از خوردن آلبالو خشکه غافل نشوید!

مصرف غذاهای آماده عامل کاهش سیستم دفاعی بدن، آشنایی با خواص آلبالو خشک، رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از زوال عقل، انار شگفت‌انگیزترین میوه فصل پاییز و زمستان و رفع افسردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن سیرابی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم، اظهار کرد: مصرف بیش از اندازه تنقلات و غذاهای آماده باعث گرسنگی سلولی می‌شود و این وضعیت سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند.

علی‌اکبر حق ویسی، افزود: در وضعیت کنونی که شاهد شیوع بیماری‌های کرونا و آنفلوانزا هستیم، باید تا حد ممکن با تغذیه مناسب عملکرد سیستم دفاعی بدن را بهبود بخشیم. مصرف تنقلات و غذاهای آماده مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌ها را تأمین نمی‌کند و از سوی دیگر باعث اضافه وزن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد چاق نیز جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند، بیان کرد: تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای آماده باعث اضافه وزن و چاقی در گروه‌های مختلف خواهد شد و خطر ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد.

حق ویسی ادامه داد: مادران باید میزان روغن غذاها را نسبت به گذشته کمتر کنند زیرا روغن انرژی بالایی دارد و اضافه وزن و چاقی را افزایش می‌دهد؛ بهتر است از روغن مایع به‌ویژه روغن زیتون و کنجد استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: روغن‌های مایع نباید سرخ شود، بلکه فقط برای اضافه کردن به غذا مناسب است؛ روغن مایع اگر حرارت زیاد دریافت کند، زمینه برای سکته و ابتلای به سرطان افزایش می‌یابد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم، گفت: غذاهای سرخ شده علاوه بر این‌که چاقی را افزایش می‌دهد، هضم و جذب غذا را سخت می‌کند. برای رسیدن به وزن متعادل تا جایی که ممکن است شکر و غذاهایی که در آن‌ها شکر استفاده شده، مصرف نشود، انرژی برخی کیک و کلوچه‌ها ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلو کالری است و معادل یک وعده غذای مناسب می‌باشد.

به گفته وی، یک وعده غذایی مناسب برای کودکانی که در سن رشد هستند، برابر است با ۱۵ قاشق برنج، یک پیاله خورشت، ماست، سبزی یا سالاد. مصرف نمک هم در غذاهای ایرانی به‌عنوان طعم‌دهنده زیاد است که زمینه فشار خون و در نتیجه سکته و سرطان را مهیا می‌کند که باید مصرف این فرآورده غذایی کاهش یابد.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از زوال عقل

زوال عقل مشکل دردناکی است که به سراغ سالمندان می‌آید، اما بر اساس پژوهش‌های انجام شده زنان بین ۶۵ تا ۷۵ سالگی، بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلاء به زوال عقل هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنند از مصرف شیرینی‌ها بپرهیزید و تا حد امکان تمرین‌های مربوط به تقویت حافظه را انجام دهید.

به طور معمول این مشکل با یائسگی و عوامل ژنتیکی مرتبط است، زیرا یافته‌ها نشان می‌دهد دوره بحرانی زنان که بیشترین احتمال بروز آلزایمر داده شده، ۱۰ سال بعد از شروع یائسگی است. از دست دادن استروژن در روند یائسگی نه تنها باروری را کاهش می‌دهد بلکه به معنای از دست دادن یک عنصر اصلی در مغز و آسیب پذیری بالاتر نسبت به بیماری‌های مرتبط با پیری و آلزایمر است.

افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و نقص شناختی از مهم‌ترین عوارض یائسگی است. استفاده از آنتی اکسیدان‌ها برای محافظت از عملکرد مغز و میتوکندری برای کاهش سرعت زوال عقل در زنان یائسه ضروری است.

محققان چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، سطح پایین تحصیلات، فشار خون بالا، نداشتن تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع دو را به عنوان مهم‌ترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده‌اند.

انار شگفت‌انگیزترین میوه فصل پاییز و زمستان

یک متخصص تغذیه، با اشاره به قرارگیری در فصل زمستان و لزوم مصرف میوه‌های این فصل به خصوص انار، اظهار کرد: انار یکی از شگفت انگیزترین میوه‌ها در فصل پاییز و زمستان است که در بردارنده تمام نیازهای بدن است و باید گفت مصرف این میوه با توجه به پشت سر گذاشتن فصل پاییز و ورود به فصل زمستان که آلودگی هوا بیشتر می‌شود، بسیار مهم است.

سیدضیاالدین مظهری، اضافه کرد: انار خواص متعددی دارد و نیازهای بدن نسبت به دریافت ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها را به خوبی پاسخ می‌دهد همچنین ریشه، پوست، ساقه این میوه در کنار دانه‌های خوش طعم آن سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد به خوبی مبارزه کند.

وی بیان کرد: این میوه در کاهش فشار خون و افزایش آهن و خون سازی بسیار مؤثر است و می‌توان گفت تمام فرآورده‌های آن اعم از رب انار این خواص را نیز دارند. برای مثال جوییدن هسته‌های انار سرشار از اسیدهای چرب لازم برای بدن است که خاصیت ضدالتهابی دارند.

مظهری با بیان این نکته که فیبر موجود در پوسته‌های داخلی انار سرشار از مواد پروبیوتیک است که مشکلات انتهایی روده را برطرف می‌کند، عنوان کرد: رنگ قرمز و لیکوپن موجود در انار می‌تواند از سرطان پروستات در مردان جلوگیری کند.

رفع افسردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن سیرابی

خوردن سیرابی علاوه بر تأثیر در افزایش رشد قد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع افسردگی می‌شود. سیرابی یکی از خوشمزه‌ترین بخش‌هایی است که همراه کله پاچه طرفداران زیادی دارد. سیرابی به عنوان یک تقویتی بدن در وعده صبحانه، ناهار یا شام خورده می‌شود.

این غذا در مقایسه با گوشت، پروتئین بیشتری دارند، این پروتئین از نوع حیوانی و از نظر اسیدهای آمینه کامل‌تر از پروتئین گیاهی است. همچنین آمینواسیدهای ضروری بدن با خوردن سیرابی تأمین می‌شود. مصرف ۱۰۰ گرم سیرابی، هشت درصد نیاز بدن به کلسیم را رفع می‌کند، همچنین این میزان حاوی هفت گرم پروتئین و چهار گرم چربی است.

یک وعده ۱۱۲ گرمی سیرابی دارای یک و۶ دهم میلی گرم روی است. روی یک ماده معدنی بسیار مؤثر و برای حفظ سلامتی و عملکردهای جسمی به اندازه آهن مهم و باارزش است. روی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم همچنین برای رشد و تقسیم سلولی، اهمیت زیادی دارد. همچنین شما برای داشتن حس بویایی و چشایی سالم به روی نیاز دارید … یک وعده ۱۱۲ گرمی سیرابی و شیردان دارای ۱.۶ میلی گرم روی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت کننده چشم، معده و روده، بهبود و رفع افسردگی، تأثیر در بلندی قد، پرپشت کننده موها و تقویت و درمان کننده ریزش مو، مفید برای بیماران درگیر MS، درمان کننده زخم معده و اثنی عشر، ضد سرطان، مفید در رشد و تقویت کودکان، منبع ویتامین A و B از خواص شگفت‌انگیز سیرابی است.

آهن سیرابی آن مانند گوشت قرمز برای رفع کم خونی بسیار مناسب است و هر ۱۰۰ گرم سیرابی پنج میلی گرم آهن دارد. همچنین مفید برای رفع عفونت و سلامت دستگاه تنفسی، تولید کننده گلبول‌های قرمز خون، بهبود دهنده عملکرد مغز و منبع آهن و روی است.

بدن یک مرد و یک زن بزرگسال روزانه به ترتیب به ۱۱ و هشت میلی گرم روی نیاز دارد. مصرف یک وعده سیرابی در طول روز، ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن مردان و ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن زنان به روی را تأمین می‌کند.

از خوردن آلبالو خشکه غافل نشوید!

آلبالو، میوه‌ای سرشار از مواد مغذی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. خواص آلبالو خشک شامل پیشگیری از سرطان، کاهش قندخون ناشتا، کنترل فشار خون می‌شود. آلبالو، در واقع همان میوه گیلاس است، اما مزه‌ای ترش دارد. این میوه برای اولین بار در اروپا دیده شد و در حال حاضر در سرتاسر دنیا وجود دارد. درخت آلبالو و گیلاس از نظر ظاهر شبیه هستند؛ اما برگ‌های آلبالو کمی کوچک‌تر، شکوفه‌های آن به رنگ سفید و میوه آن اسیدی‌تر است. فصل برداشت آلبالو کوتاه است و همین باعث شده تا با خشک کردن آلبالو از خواص آن در طول سال بهره ببریم که عبارتند از:

درمان سرماخوردگی

آلبالو خشک نیز مانند آلبالو تازه سرشار از ویتامین c است. این ویتامین تأثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. علاوه بر این وجود دو ماده آنتوسیانین و کرستین درآلبالو، نشانه‌های بیماری آسم را کاهش می‌دهند.

کنترل قند خون

آلبالو دارای کرتسین، نوعی آنتی‌اکسیدان، است که می‌تواند در کنترل سطح قند خون و انسولین بسیار مؤثر عمل کند؛ بنابراین بیماران دیابتی یا کسانی که در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند می‌توانند از خواص آلبالو خشک یا تازه بهره‌مند شوند. همچنین آنتوسیانین موجود در این میوه می‌تواند قند خون ناشتا را کاهش دهد.

کنترل فشار خون

سطح پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها در آلبالو خشک بالا است و این مواد قادر به پایین آوردن فشار خون هستند.

سم زدایی

آلبالو میوه‌ای ادرارآور است و مصرف آن می‌تواند به بدن در دفع سموم کمک کند؛ بنابراین خوردن آلبالو خشک برای کسانی که سنگ کلیه دارند می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌هایی که در آلبالو وجود دارند به پاکسازی کبد و درمان کبد چرب کمک می‌کنند.

آلبالو خشک و لاغری

آلبالو خشک حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات مناسب برای کاهش وزن است. مصرف این میوه اشتها را کاهش می‌دهد و در نتیجه بدن چربی‌های اضافی را می‌سوزاند. همچنین آنتوسیانین‌هایی که پیش‌تر راجع به آن‌ها صحبت شد، سرعت این چربی سوزی را بالا می‌برند.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

بخش زیادی از آلبالو را فیبر تشکیل می‌دهد؛ خوردن فیبر کمک زیادی به عملکرد روده و جلوگیری از یبوست و اسهال می‌کند. بر اساس مطالعات، وجود فیبر در رژیم غذایی افراد، اسید معده را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های معده نیز جلوگیری می‌کند. از خواص آلبالو خشک می‌توان به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش مثل التهاب روده، بواسیر، سندرم روده تحریک پذیر و … اشاره کرد.

سلامت چشم

آلبالو منبع ویتامین A است. مصرف این ویتامین همراه با آنتیاکسیدان‌هایی که همراه با آن وارد بدن می‌شوند سلامت چشم را بهبود می‌بخشد و از ابتلاء به بیماری‌هایی مثل سندرم چشم خشک یا دژنراتیو ماکولا پیشگیری می‌کنند.

درمان نقرس

آلبالوخشک به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، به درمان نقرس بسیار کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو، به بدن در مقابله با استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل مهم ابتلاء به سرطان است، کمک می‌کند؛ در نتیجه می‌توان با خوردن این میوه خوشمزه چه به صورت تازه و چه خشک شده، خطر ابتلاء به انواع سرطان را کاهش داد.

سلامت قلب

آلبالو دارای سطح بالایی از کرستین است؛ این ماده یکی از قوی‌ترین آنتیاکسیدان‌هاست که می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش چربی خون و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشد.

آلبالو میوه‌ای نفاخ به حساب می‌آید؛ بنابراین در مصرف آن به خصوص در دوران بارداری و شیردهی باید تعادل را رعایت کرد. همچنین در زمان شیردهی، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث دل‌درد نوزاد شود؛ معمولاً توصیه می‌شود بعد از خوردن آلبالو حتماً از عرق نعناع استفاده کنید.

کد خبر 456957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.