خروج نمایندگان ممنوع

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

تندروها از شکست ترامپ احساس خطر کرده‌اند

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: آقایان بدون اینکه متوجه سختی‌های کشور و مشکلات مردم باشند، به طمع انتخابات ۱۴۰۰ همه سعی‌شان را برای تخریب دولت به کار بسته‌اند تا شاید بتوانند فضا را برای راهیابی به پاستور آماده کنند. البته بر هیچ کسی پوشیده نیست که دولت اشکال‌هایی دارد، اما اینکه قالیباف و تندروها اقدام‌های تهاجمی را سفت و سخت دنبال می‌کنند به این خاطر است که فقط به فکر برنده شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. آنها البته این حس را دارند که سیاه‌نمایی علیه دولت می‌تواند هدف‌شان را محقق کند و به همین دلیل حاضرند مردم را ناامید کنند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: البته این را هم باید در نظر داشت که این گروه بعد از شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا نسبت به فضای انتخاباتی ایران احساس خطر کرده‌اند و به همین دلیل تحرکات تندشان را شدت بخشیده‌اند تا برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌هایشان با خللی مواجه نشود. به هر حال پیروزی بایدن، احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام و در نتیجه کاهش مشکلات و احتمال ترغیب بیشتر مردم به مشارکت در انتخابات را زیاد کرده که این قطعاً ایده‌آل تندروها نیست.

وی ادامه داد: این نوع رفتارها هزینه‌ساز است و بر بی‌اعتمادی و یأس افکار عمومی دامن می‌زند. تداوم سیاه‌نمایی و تندروی‌ها خسارت‌های زیادی به بار خواهد آورد. در چنین موقعیتی توقع می‌رود سیستم به فکر کنترل کردن تندروی تندروها باشد؛ اما مجلس که می‌تواند تنش‌زدایی کند جایگاهش را از دست داده و به نهادی بی‌اثر تبدیل شده است. همچنین می‌توان به اثرگذاری مجمع تشخیص مصلحت در رویکردهای مجلس اشاره کرد که متأسفانه این نهاد بعد از فوت آیت‌الله هاشمی عملاً تعطیل شده است.

مدیرعامل بنیاد باران توضیح داد: این شرایط نتیجه انتخاباتی است که در اسفندماه ۹۸ با کمترین رأی ممکن برگزار شد. با چنین وضعیتی می‌توان به این نتیجه رسید که «مشارکت بالا در انتخابات ریاست‌جمهوری» از هر ضرورتی، ضروری‌تر است. جای تأسف دارد آنهایی که باید شرایط را درست و کاستی‌ها را ترمیم کنند، خودشان مسبب بدتر شدن وضعیت هستند و این مساله واقعاً نگران‌کننده است.

کواکبیان: مردم رغبتی به مشارکت در انتخابات ندارند

مصطفی کواکبیان در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: واقعیت این است که انتخابات خرداد ۱۴۰۰ پیش‌زمینه‌هایی لازم دارد و اگر آن پیش‌زمینه‌ها فراهم شود شاهد انتخاباتی رقابتی و پر شور خواهیم بود اما اگر این پیش‌زمینه‌ها به هر دلیلی فراهم نشود نباید انتظار حضور گسترده مردم را پای صندوق رأی داشت؛ به هر حال تجربه انتخابات مجلس یازدهم هم نشان داد که می‌شود یک انتخابات ولو با ۴۰ درصد حضور مردم برگزار کرد و آنهایی که رأی می‌آورند در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۲۵ تا ۳۰ درصدِ آرای شرکت کنندگان را به دست می‌آورند و به هر ترتیب میانگین رأی منتخبان در انتخابات مجلس یازدهم ۱۵ درصد آرای کل واجدان شرایط خواهد بود.

وی افزود: هرچند این ۱۵ درصد خیلی خوش‌بینانه است؛ اواخر شهریور ماه هم که دور دوم انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد به طور مثال استان البرز حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط داشت اما کسی که رأی آورد فقط ۲۷ هزار رأی کسب کرد که این مقدار به دو درصد هم نمی‌رسد. لذا با توجه به تجربه ما، مهمترین مسئله فراهم کردن حضور گسترده مردم است و این هم به عوامل زیادی مربوط می‌شود مثلاً همین وضعیت معیشتی و اقتصادی که مردم دچار آن هستند، الان همه باید دست به دست هم دهند تا در وضعیت معیشتی بهبودی حاصل شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: تَکرار می‌کنم آقای خاتمی به عامل اول برمی‌گردد. مردم الان رغبتی به مشارکت در انتخابات ندارند، زمانی که رغبت نداشته باشند هزار بار هم شما تَکرار کنید، طرف می‌گوید من به نان شب محتاج هستم چرا در انتخابات شرکت کنم؟

کواکبیان ادامه داد: بنابراین تا مسئله اول حل نشود این تَکرارها هم تأثیر ندارد، حتی برای اصولگرایان هم زمینه‌ای وجود ندارد. اگر اکثریت مردم مشوق‌هایی برای شرکت کردن در انتخابات پیدا کنند، تَکرار می‌کنم خاتمی هم تأثیر خواهد داشت.

کاندیداهای حزب کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی شدند

محسن هاشمی‌رفسنجانی، با اشاره به فعالیت‌های اخیر کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: در چند ماه گذشته، در جلسات شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران، تصمیم گرفته شد که این حزب به‌عنوان یکی از احزاب شاخص اصلاح‌طلب، در انتخابات ریاست جمهوری فعال باشد و از کاندیدای این طیف حمایت کند چرا که تحریم یا انفعال و بی‌تفاوتی در انتخابات، مغایر با روحیه اصلاح‌طلبی و مردم سالاری دینی است.

وی افزود: بر اساس این تصمیم، همزمان تدوین رویکرد حزب کارگزاران به شرایط فعلی کشور و دولت آینده در قالب برنامه‌ای توسط کارگروه منتخب در دست تدوین است و کارگروه دیگری نیز جهت گفت‌وگو با احزاب همسو و تهیه فهرست کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری و رایزنی با آنان در راستای این برنامه فعال شده است.

رئیس شورای مرکزی کارگزاران ادامه داد: در این راستا فهرست بلندی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری که می‌توانند مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشند تهیه شده تا ضمن گفت‌وگو با آنان میزان جدی‌بودن حضورشان در انتخابات و همچنین دیدگاه‌های‌شان بررسی شود.

هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: این فهرست بر اساس دیدگاه‌های اشخاص، احزاب و جایگاه افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری تهیه شده و حضور نام یک شخصیت در فهرست لزوماً به معنای اراده وی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.

وی با اشاره به اسامی کاندیداهای مدنظر کارگزاران اظهار کرد: در حال حاضر نام حدود بیست کاندیدا در این فهرست حضور دارد که عبارتند از آیت‌الله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری؛ همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند.

خروج نمایندگان مجلس از تهران ممنوع شد

علیرضا سلیمی، درباره نحوه برگزاری جلسات مجلس با توجه به اعمال محدودیت‌ها گفت: مجلس شورای اسلامی طی دو هفته جاری جلسه علنی دارد اما تغییراتی در نحوه برگزاری جلسات اعمال کرده است؛ از همین روز قرار در این دو هفته جلسات در ساعت ۷:۳۰ دقیقه آغاز و در ساعت ۱۱:۳۰ پایان یابد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات علنی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود، عنوان کرد: کمیسیون‌های تخصصی نیز در روزهای دوشنبه و سه شنبه در این دوران جلسات خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کنند که در این مدت صرفاً یک میهمان باید در جلسات کمیسیون‌های مجلس حضور یابد.

وی ادامه داد: بر طبق تصمیمات گرفته شده ۱۶۷ نفر از نمایندگان با فاصله دو متر از یکدیگر در صحن علنی حضور پیدا می‌کنند و مابقی نمایندگان هم در تالار مشروطه یعنی مجلس قدیم حضور می‌یابند و در صورت لزوم برخی از آنان در محل کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون تلفیق حاضر می‌شوند. بر این اساس نمایندگان در چند نقطه مجلس تقسیم می‌شوند تا در صحن علنی مجلس متمرکز نشوند و پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت شود.

سلیمی خاطر نشان کرد: جهت بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس هم صرفاً معاون پارلمانی رئیس جمهور و یک کارشناس می‌توانند حضور یابند تا از تراکم جمعیت خودداری شود.

وی تاکید کرد: نمایندگان در این دو هفته نباید از تهران خارج شوند و بر این اساس نباید به حوزه‌های انتخابیه خود بروند و توصیه می‌شود در جلسات بیرون از مجلس در این دو هفته حضور نداشته باشند و پس از حضور در جلسات مجلس بلافاصله به منزل بروند.

کد خبر 456817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.