باشد تا از قدرت و نفوذ لازم برخوردار باشد.

سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر هم در موافقت با این طرح گفت: کرونا ثابت کرد که در بحث بهداشت باید به ساختارها خیلی توجه کنیم. بحث HSE یک موضوع بر زمین مانده بود که به لحاظ فوریت قابل توجیه است.

حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا نیز در توضیح اهمیت بحث HSE بیان کرد: نیاز است که یک واحد تمام اقدامات شهر تهران را پوشش دهد. در حال حاضر واحد HSE زیر نظر یک شرکت خصوصی است که قاعدتاً وظیفه آن سودآوری است در حالی که HSE یک وظیفه حاکمیتی است. بنابراین باید برای آن به فکر ساختار باشیم.

وی افزود: در زمان بررسی ساختار توافقاتی صورت گرفته بود که این سازمان تشکیل شود و قوی‌تر در حوزه محیط زیست، سلامت و بهداشت کار کند و مطابق با پروتکل‌های بین‌المللی عمل کند.

مظاهریان با اشاره به اینکه مسئولیت اتفاقات شهر بر عهده شهرداری است، عنوان کرد: سازمان بازرسی اتهام به شهرداری می‌زند که ساختار مناسبی برای HSE ندارد. ما به این اتهام پاسخ دادیم و گفتیم که در اصلاح ساختار کلان، به این موضوع توجه شده است. ساختار فعلی تناسب مسئولیتی ندارد و جوابگوی نیازهای شهرداری نیست.

در نهایت فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید.

در جلسه امروز شورای شهر همچنین اعضای شورای شهر تهران بررسی نامه فرماندار تهران در مورد اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه نام گذاری و تغییر نام معابر عمومی شهر تهران که در یازدهم آبان‌ماه سال جاری در صحن شورای شهر به تصویب رسید را بررسی کردند و محمد جواد حق‌شناس به عنوان رئیس کمیته نام گذاری اظهار کرد: هیأت تطبیق فرمانداری به سه نام گذاری ایراد گرفته است و عنوان کرده که تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار، رهی معیری به اسفراین و تغییر نام خیابان خواجوی کرمانی به جیرفت دارای اشکالاتی است.

وی با بیان این‌که  اعتراض هیأت تطبیق باید مستند به مفاد مواد قانونی و دارای استدلال حقوقی باشد اما در این سه ایراد مستندات قانونی ارائه نشده، گفت: همچنین ایرادات ذکر شده توسط فرمانداری در مورد تکراری بودن نام‌های انتخابی براساس مستندات مخدوش و به دور از اطلاعات درست بود.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با دو مورد از اعتراضات فرمانداری مخالفت کرده و بر مصوبه خود پافشاری کردند اما در خصوص تغییر نام نیشابور به سبزوار موافقت کردند.

محسن هاشمی نیز با بیان این‌که نامه نگاری‌هایی از سوی منطقه با شورا شده چرا که این تغییر نام سوءتفاهم‌هایی را ایجاد کرده است که به صلاح نیست و لازم است این نام را تغییر دهیم، گفت: پیشنهاد می‌شود که مصوبه شورای شهر در مورد تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار لغو شده و اعتراض فرمانداری پذیرفته شود.

اعضای شورا به این پیشنهاد محسن هاشمی رأی مثبت داده و خیابان عطار نیشابوری که به خیابان سبزوار تغییر نام داده بود همان عطار نیشابوری باقی ماند.

در جلسه امروز شورای شهر تهران «الزام شهرداری به تأسیس موزه کودکان شهر تهران» به تصویب رسید.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با اشاره به این که براساس قانون شورای شهر، مدیریت شهری باید فضاهای فرهنگی برای شهروندان به خصوص کودکان را توسعه دهد و در مصوبه شهر دوستدار کودک نیز ایجاد موزه بازی و اسباب بازی برای کودکان مورد تاکید قرار گرفته بود که بر همین اساس امروز ما طرحی را تهیه کردیم که براساس آن شهرداری ملزم به تأسیس موزه کودکان شده است گفت: در این راستا شهرداری علاوه بر این که باید این موزه را ایجاد کند باید برای بخش‌های مختلف تسهیلگری کرده و نحوه‌ مشارکت با آنها را نیز مشخص کند.

وی با بیان این‌که در این طرح تاکید شده که شهرداری باید مکان‌یابی مناسب برای ایجاد موزه‌ها داشته باشد و همچنین پیش‌بینی لازم برای جلب سرمایه‌گذار دولتی و خصوصی را داشته باشد، گفت: شهرداری باید دستورالعمل الزام تأسیس موزه کودکان تهران را ظرف سه ماه باید به شورای شهر بفرستد و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه برعهده کمیته شهر دوستدار کودک خواهد بود.

در ادامه محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی شهردار تهران، به نمایندگی از شهرداری گفت: ما با کلیات این طرح موافق هستیم هرچند که ایجاد موزه کودک در مصوبه شهر دوستدار کودک وجود داشت و ما آن را اجرایی می‌کردیم، اما دقت داشته باشید که در سطح شهر موزه و مکان‌های مخصوص کودکان وجود دارد و می‌توانیم آنها را تقویت کنیم.

وی با اشاره به ارتباط خوب شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان اظهار کرد: ما همکاری خوبی با این نهاد داریم اما می‌توانیم با سایر نهادها نیز ارتباط بهتری برقرار کنیم و این مکان‌های مخصوص کودک را به سمت موزه‌های فعال و پویا که کودکان در آن نقش بیشتری ایفا کنند سوق دهیم.

اعضای شورای شهر تهران پس از بیان نظرات و پیشنهادات به کلیات طرح «الزام شهرداری به تأسیس موزه کودکان شهر تهران» رأی مثبت داده و بر همین اساس شهرداری موظف شد ظرف مدت سه ماه آینده دستورالعمل‌های اجرایی ایجاد این موزه را به اطلاع شورای شهر تهران برساند.

کد خبر 456981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.