۲ تذکر میراثی شورا به شهردار اصفهان

دو عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص لزوم پیگیری مقابله با آسیب به بافت تاریخی و نقض حریم ارتفاعی پل خواجو به شهرداری اصفهان تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی امروز (یکشنبه) در یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک فرارسیدن روز اصفهان، اظهار کرد: اگر اصفهان امروز به یکی از پایگاه‌های فرهنگ و هنر این مرز و بوم تبدیل شده قطعاً معماری و شهرسازی تاریخی آن نیز در این مهم سهم بسیار زیادی داشته و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حفاظت و حراست از بافت و بناهای تاریخی شهر از دو منظر قابل پیگیری است، افزود: حفظ و حراست آنچه در گذشته شکل گرفته و دارای ارزش تاریخی است از یک سو و از سوی دیگر جلوگیری از شکل‌گیری بناها و بافت‌هایی که باعث کوچک‌ترین خدشه و آسیب به این بناها می‌شود باید مورد توجه باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگرچه قسمت اول بسیار حائز اهمیت است اما غفلت از مرحله دوم می‌تواند حفظ و حراست از بافت را به شدت خدشه‌دار کند به‌طوری که گاهی صدور پروانه‌ای خارج از قوانین و ضوابط حاکم بر این بافت‌ها که ممکن است آگاهانه و بسیاری از موارد سهل‌انگارانه شکل می‌گیرد، حقوق مکتسبه‌ای را ایجاد می‌کند که پس از صدور معمولاً توقف یا بازگرداندن شرایط پروانه به شرایط قانونی کاری بس دشوار و گاهی غیرممکن است.

وی با بیان این تذکر از شهردار حقوقدان اصفهان درخواست کرد سازوکاری تعریف شود تا در اینگونه بافت‌ها صدور پروانه یا هرگونه تصمیمی منوط به نظر یک فرد یا افراد خاصی نباشد و نسبت به صدور پروانه‌های ساختمانی یا هر تصمیم دیگری دقت نظر شود تا بدین سبب تلاش شبانه‌روزی مدیریت شهری با اتخاذ تصمیمات نادرست از بین نرفته و این مجموعه در مظان اتهام قرار نگیرد.

همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: اخیراً در فضای مجازی تصویر و خبر مبنی بر ساخت‌وساز یک واحد ساختمانی در حریم منظری پل خواجو منتشر شده و در آن به ساخت و ساز خلاف قانون یا صدور مجوز غیرقانونی برای ارتفاع بیش از حریم قانونی و طبقات مازاد اشاره شده است.

کوروش محمدی به شهردار اصفهان تذکر داد سریعاً موضوع را پیگیری و در صورت بروز تخلف در این زمینه با متخلفان در هر جایگاهی برخورد قانونی شده و گزارش اقدامات و بررسی‌ها را در جلسه آتی شورا برای آگاهی افکار عمومی اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه بافت تاریخی اصفهان میراث تاریخ و هویت اصفهان بوده و امانتی است که باید بی کم و کاست به نسل‌های بعدی تحویل داده شود، تصریح کرد: همه اعضای شورا در صیانت از حریم تاریخی و میراث کهن اصفهان هیچ‌گونه مماشاتی ندارند.

محمدی گفت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید با تشکیل یک تیم موارد اینچنینی را در شهر پیگیری کرده و در این راستا فعال‌تر و پویاتر عمل کند.

کد خبر 456912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.