لزوم توجه به امنیت زنان در سیستم حمل و نقل همگانی

یک دکترای شهرسازی گفت: برنامه‌ریزان و طراحان شهری باید به تسهیل دسترسی و تامین امنیت زنان در حمل و نقل همگانی در فضاهای شهری توجه بیشتری داشته باشند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حضور زنان در حل مسائل شهرها و فضای شهری موجب تکوین و تعالی فضای شهری است و در این مسیر استفاده از نظرات بانوان در صورت کلی و مشارکت آنان در این عرصه به عنوان یک امر کلیدی می‌تواند مؤثر باشد.

وی افزود: نمی‌توان برای قشر خاصی شهرسازی انجام داد، اما آنان را از ارائه نظرات محروم کرد، لذا لازمه و علت تامه در این بخش حضور زنان و کسب نظرات آنان است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: نکته اساسی که باید مورد توجه باشد تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی است که بدون شک مدیریت شهری و رسانه‌ها در تحقق آن نقش بسیار بالایی خواهند داشت. به عنوان نمونه در حوزه حمل و نقل عمومی و دسترسی به آن در سال ۱۹۹۰ از ساکنان منطقه‌ای در وین در مورد نحوه استفاده آنها از وسایل نقلیه عمومی پرسش شد.

اخگر ادامه داد: مردان خیلی سریع به این پرسش جواب دادند زیرا آنان معمولاً دو بار در روز، یک بار زمان رفتن به سر کار و بار دیگر در زمان برگشت از وسایل نقلیه استفاده می‌کردند، اما پاسخ‌های زنان به این کوتاهی نبود.

وی تصریح کرد: زنان، خصوصاً زنان خانه‌دار ممکن است در یک روز مسیرهای مختلفی را طی کنند، مدرسه فرزندشان، خانه بستگان و پاساژها و مراکز خرید از جمله این مسیرها است در واقع زنان الگوهای متنوع‌تری در استفاده از وسایل نقلیه شهری دارند و از پیاده روها، مسیرهای اتوبوس و خطوط مترو و خودروهای موجود در خیابان بیشتر و به دلایل متنوع‌تری استفاده می‌کنند.

این دکترای شهرسازی افزود: همین رفتار توجیهی است که چرا برنامه‌ریزان و طراحان شهری باید در تسهیل دسترسی و تامین امنیت زنان در حمل و نقل همگانی در فضاهای شهری توجه بیشتری داشته باشند.

اخگر عنوان کرد: زیرساخت‌های شهری برای دوچرخه سواری عموماً با تفکری مردانه طراحی و برنامه ریزی می‌شوند به طور مثال زنان ترجیح می‌دهند که از خطوط مخصوص دوچرخه سواری کنند در حالی که مردان ریسک حرکت در میانه ماشین‌ها را می‌پذیرند و در خارج از مسیر دوچرخه عبور و مرور می‌کنند.

وی افزود: وجود خطوط دوچرخه‌سواری، مسیرهای تفکیک شده دوچرخه، خیابان‌های عریض‌تر، ارتباط خوب خیابان‌ها و مسیرهای مستقیم، زنان بیشتری را به استفاده از دوچرخه تشویق خواهد کرد.

این دکترای شهرسازی گفت: توجه نکردن به این قشر خاص در طراحی فضاهای شهری از جمله مسیرهای حمل و نقل، می‌تواند شهرها را بیش از بیش آسیب پذیرتر کند و تاب آوری شهرها را کاهش دهد.

کد خبر 456927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.