هزینه‌های اقتصادی تعطیلی بر عهده اصناف است

از ابتدای آذرماه بر اساس دستورالعمل جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های جدیدی در سراسر کشور اعمال شده است که اصناف نیز شامل برخی از این محدودیت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلوگیری از آسیب اقتصادی اصناف ناشی از اجرای این مصوبه از الزامات چنین اقداماتی است که به نظر می‌رسد در رابطه با آن تصمیمی گرفته نشده است؛ اگرچه مطالبات واحدهای صنفی و فعالان اصناف در رابطه با این مصوبه به استانداری، اداره دارایی، بانک‌ها و دیگر مراجع تصمیم‌گیری ارجاع داده شده است.

به گفته رسول جهانگیری، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران حمایت مالی از واحدهای صنفی که با اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با شیوع ویروس کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند، در حیطه اختیارات اتاق اصناف نیست و بسیاری از مشاغل همچون صنف تالارها و قهوه‌خانه‌ها از دست رفته‌اند. علاوه بر این وام‌های کرونایی دولت برای حمایت از واحدهای صنفی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا به تعداد قابل توجهی از واحدهای صنفی تعلق نگرفت و در حال حاضر تعداد محدودی از واحدهای صنفی که موفق به دریافت این وام شده بودند نیز توانایی بازپرداخت اقساط آن را ندارد.

وی افزود: کارنامه فعالیت اصناف نشان داده است که همواره با دولت‌های مختلف همکاری کرده و از هر تصمیمی که دولت بگیرد پیروی می‌کنند. علاوه بر این به جریانات سیاسی کشور وصل نبوده و سیاسی کاری نمی‌کنند و با این هدف که عرضه ارزاق عمومی مردم و خدمات مورد نیاز آنها با مشکل مواجه نشود دولت‌ها را همراهی می‌کنند.

برخورد قهری با اصناف در شرایط کنونی صحیح نیست

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه امروز نیز اصناف پیرو تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و آن‌ها را اجرا می‌کنند اما گله‌مند نیز هستند، تاکید کرد: اصناف در ویترین دید مسئولان قرار دارند و برای انواع تصمیم‌گیری‌ها اولین قشری که مورد هدف قرار می‌گیرد اصناف است.

وی گفت: در روزهای اوج شیوع بیماری کرونا، اتاق اصناف اصفهان بیش از ۲۰ هزار کمک مومنانه در نوبت‌های مختلف در اختیار مردم قرار داد؛ با وجود مشکلاتی که محدودیت‌های جدید برای اصناف ایجاد می‌کند، در اجرای آن همراهی می‌کنیم اما باید به این نکته توجه شود که در تصمیم گیری‌ها از اصناف حمایت نمی‌شود.

جهانگیری افزود: سازمان بازرسی و بسیج اصناف در این دو هفته همچون گذشته وظایف خود را انجام می‌دهند و به واحدهای صنفی اطلاع رسانی شده است. نباید انتظار داشت در شرایط کنونی اقتصاد برخورد قهری با اصناف نشود و مطمئناً مشاغلی که شامل محدودیت‌ها باشند از قوانین پیروی خواهند کرد.

ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک موجب گرانی شده است

وی افزود: در شرایط کنونی کشور بیشتر نگاه‌ها به سمت اصناف است، به محض گرانی در هر حوزه‌ای اصناف را مسئول می‌دانند؛ درست است که گران فروشی تخلف است و اگر موردی باشد باید با آن برخورد شود اما اصناف حلقه آخر توزیع هستند، اجناسی که به موقع از گمرک ترخیص نمی‌شود و یا مواد اولیه‌ای که گران شده باعث افزایش قیمت‌ها شده و اصناف در این زمینه مقصر نیستند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان ادامه داد: کسبه بخشی از اقتصاد کشور را در اختیار دارند و با عرضه ارزاق عمومی مردم در ارتباط هستند. ۹ ماه است شیوع کرونا آسیب‌های زیادی به اصناف زده است در حالی که وضعیت اصناف با کارمندان دولت تفاوت دارد و تعطیلی اصناف این آسیب‌ها را بیشتر می‌کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه خرج نوسانات و شوک بازار را اصناف پرداخت می‌کنند اما با همه این دغدغه‌ها حفظ سلامت مردم در اولویت است و ما نیز پیرو تصمیمات هستیم، اظهار کرد: مسئولان به داد کسبه برسند؛ در این تنگنای اقتصادی، حوزه مالیاتی جرایم مالیاتی را به طور سلیقه‌ای ۱۲۰ درصد افزایش داده و به اصناف ابلاغ کرده است و در حالی که بسیاری از اصناف در سال جاری پیشاپیش اظهارنامه‌های مالیاتی ۱۴۰۰ را نقدی پرداخت کردند.

وی افزود: اصناف شرایط و مشکلات دولت را درک می‌کنند؛ اما مسئولان سوء مدیریت‌ها را در کف بازار نبینند و آدرس اشتباه به مردم ندهند. کالاهایی که دیر ترخیص می‌شود باعث گرانی‌های بی سابقه در بازار شده و کسبه بر اساس سود تعریف شده اجناس را عرضه می‌کنند و در این گرانی نقشی ندارند.

برخی نمایندگان، اصناف را رقیب خود می‌دانند

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران تصریح کرد: مجلس باید از نهادهای خصوصی و اصل ۴۴ و تفویض اختیار به بخش خصوصی حمایت کند. در چند سال اخیر سه وزیر در وزارت صمت تغییر کرد؛ اصناف یتیمان وزارت صمت هستند که سایر وزارتخانه‌ها در صدد در اختیار گرفتن آن‌ها هستند. متولیان دولتی و مجلسی‌ها اصناف را ببینند. برخی از نمایندگان، اصناف را رقیب خود می‌دانند در حالی که اصناف در کف بازار به حتی به حادثه‌دیدگان زلزله‌ها و سیل‌ها کمک میلیاردی کردند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران از اصناف شروع شد اگر بازار همراهی نمی‌کرد انقلاب موفق نمی‌شد، اصناف در انقلاب سهیم هستند اما حق اصناف هیچ زمانی داده نشده است. حقی از دولت‌ها نمی‌خواهیم اما در تصمیم‌گیری‌های خود باید اصناف را دخیل کنند و پیشنهادات این قشر در جلسات ستاد کرونا دیده شود و درخواست‌های آنها را پذیرا باشند.

کد خبر 456840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.