شناسایی ۱۸۰۰ نقطه جرم خیز برای زنان در سطح شهر تهران

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: ۱۸۰۰ نقطه جرم خیز و بی دفاع در سطح شهر تهران شناسایی شده که از آن حدود ۱۳۰۰ نقطه بی دفاع توسط شهرداران مناطق ۲۲ گانه رفع شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژاد بهرام در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به روز جهانی منع خشونت علیه زنان، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می‌گیرد. برخی آمارها حکایت از آن دارد که در سراسر جهان از هر سه زن یک زن در طول عمر خود خشونت جنسی و جسمی را از کسی که می‌شناسد، دوست دارد و به وی اعتماد دارد تجربه کرده است. نکته قابل توجه آنکه در این زمینه میان کشورهای به اصطلاح توسعه یافته و در حال توسعه، تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در بیشتر کشورهای جهان قوانین منع خشونت به تصویب رسیده، افزود: آمارها حاکی است که ۳۵ درصد زنان خشونت را تجربه کرده‌اند، این رقم در برخی کشورها به ۷۰ درصد نیز می‌رسد. رقم معنادار خشونت علیه زنان، مخصوصاً در کشورهای پیشرفته، گویای آن است که پدیده خشونت به شکل سیستماتیک و در قالب یک الگوی مسلط در تمام جهان وجود دارد و فعالیت جنبش‌ها و تحرکات زنان در کشورهای غربی مبنی بر پیشگیری از وقوع خشونت علیه آنان در قالب‌های گوناگون حکایت از این مهم دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مورد میزان واقعی خشونت علیه زنان در ایران آمار دقیقی وجود ندارد و تعداد زنانی که به خود جرأت شکایت علیه خشونت خانگی را می‌دهند، چندان قابل ملاحظه نیست، تصریح کرد: برخی اظهار نظرات مسئولان، نشان از آن دارد که آمار خشونت علیه زنان در ایران به خصوص در ایام کرونا، روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: قتل‌های به اصطلاح ناموسی که در یک سال اخیر در جامعه ما به وقوع پیوست زنگ خطر را به صدا در آورده و این نکته را به ما یادآوری می‌کند که باید پدیده خشونت علیه زنان را جدی گرفته و تدابیر ویژه‌ای برای حل آن اندیشیده شود.

نقش نشاط زنان در ارتقای سطح رفاه کشورها

نژادبهرام با بیان اینکه جنسیت غالب ساختارهای مدیریتی و تصمیم گیری حاکم بر جامعه ما مذکر تعریف شده است و ماحصل این ساختار، موجب شده زنان در عرصه اجتماع، سیاست، اقتصاد و خانواده از کمترین حاشیه امنیتی برخوردار باشند و به انحای گوناگون مورد خشونت قرار گیرند گفت: در سال جاری بر اساس رنکینگ مؤسسه بین‌المللی لگاتوم، رتبه ایران با دو پله سقوط به ۱۱۹ در بین ۱۶۷ کشور جهان رسیده است. شاخص‌های لگاتوم به ما می‌گوید مرفه‌ترین کشورها آنهایی نیستند که تولید ناخالص داخلی بالایی دارند، بلکه کشورهایی هستند که شهروندانشان شاد، سالم و آزاد هستند؛ شهروندانی که احساس رضایت از زندگی و خوشبختی دارند. بی تردید زنان به عنوان مادران شاد، همسران با نشاط و دختران موفق در این رنکینگ نقش مهمی ایفا می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که تا چه اندازه از ظرفیت‌های مدیریت شهری تهران از قبیل فرهنگسراها، سرای محلات، بیلبوردهای شهری و تبلیغات محیطی در راستای فرهنگ‌سازی برای رفع انواع خشونت علیه زنان بهره برده‌ایم؟ گفت: باید پاسخ دهیم تا چه اندازه در سطح اجتماع توانسته‌ایم احساس امنیت را برای زنانمان به ارمغان آوریم؟ باید پاسخگو باشیم که تا چه اندازه رنگ و بوی شهرمان مناسب با ذائقه زنانه است؟ باید پاسخگو باشیم تا چه حد وفادار به اعطای پست‌های مدیریتی به زنان بوده‌ایم؟ در اینجا از همه خواهران شهروندم پوزش می‌طلبم که نتوانسته‌ایم آنچه شایسته آنان است به عرصه عمل برسانیم.

اقدامات مدیریت شهری برای کاهش خشونت علیه زنان

وی با اشاره به برخی اقدامات مهم مجموعه مدیریت شهری برای نفی خشونت علیه اقشار آسیب پذیر در طول سه سال گذشته گفت: شناسایی و رفع ۱۴۳ نقطه جرم خیز و فضای بی‌دفاع شهری در منطقه ۱۰ با هدف ارتقای کیفیت فضاها و عرصه‌های شهری به منظور افزایش حضور زنان در شهر و تقویت احساس امنیت آنان، شناسایی قریب به یک هزار و ۸۰۰ نقطه جرم خیز و بی دفاع شناسایی شده در سطح شهر تهران که از آن حدود یک هزار و ۳۰۰ نقطه بی دفاع توسط شهرداران مناطق ۲۲ گانه رفع شده است، حمایت از فعالیت اقتصادی بانوان در قالب طرح‌های چون سامان‌دهی دستفروشان در ایام کرونا، معرفی زنان متقاضی کار به کارفرمایان مورد تأیید، پشتیبانی از زنان سرپرست خانوار در قالب بسته‌های حمایتی و بسترسازی حضور پررنگ زنان سرپرست خانوار در مراکز رشد و کوثر ذیل شهرداری تهران با هدف ایجاد امنیت اقتصادی و حمایت از کارآفرینی زنان بخشی از این مهم است.

نژادبهرام تصریح کرد: مناسب سازی و بهسازی فضاهای عمومی شهر اعم از معابر، ایستگاه‌ها و بوستان‌ها که گروههای مختلفی را همزمان پوشش می‌دهد و بستری برای حرکت امن زنان در جهت کاهش آسیب‌های فیزیکی احتمالی به زنان باردار، مادران کودک در آغوش گرفته و به مادران کالسکه به دست است، پیگیری تدوین دستورالعمل ارتقای امنیت اجتماعی زنان از طریق رفع فضاهای بی‌دفاع شهری که در مرحله ابلاغ به مناطق جهت اقدام است، ایجاد گرمخانه‌های اختصاصی برای زنان در دو نقطه آسیب پذیر شهر تهران که بستری از بهبود را برای در پناه گرفتن زنان در معرض اسیب ایجاد کرده است برخی از فعالیت‌هایی است که در این زمینه انجام شده است.

کد خبر 456883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.