اصلاح حمل و نقل بهترین روش مهار کرونا

یک کارشناس حمل و نقل گفت: اصلاح ساختار حمل و نقل همگانی در کشور ما به دلیل شرایط اقتصادی، کمبود زیرساخت‌ها و نوع مشاغل بهترین روش برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

شهاب الدین کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا بحرانی است که همه دنیا با آن درگیر هستند و اگر شیوع این بیماری و تعطیلی همه فعالیت‌ها به مدت محدود ممکن بود قرنطینه جوابگو باشد اما پیش بینی‌ها حاکی است که دنیا تا اواخر سال ۲۰۲۱ همچنان درگیر شیوع این بیماری است.

وی افزود: بنابراین باید چگونگی سازگاری با آن را بیاموزیم زیرا مدتی با ما خواهد بود و شاید به عقیده برخی اپیدومولوژیست‌ها صورت ضعیف‌تر شده برای همیشه به عنوان یک بیماری ویروسی با زندگی بشر عجین باشد.

این کارشناس حمل و نقل خاطرنشان کرد: حمل و نقل همگانی چندان سریع به این تغییر واکنش نشان نداد و بسیاری از شهروندان نیز در زمان تردد با وسایل حمل و نقل توجه به این مسئله را جدی نگرفتند.

کرمانشاهی با بیان اینکه اولین و جدی‌ترین مسئله آموزش به شهروندان است، عنوان کرد: اعتقاد نداشتن عده‌ای از شهروندان به وجود کرونا و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به سایر افراد جامعه نیز آسیب بزند.

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگ سازی و آموزش بسیار ضعیف کار کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم این مسئله را برای شهروندان به خوبی تبیین کنیم.

این کارشناس حمل و نقل افزود: در زمینه حمل و نقل همگانی نیز موفق نشده‌ایم انعطاف سریعی داشته باشیم و روش و نوع استفاده از حمل و نقل عمومی را تغییر دهیم.

کرمانشاهی اظهار کرد: می‌توان روشی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی ارائه داد تا از ناوگان اتوبوسرانی، مینی‌بوس رانی، ون و وسایل حمل و نقل بین شهری برای پوشش سفرها در درون شهر استفاده کرد، البته ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار بالا است، بنابراین نه به اندازه ظرفیت قبلی اما حدوداً نیمی از ظرفیت حمل و نقل همگانی می‌تواند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: در شهرهای مختلف دنیا و در شهرهایی که وابستگی به حمل و نقل همگانی زیاد است، بسیاری از فعالیت‌ها به صورت فعالیت از راه دور است. به عبارتی به جای تغییر ساختار حمل و نقل عمومی، تقاضا برای سفر با حمل و نقل همگانی تغییر پیدا کرده است. با توجه به شرایط اقتصادی، کمبود زیرساخت‌ها و نوع مشاغل باید ساختار حمل و نقل همگانی را اصلاح کنیم.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: کلید اصلاح ساختار حمل و نقل همگانی این است که از ظرفیت خالی بخشی از ناوگان برای جبران شلوغی بخش دیگری از خطوط استفاده کنیم زیرا بسیاری از خطوط بسیار کم مسافر هستند و ناوگان آنها باید به کمک خطوط پر مسافر بیاید تا امکان رعایت بیشتر فاصله گذاری اجتماعی فراهم شود.

کد خبر 456898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.