اردکانیان: کشورمان باید سهم خود را تدوین الگوهای آینده جهان ایفا کند

وزیر نیرو گفت: لازم است در تعیین تکلیف، شکل‌دادن‌ها و تدوین الگوها به عنوان یک ملت بزرگ که یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده، عقب نمانده و در آن سهم و نقش داشته باشیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان امروز (شنبه) در همایش سراسری فرماندهان رده‌های بسیج صنعت آب و برق کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور مدیران عامل و فرماندهان بسیج شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو برگزار شد، اظهار کرد: از نظر زمانی در مقطع حساسی از تاریخ زندگی می‌کنیم و زندگی بشر تا سال‌ها بعد نتیجه تصمیم‌گیری‌هایی است که در این مقطع زمانی شکل گرفته یا می‌گیرد.

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «بسیج نمونه و مسطوره ملت ایران است.» از آن به عنوان جامع‌ترین و آرمانی‌ترین تعبیری نام برد که می‌توان برای این نیروی مردمی داشت و گفت: بسیج باید نمایشگر همه خصوصیات آن مجموعه بزرگ یعنی ملت ایران باشد، هم تنوع آن را داشته باشد و نیز همان کیفیت را از خود نشان دهد.

وزیر نیرو با اشاره به تنوع ملت ایران در فرهنگ و آداب افزود: اشتراک‌ها، پایمردی‌ها و حسن‌های ملت ایران باید در این مسطوره متجلی شود.

اردکانیان با اشاره به حضور فعالانه بسیج وزارت نیرو در اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی، تأمین آب و برق، تشکیل هسته‌های فنی و مهندسی و مدیریت حوادث و بلایای طبیعی، اظهار کرد: وزارت نیرو از نظر سطح وسیع ارتباط با مردم دستگاه منحصر به فردی در سازمان دولت است. هیچ دستگاهی چنین سطحی از ارتباط را ندارد و این امکان، مسؤولیت سنگینی را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: باید قادر باشیم عرصه‌ای را برای فعالیت بسیج به عنوان عرصه دائمی و اصلی تعریف کنیم که ضمن مهم دانستن دیگر عرصه‌ها، اگر قرار است نمونه و مسطوره ملت ایران باشد این عرصه فعالیت وجود داشته باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: نیاز اصلی ما این است که بتوانیم در استفاده از منابع موجود اعم از زیست محیطی مانند آب و انرژی و نیز انسانی و مالی مردم را دخیل کنیم؛ این کار مهمی است و از دست هر کسی هم برنمی‌آید.

اردکانیان گفت: مسطوره ملت ایران بودن به معنای نمایندگی کردن حضور مردم در عرصه صنعت است. این نقش منحصربه‌فرد، دائمی و تمام نشدنی است. باید قادر باشیم، مردم را در گردش امور مداخله دهیم که مدیریت مصرف بخشی از آن است که بسیاری از روش‌ها و عرصه‌های دیگر را می‌توان به این اضافه کرد. اسطوره ملت بودن تنها یک تعبیر زیبا نیست بلکه یک مسؤولیت بزرگ هم است.

وی در عین حال با اشاره به توصیه رهبر انقلاب در زمینه عرصه‌های اخلاقی، ضمن تاکید بر ضرورت انعکاس دستاوردها به بهترین شکل گفت: اصلی‌ترین چالش امروز و فردای ما در میان همه تهدیدها، فشارها و گرفتاری‌های داخلی و خارجی، عرصه اخلاقیات است که باید محدودترین منبع در اختیار یعنی فرصت را به کار این چالش بیاوریم. عرصه‌های اخلاقی، میدانی است که همه صنوف و حرفه‌ها باید در آن بازنگری جدی داشته باشند.

وزیر نیرو همچنین با بیان این که زندگی مردم در جهان به دوران پیش و پس کرونا تقسیم خواهد شد، افزود: پدیده کووید -۱۹ به لحاظ وسعت تأثیر و همه‌گیری که ایجاد کرده، وسیع‌ترین و تأثیرگذارترین پدیده در زندگی بشر معاصر است، نه به جهت تلفات انسانی که ایجاد کرده و خواهد کرد، بلکه جنگ‌های جهان‌گیر هم به همین شکل بوده‌اند و بیش از این هم تأثیر خواهد گذاشت.

کد خبر 456825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.