مراحل دریافت واکسن کرونای فایزر/ ‏‬چه افرادی در اولویت هستند؟

شرکت دارویی آمریکایی Pfizer به همراه شریک آلمانی خود BioNTech درخواست تصویب استفاده از واکسن کرونا را ارسال کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفاده اضطراری واکسن را به شرکت فایزر اعطا کند، واکسن کرونای این شرکت در چندین مرحله در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. قرار است در تاریخ هشتم تا ۱۰ دسامبر کمیته مشورتی FDA برگزار شود تا در مورد هر دو واکسن شرکت‌های فایزر و مدرنا تصمیم‌گیری کنند. هر دو نوع واکسن در دو نوبت تزریق خواهد شد.

اگر کمیته مشورتی FDA واکسن فایزر را تایید کند، مراحل توزیع آن طی مدت ۲۴ ساعت آغاز خواهد شد. این واکسن قبلاً با عقد قرارداد ۱.۹۵ میلیارد دلاری با دولت تولید شده است و بعضی از ایالت‌های آمریکا نیز در مورد نحوه توزیع آن بین مردم برنامه‌ریزی کرده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در مورد نحوه توزیع واکسن و افرادی که برای دریافت واکسن کرونا در اولویت هستند تصمیم‌گیری خواهد کرد.

چه افرادی در اولویت دریافت واکسن فایزر هستند؟

به نظر می‌رسد که اولویت‌ها بدین ترتیب است: در فاز اول و مرحله اول، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، رانندگان آمبولانس و گروه امداد که تقریباً پنج درصد جمیت آمریکا را تشکیل می‌دهد، این واکسن را دریافت می‌کنند. در فاز اول و مرحله دوم، افراد مبتلا به بیماری‌های جدی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی که در معرض خطر مرگ قرار دارند و همچنین افراد بالای ۶۵ سال که در خانه سالمندان، زندان و پناهگاه‌های افراد بی‌خانمان زندگی می‌کنند، این واکسن را دریافت می‌کنند؛ این افراد تقریباً ۱۰ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

در فاز دوم همه افراد بالای ۶۵ سال، معلمان، پرستاران کودک، مبتلایان به مشکلات سلامت که در معرض خطر متوسط قرار دارند و افرادی مانند رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و در معرض ابتلا به ویروس کووید -۱۹ قرار دارند، واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. در فاز سوم افراد جوان‌تر و کسانی که در دانشگاه‌ها، هتل‌ها، بانک‌ها، باشگاه‌ها و کارخانه‌ها کار می‌کنند و بین ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، باید واکسن کرونا را تزریق کنند. هنوز مشخص نشده است که آیا کودکان نیز جزو این گروه قرار دارند یا خیر. در نهایت در فاز چهارم، افرادی که در مراحل دیگر قرار نداشته‌اند و بین پنج تا ۱۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

واکسن فایزر چه زمانی توزیع می‌شود؟

جدول زمانی مربوط به انتشار واکسن فایزر هنوز منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد که واکسن کرونای این شرکت از ماه آوریل تا ژوئیه در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت. واکسن فایزر، اولین واکسنی خواهد بود که در آمریکا مورد تایید قرار می‌گیرد. نتایج آزمایشات بالینی نشان می‌دهد این واکسن ۹۵ درصد در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا موثر است. واکسن‌های دیگر کرونا نیز ممکن است به زودی در دسترس عموم قرار گیرد. به عنوان مثال واکسن مدرنا با ۹۵ درصد تاثیر مانع ابتلا به بیماری کرونا می‌شود. به طور طبیعی سال‌ها طول می‌کشد تا یک واکسن تولید شود، اما افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا باعث شد تا مراحل تولید واکسن کرونا با سرعت بیشتری طی شود.

کد خبر 456828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.