قیمت واکسن کرونا مشخص شد + کشور سازنده

رئیس شرکت بیوتکنولوژی ایالات‌متحده در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آلمانی Welt am Sonntag اعلام کرده است که دولت‌ها مجبورند بین ۲۵ تا ۳۷ دلار به ازای هر دوز واکسن ویروس کرونا هزینه کنند.

به گزارش ایمنا استفان بانسل، مدیرعامل شرکت مدرنا (Moderna) گفت: "این قیمت با توجه به هزینه‌های سیستم بهداشتی، وقتی شخص به بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شود، عادلانه است. "

در حالی‌که قیمت نهایی هر دوز به‌اندازه سفارش بستگی دارد، وی گفت که این شرکت علاقه‌ای به "سود حداکثری" ندارد و قیمت واکسن را با قیمت واکسن آنفلوانزا مقایسه کرد.

شرکت مدرنا می‌خواهد تا پایان سال حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و برخی از آن‌ها قرار است امسال در اروپا توزیع شود.

بانسل اظهار کرد: "بنابراین هزینه واکسن ما تقریباً مشابه واکسن آنفلوانزا است که بین ۱۰ تا ۵۰ دلار است. "

در حال حاضر مدرنا در حال مذاکره درباره تهیه واکسن با کمیسیون اروپا است. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که طرفین در مورد آن توافق می‌کنند هزینه ذخیره است. وی گفت: درحالی‌که تاکنون هیچ قراردادی امضا نشده است، گفتگوها در مرحله نهایی هستند و تا نهایی شدن معامله فقط چند روز فاصله است.

قیمت واکسن مدرنا از ماه آگوست، زمانی که شرکت مستقر در ماساچوست اعلام کرد که دوز واکسن کرونا بین ۳۲ تا ۳۷ دلار است تغییر زیادی نکرده است. این شرکت گفت که این مقدار کمتر از ارزش واقعی واکسن است اما هدف این است که قیمت کنترل همه‌گیری ارزان‌تر از شیوع غیر کنترل ویروس باشد. بااین‌حال، قیمت واکسن مدرنا تقریباً دو برابر گران‌تر از نامزد واکسن کووید -۱۹ داروساز آمریکایی فایزر (Pfizer) و شرکت بیوتکنولوژی بی و اند تک (BioNTech) آلمان است. گفته می‌شود این شرکت‌ها در نظر دارند برای هر دوز ۲۰ دلار دریافت کنند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا در نظر دارد واکسن مدرنا و همچنین واکسن تولیدشده توسط فایزر و بی و اند تک را برای واکسیناسیون تأیید کند.

در اوایل این ماه، مدرنا گفت: واکسن آن ۹۴.۵ درصد در برابر ویروس کرونا مؤثر است، سطح مشابهی از کارایی که فایزر و بی و اند تک وعده داده است. همچنین اعلام کرد که قصد دارد در هفته‌های آینده نامزد واکسن خود را برای مجوز استفاده اضطراری در آمریکا ارائه دهد.

منبع: ایسنا

کد خبر 456960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.