۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
سایه‌ای سنگین بر سر شهر

کارکردهای روانی و اجتماعی سیما یا منظر شهری در جوامع مدرن امروزی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، استفاده از ظرافت‌های هنری و مهندسی رعایت شده در ساختار فیزیکی و طبیعی سازه‌ها و نمادهای شهری، گرافیتی (نقاشی دیواری)، رنگ آمیزی مکرر جداول و بلوارها باعث زیباسازی محیط شهری و توسعه جلوه‌های بصری در شهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیار واضح است هر چه سیمای شهر از هارمونی و زیبایی بیشتری برخوردار باشد، نشاط بصری و روانی در شهر دوچندان خواهد شد، به گفته بسیاری از کارشناسان، امروزه آسایش بصری از مؤلفه‌های مهم و اساسی محیط‌های انسان ساخت به ویژه در فضاهای شهری بشمار می‌رود و همانطور که محیط داخلی زندگی انسان (خانه) باید از زیبایی برخوردار باشد محیط بیرونی (ساختار شهر) نیز باید زیبا و دارای کیفیت بصری و چشم‌نواز باشد.

از مؤلفه‌های آسایش بصری در جوامع صنعتی امروز می‌توان به رنگ، نور و روشنایی، کیفیت محیطی، سازه‌های حجمی موزون، المان‌ها و نمادهای شهری و گرافیتی (نقاشی دیواری) اشاره کرد.

وجود اغتشاشات بصری در فضاهای شهری

محمدرضا نوروزی، کارشناس عمران در این باره می‌گوید: در سال‌های اخیر این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران شهرها تبدیل شده است و همه‌ساله در این خصوص تصمیمات متعددی در لایه‌های مدیریتی شهرها اتخاذ می‌شود، اما به خاطر نبود امکانات و تجهیزات، کمبود بودجه، نداشتن وحدت رویه، بی‌توجهی به نظرات کارشناسی متخصصان و مشاوران هنری و پراکندگی سلایق توفیق چندانی در زیباسازی مدرن شهری حاصل نمی‌شود و گاهی با تغییر مدیران شاهد ساخت پروژه‌هایی ناقص یا حتی تخریب سازه‌های شهری ساخته شده و ساخت المان‌ها و سازه‌های جدید غیرموزون در معابر شهری هستیم.

وی ادامه می‌دهد: البته ساخت سازه‌های موزون و متوازن و دارای لایه‌های هنری همه داستان نیست و گاهی اوقات حذف پروژه‌های ناموزون از ساخت پروژه‌های جدید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این کارشناس حوزه عمران اظهار می‌کند: وجود اغتشاشات بصری در فضاهای شهری همانند تنظیف نکردن مستمر معابر (نظافت پیاده‌روها، جوی‌ها، حاشیه معابر و بلوارها)، نامناسب بودن آسفالت معابر اصلی و فرعی، دیوارهای شکسته و شعار نویسی شده، ساختمان‌های فرسوده قدیمی با خطر ریزش، ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی، مبلمان شهری نامناسب و افسرده، زمین‌های خاکی رها شده، حفاری‌ها و گودبرداری‌های بلاتکلیف، سد معبر توسط دستفروشان و صاحبان مغازه‌ها، نماهای ساختمانی مغایر با معماری ایرانی اسلامی، بلوارها یا جدول‌های شکسته، رنگ‌آمیزی نکردن جداول و بلوارها، وجود ساختمان‌های نیمه‌تمام و نیمه‌کاره، نداشتن نما در بسیاری از ساختمان‌های شهری، نصب و الصاق انواع اعلانات بر در و دیوار ساختمان‌های شهری، دپوی مصالح ساختمانی در مقابل منازل بعد از پایان ساخت و ساز، وجود سطل زباله‌های بدون در، در سطح خیابان‌ها و بسیاری دیگر از مسائل و معضلاتی است که در سیما و منظر شهری پدیدار است و اصلاح این ساختار درد آور به مراتب از ساخت پروژه‌های جدید ارجحیت دارد.

وظایف و جایگاه قانونی مدیریت شهر در خصوص مدیریت سیما و منظر شهری چیست؟

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی نقش قانون بیش از سایر موارد پررنگ‌تر می‌شود، اما نقش و وظایف و جایگاه قانونی مدیریت اجرایی شهر در خصوص مدیریت سیما منظر شهری چیست؟ می‌گوید: در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری ایران، شهرداری مسئول مستقیم نظارت، کنترل، هدایت و ساماندهی سیما و منظر شهری در چارچوب قانون بوده و نقش مهمی در انتظام و سامان‌دهی فضایی شهرها بر عهده داشته و در این بین اهمیت تحقق و پایداری نظام مدیریت سیما و منظر شهری به منظور ایجاد نظم و توازن در فضاهای شهری حائز اهمیت ویژه‌ای است.

نوروزی ادامه داد: تحقق نیافتن این مهم، در کوتاه‌مدت موجب نازیبایی شهر، در میان مدت موجب ایجاد اختلالات روانی و رفتاری در شهروندان و نارضایتی گردشگران و در بلندمدت تخریب وجه برند و مدیریت شهری خواهد شد که تمامی این موارد بر توسعه متوازن مبتنی بر اقتصاد گردشگری و رضایت عمومی شهروندان تأثیر منفی و گاهی اوقات غیرقابل‌جبران خواهد گذاشت.

وظایف شهرداری‌ها در مدیریت نمای شهری

وی تصریح می‌کند: شهرداری‌ها به‌عنوان نهاد محلی و مجری توسعه شهری در کشور، به موجب قوانین مربوطه موجود مکلف هستند از اغتشاشات بصری، درهم‌ریختگی فضاهای شهری از خیابان‌ها و کوچه‌ها تا مبادی ورودی شهرها، از محدوده شهر تا حریم شهر، از نمای ساختمان‌های شهری تا تأمین فضای سبز شهری، تدابیر خاصی اتخاذ کنند.

این دانشجوی دکتری عمران می‌افزاید: این تدابیر شامل نظارت بر ساخت‌وساز و جلوگیری از هرج و مرج بصری، جلوگیری از مخاطرات و تبعات حاصل از بلایای طبیعی، رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته واقع در معابر شهری، جلوگیری از گذاشتن هر نوع شیء در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف به معابر عمومی می‌شود. در طول سال‌های اخیر بی‌ملاحظگی برخی شهروندان به یک عادت تبدیل شده است که مقابله با آن‌ها نیز نیاز به کار فرهنگی طولانی مدت و اختصاص بودجه و امکانات گسترده دارد.

سایه‌ای سنگین بر سر شهر

وی اظهار می‌کند: با وجود این یکی از مشکلات اساسی موجود در شهرها که بر نما و سیما و زیبایی شهری سایه افکنده و بر آن اثر نامطلوب و ناخوشایندی دارد و فضاهای شهری را مخدوش می‌کند؛ اغتشاشات بصری و آلودگی‌های دیداری موجود در اکثر شهرهای ایران است که نظارت نداشتن شهرداری‌ها در این خصوص می‌تواند زیبایی شهرها را تحت تأثیر قرار دهد.

نوروزی ادامه می‌دهد: این در حالی است که به‌موجب قوانین و مقررات، شهرداری‌ها متولی و مسئول مستقیم جلوگیری از بروز چنین مشکلات با ساماندهی فعالیت‌ها، اقدامات، سیاست‌گذاری‌ها، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا در راستای بهبود و ارتقای کمی و کیفی سیما و منظر شهری با محوریت سازمان‌های زیباسازی و فرهنگی و همکاری و هماهنگی سایر حوزه‌های شهرداری و دستگاه‌های اجرایی در امر سیمای شهر هستند تا از این طریق آسایش بصری در سطح شهرها را به شهروندان تقدیم کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: بهره از خرد جمعی، لزوم استفاده از تجارب کارشناسان و اقدامات شده در شهرهای بزرگ، استفاده از تجارب سایر کشورها، فرهنگ‌سازی و توجیه افراد در خصوص اهمیت مبلمان شهری، برخورد جدی با بر هم زنندگان نظم و نمای بصری شهر، بکارگیری مشاوران با دانش هنری، تلفیق اقتصاد و زیبا سازی می‌تواند در کاهش آلودگی‌های بصری و داشتن شهری زیبا و شاد مؤثر باشد.

کد خبر 456852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.