سیاستمداران حامی حقوق سیاهپوستان در تاریخ

نژادپرستی در آمریکا پیشینه‌ای طولانی دارد که با روی کار آمدن یک دولت غیرسفیدپوست، به راحتی از میان نخواهد رفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" که در سال ۲۰۱۳ و در پی اعتراضات مردم آمریکا به تبرئه یک پلیس به خاطر قتل جورج فلوید شکل گرفت، هرروز از محبوبیت بیشتری در بین مردم این کشور و حتی جهان برخوردار می‌شود.

اگرچه اعتراضات مردمی برای اصلاحات اجتماعی چیز جدیدی نیست، اما سیاستمداران آمریکایی در طول تاریخ با این شورش‌ها رفتار متفاوتی داشته‌اند. برخی از این مقامات فقط به دفاع از "حقوق برابر بشر" تظاهر می‌کردند، درحالی‌که برخی نیز به‌طورجدی، دفاع از حقوق سیاهپوستان را در رأس اهداف حکومتی خود قرار دادند. در ادامه رئیس‌جمهورهایی در آمریکا که دارای بیشترین اقدامات برای دفاع از حقوق سیاهپوستان بوده‌اند معرفی می‌شوند:

آبراهام لینکلن (۱۸۹۶- ۱۸۶۱)

بسیاری از مردم جهان، رئیس‌جمهور لینکلن را به‌عنوان قهرمان حقوق بشر در دنیا می‌شناسند، اما برخی منتقدان دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک استدلال می‌کنند که وی از همان ابتدای حکومت خود در این موضع قرار نداشت. درواقع تا بعد از وقوع جنگ مدنی، لینکلن حقوق مدنی را مورد حمایت قرار نداده و هیچ سخنی از مبارزه با نژادپرستی به میان نیاورده بود.

پس‌ از آن احساس کرد که برده‌داری ازنظر اخلاقی کار بسیار اشتباهی است، اما همچنان در مقابل این جنبش واکنشی نشان نداد. وی هنوز باور نداشت که سفیدپوستان و سیاهپوستان حقوق سیاسی و اجتماعی برابر دارند و به همین دلیل در انتخابات سال ۱۸۵۸، رقیب خود را به حمایت از "برابری سیاهپوستی" متهم کرد.

در سال ۱۸۶۲ آبراهام لینکلن به این واقعیت پی برد که آزادسازی بردگان به تقویت پایه‌های حکومت و تضعیف ایالات متحده آمریکا کمک زیادی می‌کند و به همین دلیل تنها به دلایل سیاسی اعلامیه آزادی بردگان آمریکا را منتشر کرد و برای همیشه برده‌داری در این کشور را ممنوع کرد. البته این اعلامیه برای تمام ایالات نظیر میزوری، کنتاکی و دلاویر اجرا نشد، اما به‌عنوان نقطه تحولی از پیکار مدنی و سندی مهم برای توقف برده‌داری در تاریخ آمریکا ثبت شد.

فرانکلین دلانو روزولت (۱۹۴۵- ۱۹۳۳)

فرانکلین دلانو روزولت و همسرش النو روزولت، بانوی اول ایالات‌متحده آمریکا، درست پس از به حکومت رسیدن طرفداری خود از عدالت نژادی و حقوق برابر را به گوش جهانیان رساندند. در زمان ریاست جمهوری فرانکلین روزولت، جمعیت زیادی از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به ایالات شمالی مهاجرت کرده و حوزه انتخاباتی مهمی به وجود آورده بودند.

انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان نیز در آن زمان قدرت کافی یافته و جنبش ضد زجرکشی را جزء اولویت برنامه‌های خود قرار داده بود. روزولت در سال ۱۹۴۱ دستورالعمل ۸۸۰۲ به‌منظور ممنوعیت تبعیض قومی یا نژادی در صنعت دفاعی کشور را وضع کرد و از مقامات ارشد کشور خواست از استخدام افراد بر اساس نژاد، رنگ پوست، مذهب و ریشه‌های ملی خودداری کنند. این اقدام رئیس‌جمهور منجر به استخدام بسیاری از سیاهپوستان در مراکز تجاری و اداری مختلف شد و بهبود زندگی را برای آنان به ارمغان آورد.

جان فیتزجرالد کندی (۱۹۶۳-۱۹۶۱)

طی وقوع جنبش حقوق مدنی، جان اف کندی رئیس‌جمهور آمریکا بود و حامی حقوق برابر برای همه مردم بود. وی وزرای برتر خود را از میان سیاهپوستان انتخاب کرد و تورگود مارشال، وکیل آمریکایی و از مبارزان جنبش حقوق مدنی در آمریکا را به عضویت دادگاه عالی نیویورک درآورد.

بسیاری از منتقدان استدلال کرده‌اند که کندی سیاستمدار خیلی متعهدی نبود، اما پس از شدت گرفتن اعتراضات صلح‌طلبانه ضد تفکیکی در شهر برمینگام واقع در ایالت آلابامای آمریکا در سال ۱۹۶۳ واکنش جدی از خود نشان داد.

وی در یازدهم ژوئن ۱۹۶۳، در یک مصاحبه تلویزیونی از اهداف خود برای تصویب قوانین جدید مدنی خبر داد و اعلام کرد همه نژادها از حقوق برابر برای انتخابات و استفاده از امکانات عمومی برخوردار خواهند بود. پیش از اینکه جان اف کندی بتواند اهداف خود را عملی کند توسط تروریست‌ها به قتل رسید.

باراک اوباما (۲۰۱۷- ۲۰۰۹)

سیاهپوستان آمریکایی، برگزیده شدن باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده را دستاوردی بزرگ برای خود می‌دانستند چراکه شخصی از جنس آنان حکومت را در دست گرفته بود.

اوباما، طی دو دوره ریاست خود تلاش کرد شهروندان آمریکایی را به‌طور برابر در قانون‌گذاری‌های خود مورد توجه قرار دهد و حقوق برابر را در سراسر کشور پیاده کند. ازجمله مهم‌ترین اقدامات اوباما می‌توان به کاهش شهریه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حذف سود برای وام‌های مربوط به مدیریت مشاغل کوچک و از میان برداشتن موانع موجود برای اشتغال مردم اشاره کرد.

وی همچنین موفق شد لایحه اوباماکر، لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه را به تصویب برساند و از این طریق تعداد افراد محروم از داشتن بیمه درمانی در سراسر کشور را کاهش دهد. اوباما در سال ۲۰۱۴ "ائتلاف حافظ برادر من" را ترویج داد تا از این طریق سطح زندگی مردان جوان سیاهپوست را بهبود ببخشد.

کد خبر 456767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.