ثابت کردم بانوان می‌توانند در رشته مورد علاقه‌شان موفق شوند

پرنیان جعفری کارتینگ را از ۲۳ سالگی شروع کرده و الان که ۲۵ سال دارد یکی از قهرمانان این رشته شناخته می شود. هدف وی حضور و کسب مقام در مسابقات خارج از کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرنیان جعفری در سن ۲۳ سالگی همراه خواهر خود که یکی از قهرمانان اتومبیلرانی است به پیست کارتینگ رفت تا با کارت‌ها دور بزند، شهرام شاه‌زمانی استعداد داشتن او در این زمینه را می‌بیند و جعفری تمرینات خود را زیر نظر این مربی شروع می‌کند. از اولین مسابقه این راننده دو سال می‌گذرد که او همیشه روی سکو بوده و یکی از قهرمانان کارتینگ بانوان شناخته می‌شود.

هدف جعفری حضور و کسب مقام در مسابقات خارج از کشور است، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این قهرمان کارتینگ بانوان انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

از چه زمانی وارد رشته کارتینگ شدی و چه شد که به آن علاقه‌مند شدی؟

خواهرم از قهرمانان اتومبیلرانی رشته اسلالوم، درگ و کارتینگ بود، که دو سال پیش به پیست کارتینگ رفتیم تا با کارت‌ها دور بزنیم، مدیریت کارتینگ شهرام شاه‌زمانی مربی خواهرم بود، وقتی رانندگی من را دید گفت استعداد داری و با آموزش صحیح و تمرینات مداوم قطعاً موفق خواهی شد.

یک ماه بعد برای مسابقات کشوری که در تهران قرار بود برگزار شود شروع به تمرینات پر فشاری کردم، اما مسابقات برگزار نشد که خود شاه زمانی مسابقات قهرمانی استان اصفهان و چندجانبه را در چهار راند برگزار کرد و در اولین حضورم با توجه به اینکه راننده‌های خوب و باتجربه دیگری هم بودند توانستم با بیشترین امتیاز قهرمان سال شوم.

در حال حاضر به این رشته علاقه مند هستی؟

کارتینگ در عین ایمن بودن یک حالت هیجانی دارد و من هم عاشق کارهای هیجانی هستم، از وقتی اولین دور را با کارت زدم به این رشته علاقه مند شدم.

چه مقام‌هایی تا به حال به دست آوردی؟

تا الان نشده که روی سکو نروم و در بیشتر مواقع اول بودم.

عنوان‌های قهرمانی را تو بیشتر در اختیار داری آیا این ضعف دیگر افراد را نشان می‌دهد؟

خیر. من با افرادی رقابت می‌کنم که از قهرمان‌های کارتینگ هستند، از زمانی که وارد این رشته شدم مربی من، لقب پدیده کارتینگ را به من داد. خیلی از افرادی که برای اولین بار در مسابقات شرکت می‌کنند روی سکو نمی‌روند و مقامی کسب نمی‌کنند ولی من توانستم از اولین مسابقه روی سکو بروم.

برای اینکه راننده مطرحی شوی چه سختی‌هایی را تحمل کردی؟

رشته تحصیلی من تربیت بدنی است و با دیگر ورزش‌ها آشنا هستم که در همه آنها مانند کارتینگ حس رقابت و هیجان وجود دارد. وقتی یک رقیب جدید به میدان می‌آید بقیه افراد تمام تلاش خود را برای حذف آن می‌کنند که من هم از این قضیه مستثنی نبودم و همین موضوع کمی طی کردن مسیر قهرمانی را سخت‌تر می‌کند.

در آخرین مسابقه‌ای که دادم بهترین تایم را در بین خانم‌ها و آقایان ثبت کردم. با افکاری که می‌گفتند بانوان در این رشته نمی‌توانند موفق باشند جنگیدم و سعی کردم ثابت کنم بانوان هم می‌توانند در رشته‌ای که به آن علاقه دارند بهترین شوند.

اگر در کارتینگ مسابقه‌ای بین بانوان و آقایان برگزار شود، خانم‌ها می‌توانند با آقایان رقابت کنند؟

بله، در این رشته خانم با استعداد کم نداریم. همیشه رقابت را دوست داشتم اگر مسابقه‌ای بین بانوان و آقایان برگزار شود حاضر هستم شرکت کنم‌، به نظرم اگر این مسابقه برگزار شود تلاش خانم‌ها هیجان مسابقه بیشتر خواهد کرد.

مسابقات کارتینگ به چند شکل است؟

دو نوع مسابقه داریم، اولی ریس است یعنی افراد باهم همزمان در زمین رقابت می‌کنند. در اصفهان مسابقات ریس با کارت‌های حرفه‌ای و شخصی برگزار می‌شود که به دلیل هزینه‌های بالا افراد کمتری حاضر به خرید این کارت‌ها هستند.

دومین نوع مسابقه تایم تریل انفرادی است که همه شرکت کنندگان به صورت انفرادی با یک کارت مشخص بهترین تایم خودشان را در طی سه دور ثبت می‌کنند و در آخر کمترین تایم ثبت شده مقام اول را کسب می‌کند.

هیجان در کدام یک از مسابقات کارتینگ بیشتر است؟

مسابقات ریس هیجان بیشتری دارد، زیرا راننده‌ها در یک زمان باهم رقابت می‌کنند که باعث تخلیه انرژی می‌شود، ولی در مسابقات تایم تریل در پیست به صورت انفرادی تایم می‌زنیم و بیرون می‌آییم تا نفر بعدی رکورد خود را ثبت کند که به اندازه مسابقات ریس هیجان ندارد ولی در این مسابقات هم اگر رقیبان سختی داشته باشی هیجانش کمتر از ریس نیست.

مسابقات تایم تریل قوانین خاصی دارد؟

کارتینگ هم مانند تمام رشته‌ها قوانین خاص خودش ر ا دارد ولی در مسابقات تایم تریل قوانین محدود تر از مسابقات ریس است. در این مسابقات برخورد با لاستیک‌هایی که در پیست هستند خطا حساب می‌شود، اگر ماشین پیچ یا اسپین شود و یا مسیر را اشتباه برویم تایم را از دست می‌دهیم. باید به داور و پرچم‌هایی که نشان می‌دهد توجه داشته باشم و برخلاف آن عمل نکنیم زیرا هریک از پرچم‌ها معنی متفاوتی دارد.

سطح کارتینگ در اصفهان نسبت به شهرهای دیگر چگونه است؟

در ایران تنها شهری که مسابقات را برگزار می‌کند، اصفهان است. آقای شاه‌زمانی پیگیر برگزاری مسابقات قهرمانی استان هستند که اگر ایشان نبودند هیچ مسابقه‌ای در حال حاضر نداشتیم. در تهران هم دو سال پیش مسابقات کشوری برگزار می‌شد ولی از وقتی همه چیز گران شد همه عقب کشیدند و مسابقات را لغو کردند.

اسپانسر چگونه می‌تواند کمک کند؟

در ورزش اسپانسر شدن کسر از مالیات محسوب می‌گردد، صنایع و شرکت‌های بزرگ تولیدی وقتی می‌خواهند تبلیغ کنند به جای اینکه اسپانسر تیم‌های فوتبال یا دیگر رشته‌ها بشوند می‌توانند به رشته‌ای مثل کارتینگ ورود کنند که جذاب و پرمخاطب است و شعار عمومی آن آموزش رانندگی از سنین پایین با هدف کاستن از تصادفات شهری و جاده‌ای در آینده می‌باشد.

در دیگر کشورها شرکتی مانند فراری برای مسابقات فرمول یک راننده را انتخاب می‌کند و ماشین و همه چیز در اختیار او قرار می‌دهد تا فرد با اسم فراری در مسابقات شرکت کند با این روش شرکت و راننده دیده می‌شوند. استعدادهای زیادی داریم ولی کسی به آنها توجه نمی‌کند.

می‌شود گفت اسپانسری ورود نمی‌کند زیرا رشته‌هایی مانند کارتینگ در ایران دیده نمی‌شوند؟

شاید اگر از کارتینگ مانند دیگر رشته‌ها حمایت می‌کردند این رشته هم دیده می‌شد. از ایران هم می‌توانند برای مسابقات خارج از کشور بروند تا بیشتر از قبل دیده شویم. دو سال پیش آرین شاه زمانی را در مسابقات کشوری برای تیم ملی انتخاب کردند، اما به دلیل هزینه‌های بالا متأسفانه نتوانستند تیم‌ملی را برای مسابقات خارج از کشور بفرستند.

برای پیشرفت کارتینگ چکار می‌شود کرد؟

مسابقه برگزار کنند، استعدادیابی شود و روی آن افراد کار شود. برنامه‌ای ساخته شده به اسم دست فرمان که استعدادیابی است و همین برنامه باعث رشد رشته اتومبیلرانی شده است. قبل از این برنامه هیچ کس از افرادی که در اتومبیلرانی فعالیت می‌کردند چیزی نمی‌دانست، اما الان با ساخت این برنامه بیشتر افراد جذب اتومبیلرانی شدند که نشان می‌دهد هرچقدر بیشتر رسانه‌ای شود افراد بیشتری به آن ورود می‌کنند.

چه هدفی داری؟

هدف من حضور و کسب مقام در مسابقات خارج از کشور است.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 456877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.